RWDF Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 Jeg mener at 4.,5.,6. er lave gir, pga at de har lav utveksling. For eksempel kan 5. gir ha 1:1, mens 1. gir kan ha 4:1... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrikjah Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 Lavgir 1 2 3 4 5 Høygir -------->--->---> Lavgir går sakte, dette resulterer i mer brems Høygir går fort, dette resulterere i mindre brems Ta en tur i en traktor med høy og lav serie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 Hehe, okay. Jeg skal ikke være påståelig på noe jeg ikke er helt sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 1,2,3 er lavgir. F.eks kjører du i en bratt bakke og så ligger du gjerne på 3gir og bilen holder en konstant fart hele veien. Ligger du da i 5gir vil bilen bare øke hastigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 Jeg kjøpte en billig bil da jeg var 18 år fordi jeg rett og slett ikke hadde råd til annet. Hadde jeg hatt valuta, vill jeg nok kjøpt en nyere. Skal man derimot være i stand til å hjelpe seg ut av en motorstopp selv, må bilen være sammesatt på en slik måte at bilen kan skrus på. Med en ny bil må man jo ha en vegg med instrumenter og 2 ukers kurs for å betjene veggen for å løse problemet. Har bilen dårlig servo og bremser, kan jo det fikses. Det finnes deler og bilverksted som reparere eldre biler ennå. Og har man råd til å eie en bil av nyere årgang, bør man ha råd til å tilkalle veihjelp ute i skauen også. Min '75 modell Taunus Coupé stoppet midt på en fjellovergang en gang. Det var bare å vente på nest bil som kom å få haik til nærmeste hus for å ringe kranbil. Hadde ikke mobiltelefon den gang nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 Lave gir er 1,2,3 Høye gir er 4,5,6 Man bremser i en nedforbakke med å gire ned, det vil si til et lavere gir. f.eks fra 5 til 3 eller 2... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 Man girer ned til lavere gir, og opp til høyere gir. Et vogntog opp en bratt bakke må benytte seg av lavgir - noe de også gjør i enkelte nedoverbakker, som TrondK skriver. Parkerer man bilen i en bratt bakke bør man sette bilen fra seg i laveste gir - eller revers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet November 30, 2005 Share Skrevet November 30, 2005 nå tilhører jeg de 28åringene som knapt kan skifte olje og dekk,men kan da kjøre bil for det. Tok både bil og buss på første forsøk og fått kjørt litt 4wd lastebil i hinderløype og buss på snøkledde skogsveier uten problemer. Har kjørt gamle biler/busser,men bare i forskriftsmessig stand. Må man bruke teip/strips o.l burde vel bilen stå i utgangspunktet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå