Gå til innhold

Batteri til E34 535ia

Hylland
 Share

Anbefalte innlegg

vil tru at 80 Ah er nok... men det er jo altid kjekt å ha litt meir spenning ;-)

men det er jo forskjell på dei vanlige batteriene og slike bilstereo batterier som leverer strømmer helt opp til 900 a i 5 sekunder.

burde absolutt få liv i starteren det,

Det er greit nok.. men vist du skal ha det til normalt bruk, vil nok 80 Ah vera nok.. Men vist du skal bruka eit kraftigt anlegg (men det har ikkje hylland), så ville eg også ha brukt eit kraftigare bateri, eller bytta dynamo får å produsere meir straum (noko som eg skal gjere på min + montere eckoliser (eit eller anna i den dur)...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tru at 80 Ah er nok... men det er jo altid kjekt å ha litt meir spenning ;-)

men det er jo forskjell på dei vanlige batteriene og slike bilstereo batterier som leverer strømmer helt opp til 900 a i 5 sekunder.

Det er greit nok.. men vist du skal ha det til normalt bruk, vil nok 80 Ah vera nok.. Men vist du skal bruka eit kraftigt anlegg (men det har ikkje hylland), så ville eg også ha brukt eit kraftigare bateri, eller bytta dynamo får å produsere meir straum (noko som eg skal gjere på min + montere eckoliser (eit eller anna i den dur)...)

batteriet som eg snakker om er på 75 ah,, det er nokk meiner eg, det er strømmen det kan levera til starteren som er viktig meine no eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Optima gultopp i min 525.

Dette batteriet er på bare 55A, men det yter 750A ved kaldstart i minus 20grader i 20 sekunder, og 1000A i normal temp.

Jeg har aldri hatt startproblemer med dette batteriet, selv ikke på fjeldet i minus 15grader, og da hadde bilen stått i noen dager. Var litt nervøs, for jeg hadde glemt å fylle opp tanken. (kondens)

Her er link til importør i Norge: http://www.gylling.no/optima.htm#Tekniske%20data.

PS! Polene er feil plasert for meg, jeg har batteriet under sete bak, så jeg måtte forlenge pluss kabelen, og bytte jordkabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje for og rakke ned på optima!

menn eg har bedre erfaring med vision batterier. forskjellen er den at optima batteriene fort kan bli ødelagt, når det er ladespenninger under 13 volt, og dette er det ofte.

vision batteriene tåler ladespenninger fra 10- 14 volt, så disse har lenger levetid enn optima batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill

Jeg er nå på mitt andre Optima batteri. Det første ble litt slappt etter 5 år med ladespenning på 13,8V

Etter at jeg byttet laderegulator på bilen min fikk jeg 14,3V ladespenning, så det er bedre. Men Optima skal egentlig ha 14,7V. Så de annbefaler å bruke en egen lader sån en gang i blant for å toppe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal montere større dynamo på din... Hmm, korfor det, er det fordi du SKAL kjøpe deg nytt anlegg??? Det er jo det eg og har planer om da... Dessuten så har eg 2 12" pioneer subber som dunker såpass at lyset blir svekket... Det vil jo sei at batteriet er for lite.. Men eg har vurdert å kjøpe større batteri, større dynamo og kondensator... Har ihvertfall bedre anlegg enn deg Arimanni... Du har jo sånne høgtalerer som er innebygd i høyretelefoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at lysa blinker trenger ikkje og ha noe med batteriet og gjøre. det er volten som synker under belastining fordi batteriet\dynamoen ikkje klarer og levere strømmen hurtig nokk. kjøper du eit slikt vision batteri kombinert med den kondensator vil dette problemet vere elliminert.

ang dynamo veit eg ikkje ka du har nå, men har du anlegg på ca 1000w er det fordel og ha en dynamo som er på rundt 120 ampere. kanskje meir også, desto meir desto bedre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...