Gå til innhold

Bråk fra kontrollpanelet til klimaanlegget!


Maestro
 Share

Anbefalte innlegg

Det kommer en merkelig lyd fra kontrollpanelet til klimanlegget (e39) når bilen ikke går! Den kommer når bilen blir låst opp, og gir seg ca 10 min etter at bilen er låst. (lyden er der også når motoren går, men vanskelig å høre)Lyden er mer markant jo kaldere det er ute. Det virker som det sitter en eller annen liten vifte i kontrollpanelet som er gåen eller noe.

Noen som har noen ideer om hva dette er? Lyden høres nesten ut som en katt som maler... rare greier.

Setter veldig pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I IT-bransjen ville vi si at "it's not a bug - it's a feature". Uten at jeg er 100% sikker, så mener jeg at denne lyden kommer av at dyser i ventilasjonsanlegget åpner seg når man låser opp bilen (og lukker seg når man låser bilen). Så vidt jeg vet så lukkes disse for å forhindret at løv, frø og annet bøss kommer inn i ventilasjonsanlegget når bilen ikke er i bruk. Har en selv E39 med samme lyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde et ligende problem med min e32. Jeg hadde panelet til klima kontrollen ute, når jeg satte den på plass kom ulyden. Bak kontrollen sitter som tidligere nevnt en liten vifte. Min kom i klem noe som lagde ulyd. Klimakontrollen i e32 er meget enkel å vippe ut. Da vil du kunne se vifta. Du kunne prøve noen dråper crc i lageret eller se om vifta er tilgriset av støv eller subber på en eller annen måte. På min bil var det fordømt trangt bak panelet så jeg måtte legge om ledninger til stereoen for å få plass. Lykke til..

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I IT-bransjen ville vi si at "it's not a bug - it's a feature".

Nei, vi sier som Microsoft:

"This behavior is by design."

som betyr at det skal være sånn! :lol:

Men det er sikkert vifta som sitter i klimapanelet som er litt sliten eller møkkete, prøv å blås den ren med trykkluft (fåes kjøpt på sprayboks). Det er verdt et forsøk før du går til innkjøp av ny enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette problemet på min e39.

Ta ut kontrollpanelet. Del panelet i to, det er klipset eller skrudd sammen, husker ikke helt. Løft av den lille viften. Tørk vekk eventuelt støv og skitt. Legg noen dråper motorolje ned på flaten som viften står montert på. Sett tilbake viften og monter panelet i bilen. Funker som snus detta. Ingen ulyd i min lenger etter 6 månders bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...