Gå til innhold

Personvern hos politiet

MacSi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ringte i sommer 112 i forbindelse med en fyllekjører som hadde kjørt av vegen.. For å si i fra om hva som hadde skjedd.. Det var en Opel som hadde kjørt ned både lyskryss, skilt og autoværn som lå å hvilte på kanten av en bro.. Det var ingen i bilen.. (han hadde stakk av fra stedet..)

Her i går fikk jeg en telefon fra noen som ringte på vegne av et forsikringsselskap og ville stille meg noen spørsmål om en opel som hadde kjørt i en "Lys-stolpe" for en stund siden..

Da ble jeg litt skremt.. for jeg kjørte selv i en lyktestolpe med min opel for ca et år siden..

Men så begynte han å beskrive bilen.. så skjønte jeg jo at det ikke var min det var snakk om her..

Så jeg fortalte mannen det jeg husket..

Men da han sa: takk for hjelpen, så kom jeg til å tenke på en ting..

Hvordan har han fått tak i meg, mitt nummer og mitt navn?

Telefonen min er ikke registrert på meg.. Så jeg spurte rett ut..

Jo.. det hadde de fått fra politiet.. jeg stod som melder og vitne i saken..

HVA FAEN?! Skal det ikke være konfidensiellt å ringe 112?! Altså, greit at politiet vil ha navnet til den som ringer.. for å komme i kontakt med personen senere.. og det var jo ikke akkurat farlig i denne saken.. men de skal da ikke videreformidle denne informasjonen til hvem som helst uten mitt samtykke?

Vil dette si at hvis jeg hadde ringt å "tystet" på noen skummle typer.. så kunne de ha funnet ut hvem som hadde ringt inn til politiet a annmeldt saken?

Han som ringte var ikke en gang annsatt i forsikringsselskapet.. det var en 3. part som handlet på vegne av forsikringsselskapet til han som eide Opelen..

Dette skremmer meg rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del sikkert har fått med seg ble både jeg og fattern anmeldt av Vegvesenet (og fullstendig frifunnet for de som måtte lure), men da fattern var på Lensmannskontoret der de bor fikk han et dokument fra saken rett i hånda, med fullt navn, adresse og personnummer på han i Vegvesenet som hadde anmeldt oss. Sjokkerende syntes jeg... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet gjør mye rart. For noen år tilbake ble jeg stanset i hovedgata på Steinkjer (N-T), de kom bak meg og blinka til med alt som var av lys, så naturligvis svingte jeg til side da..trodde ikke det var meg de var ute etter først, men ganske snart kom det 3(!) uniformerte politimenn bort til bilen og ba meg ganske bryskt om førerkort og vognkort. Da skulle de ha det til at jeg (i en grønn RF-registrert Jetta), hadde kjørt på en annen bil nord for byen, og stukket av (de sa at registreringsnummeret stemte med det den påkjørte hadde oppgitt). Jeg hadde ikke vært nord for byen i det hele tatt, og hadde 4 vitner med meg i bilen som kunne bekrefte dette. Det var heller ingen skader på bilen som tilsa at den hadde kjørt på noe som helst. Dette så jo også politifolka, men jeg ble likevel nødt til å oppgi meg navn, adresse og telefonnummer. Tenkte ikke noe mer over dette, da det var ganske tydelig at jeg var uskyldig. Fikk omsider kjøre videre, men med beskjed om at jeg kom til å bli kontaktet. Senere samme kveld ble jeg da også oppringt, men ikke av lensmannen, neida, av mora til den som hadde blitt påkjørt.. :shock: Hun kjeftet meg huden full, og var helt krakilsk og maste om at jeg burde da aldri hatt lov til å kjøre bil og masse tull. Jeg fikk da omsider forklart at her hadde det skjedd en feil, og at jeg ikke var den hun var ute etter. Og da jeg leste opp registreringsnummert på bilen min, så skjønte jo hun også det, for det var jo ikke det samme nummeret som dattra hennes hadde oppgitt..begge bilene var grønne RF-registrerte Jettaer, men hadde ikke samme tallene.. Hun beklaget det hele og la på.. Poenget her var at lensmannen hadde da gitt mitt navn og nummer til foreldrene til den som ble påkjørt uten noe forbehold. Det hadde ikke vært noe problem for en hevnlysten far/bror/onkel/kjæreste å bare finne adressen min, ta turen og ordne opp i dette selv.. :? Ringte lensamannen selv etterpå, for å få en beklagelse, og en forklaring på hvordan dette kunne skje, men fikk bare høre at jeg nå var sjekket ut av saken..*klikk..dut dut dut* :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for 5-6 år siden satt jeg på med søskenbarnet mitt som "lekte seg" litt på veien. Desverre endte vi i grøfta og det var så mye snø på siden av bilen at søskenbarnet mitt måtte komme ut på passasjersiden for å komme seg ut av bilen. Bilen som kom bak trodde derfor at det var jeg som hadde kjørt og at vi byttet plass etter utforkjøringen. Derfor ringte han like så godt politiet og anmeldte meg. Jeg måtte derfor i avhør, men ble så klart frifunnet på bakgrunn av hva søskenbarnet mitt forklarte. (det visste seg også at mannen bak ikke visste forskjell på høyre og venstre siden han sa vi hadde kjørt av på venstre side av veien, mens vi i virkeligheten hadde kjørt av på høyre side)

Spørsmålet er egentlig: Har jeg krav på å få vite hvem han som anmeldte meg var? (Var bare søskenbarnet mitt som pratet med han, så jeg så ikke personen) Har jo egentlig ingenting å si siden dette er lenge siden og jeg var bare 14 år på den tiden. Men det hadde alikevel vært spennende å visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...