Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har forhørt meg litt rundt å funnet ut at bytting av karroseri er bedre enn å sveise og billigere. noen som vet hva jeg må gjøre for å få dette i orden med tanke på papir arbeid o.l

Begynner å bli litt lei av å ikke ha bil:P

Skrevet
skal ikke være noe problem det, så lenge motor, girkasse og bakaksling er helt fra den gamle kan du bytte karosseri og beholde skiltnr! kontakt biltilsynet for fremgangsmåte! lykke til!

takk takk, det er helt enda, tror jeg. Men vet du noe om det¨må være godkjent verksted eller noe for å fikse det?

Skrevet

der er jeg heller usikker.... jeg jobber på et godkjent verksted så jeg tenker ikke over det... men det må da gå an å gjøre jobben selv, men få bilsakkyndige til å komme innom et verksted som "liksom har gjort jobben" de skal jo bare se at ting er forskriftmessig gjort, og plombere motor,girkasse og bakaksling!

Skrevet
der er jeg heller usikker.... jeg jobber på et godkjent verksted så jeg tenker ikke over det... men det må da gå an å gjøre jobben selv, men få bilsakkyndige til å komme innom et verksted som "liksom har gjort jobben" de skal jo bare se at ting er forskriftmessig gjort, og plombere motor,girkasse og bakaksling!

ok, som sagt har jeg ikke peiling på sånt, har fått tak i en som kunne gjøre jobben for ca 20000 kr, det da med nytt karroseri og skulle ta alt fra min og sette det over... er dette dyrt??

Skrevet
skal ikke være noe problem det, så lenge motor, girkasse og bakaksling er helt fra den gamle kan du bytte karosseri og beholde skiltnr! kontakt biltilsynet for fremgangsmåte! lykke til!

Tror ikke det er så enkelt som dette.

Jeg har selv tatt karosseribytte på en BMW 635 CSi jeg hadde, og hovedbetingelsen i første omgang var at "ved karosseribytte må det være meldt skade". Etter søknad til biltilsyn må bilen forevises, og hvis biltilsynet innstiller saken som "ok", skal 3 av 4 hoveddeler plomberes, det stemmer. Så er det ny søknad til tollvesen, og hvis ja, må det norske skallet leveres til hugging. Så må alt bygges på "ny" bil, med intakt orginalt rammenr. Så må bil forevises igjen, og hvis dette godkjennes, tildeles nytt rammenr. Så kommer turen til tollvesen igjen, som skal gi en endelig avgjørelse i saken. Er dette greit, så får en nytt skiltnr - og saken er i orden.

Merk.. dette innlegget er veldig forenklet. Papirsuppa tok 5-6 måneder..

Skrevet
skal ikke være noe problem det, så lenge motor, girkasse og bakaksling er helt fra den gamle kan du bytte karosseri og beholde skiltnr! kontakt biltilsynet for fremgangsmåte! lykke til!

Tror ikke det er så enkelt som dette.

Jeg har selv tatt karosseribytte på en BMW 635 CSi jeg hadde, og hovedbetingelsen i første omgang var at "ved karosseribytte må det være meldt skade". Etter søknad til biltilsyn må bilen forevises, og hvis biltilsynet innstiller saken som "ok", skal 3 av 4 hoveddeler plomberes, det stemmer. Så er det ny søknad til tollvesen, og hvis ja, må det norske skallet leveres til hugging. Så må alt bygges på "ny" bil, med intakt orginalt rammenr. Så må bil forevises igjen, og hvis dette godkjennes, tildeles nytt rammenr. Så kommer turen til tollvesen igjen, som skal gi en endelig avgjørelse i saken. Er dette greit, så får en nytt skiltnr - og saken er i orden.

Merk.. dette innlegget er veldig forenklet. Papirsuppa tok 5-6 måneder..

hva har egentlig tollvesenet med at jeg skal bytte karroseri??

er det ikke sånn at det nye bare overtar identiteten til det jeg har?

er vel egentlig samme hvor lang tid det tar, trenger ikke bil nå i vinter likevel, da blir det sikkert bare vraket uansett. :S

Skrevet
skal ikke være noe problem det, så lenge motor, girkasse og bakaksling er helt fra den gamle kan du bytte karosseri og beholde skiltnr! kontakt biltilsynet for fremgangsmåte! lykke til!

Tror ikke det er så enkelt som dette.

Jeg har selv tatt karosseribytte på en BMW 635 CSi jeg hadde, og hovedbetingelsen i første omgang var at "ved karosseribytte må det være meldt skade". Etter søknad til biltilsyn må bilen forevises, og hvis biltilsynet innstiller saken som "ok", skal 3 av 4 hoveddeler plomberes, det stemmer. Så er det ny søknad til tollvesen, og hvis ja, må det norske skallet leveres til hugging. Så må alt bygges på "ny" bil, med intakt orginalt rammenr. Så må bil forevises igjen, og hvis dette godkjennes, tildeles nytt rammenr. Så kommer turen til tollvesen igjen, som skal gi en endelig avgjørelse i saken. Er dette greit, så får en nytt skiltnr - og saken er i orden.

Merk.. dette innlegget er veldig forenklet. Papirsuppa tok 5-6 måneder..

selvfølgelig er det en papirmølle uten like, men dette er ikke noe problem så lenge man spiller åpent iforhold til biltilsynet o.l.

og ja, det gamle karosseriet må vrakes men det er noe man hadde gjort i utgangspunktet...

er ikke noe hokus pokus egentlig!

og forresten... tollvesnet kan ikke ta sin avgjørelse ETTER at bilen er oppbygd! når alle tillatelser er på bordet er det bare å begynne!

Skrevet

og forresten... tollvesnet kan ikke ta sin avgjørelse ETTER at bilen er oppbygd! når alle tillatelser er på bordet er det bare å begynne!

La meg si det slik, jeg har alle reglene om dette i permen min (hehe.. nei, jg kommer IKKE til å skrive inn de her... :wink: ) - siste tillatelsen kommer ikke før bil er vraket, ny oppbygget og biltilsynet har sendt bekreftelse på karrosseribyttet til tollvesenet. DA får du de siste "ok'ene" på at alt er ok....

Dette vet jeg fordi denne suppa har jeg gjennomgått (som nevnt med 6eren min), og der måtte jeg leve i spenning frem til siste nikk...

PS... dette er tollvesenet i Bergen som jeg snakker om, Biltilsynet i Haugesund sa at de i Stavanger va lettere å snakke med... Men jeg hører til Hordaland, så derfor...

Skrevet

det er riktig nok det, men det jeg mener er at hvis de tillatelsene som ligger på bordet før bygginga blir fulgt, og alt går etter retningslinjene du har fått er det ikke no avgjørelse fra tollvesnet sin side! de trenger bare å kladde no signaturer på noen ark, og de kan ikke si nei, så lenge ting er gjort som det skal!

Skrevet
PS... dette er tollvesenet i Bergen som jeg snakker om, Biltilsynet i Haugesund sa at de i Stavanger va lettere å snakke med... Men jeg hører til Hordaland, så derfor...

Hah.. Biltilsynet i Stavanger ja. Du får prøve.. ;-) Der er det mange rare historier ute og går. De fleste i Stavanger-området drar til Egersund for godkjenninger. Der bruker de litt mer skjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...