Neonlars Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 Heisann! Ja, da er vinteren kommet og tankene om hva som kan gjøres med bilen likeså. Har lenge lurt litt på oppgradering av motor, drivverk etc. Har en 325i E30, men lenge hatt lyst på M3 maskin, eller noe litt mer hissig en en 2,5l motor. Kan en M3 E30 motor settes i en 325 og vil det passe? Hva må byttes av drivverk, girkasse, understell o.l? Noen andre motorer som kan være mulig å sette i uten altfor mye modifikasjoner? Evt bygge om til Turbo på min eksisterende motor? Hva trengs da av deler, og hva kan jeg bruke av det som sitter i motoren i dag? Er ganske ung og fersk i dette spillet, men et sted må man jo begynne vel.. Takker for svar! Frode H. edit: Flyttet denne til Teknisk så kan du heller lage en ny tråd under Prosjekt med bilder o.l hvis du skulle begynne med motorbytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 Eneste utvei: TURBO! Får du deg en prøvetur i en heftig E30 med turbo så blir du hekta med en gang og kommer aldri vekk fra det... www.pure-pf.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Desember 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2005 Mye deler som trengs for turbobygg, skal jo holde en liten stund også da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 Du kan forsåvidt sette hva du vil i bilen din, bare du får det til å passe i motorrommet... Men det som er problemet er å få det godkjent. Men viss ikke biltilsynet i norge liker det så går det ann å tuv godkjenne i tyskland og da har dem ikke så mye dem skulle ha sagt. Ellers, sjekk om bilen din har vært 10år+ i norge, fordi da slipper du vel det meste av avgifter ved ombyggning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Desember 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2005 Den har vært i Norge siden -88 ja.. Er ikke problemet å få den godkjent, men det å komme i gang når jeg i bunn og grunn er egentlig ganske blank på dette feltet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 begynn med å pelle motor ut av motor-rommet Hadde jo sikkert vært greit om du visste hva du hadde tenkt å bygge, evnt. hvor mye hester og dreimoment som er målet og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Desember 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2005 Hvor mange hk kan jeg oppnå med 325motoren som står i uten og byttet alt av deler? Evt bytte til lav.komp stempler? 230-250hk, er dette en mulighet å få ut av motoren med turbo, og ikke minst hvor mye vil det koste i deler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-P Skrevet Desember 5, 2005 Share Skrevet Desember 5, 2005 hva med å bygge en høykomp sugemotor? mye billigere alternativ en turbo og du skal vell klare å komme opp imot 230++ hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Desember 5, 2005 Share Skrevet Desember 5, 2005 5-seriemotor men tilpasset E30 i det minste http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=943189 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Desember 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2005 Litt dyrt, iom at dette er første prosjektet mitt og da det fort kan bli litt knoting. Høy.komp sugemotor hørtes jo ikke helt dumt ut.? Noen som har specs på deler jeg trenger, evt priser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-P Skrevet Desember 5, 2005 Share Skrevet Desember 5, 2005 en fordel på en suge motor er å slipe ned toppen litt for å få høyre komp. og selfølgelig masse porting. kvassere kam.. og hvis du skal ta i sikkelig så kan du jo altids demontere hele blokka og bytte alt av lagre osv til forsterkede lagre. kanskje andre høykomp stempler osv. har ikke gjort dette på en bmw motor før men garantert mange som har gjort det. men jeg har hjulpet en kamerat med det på en ford motor med veldig gode resultat. før var det en lat 115hk motor nå er det en sinnsykt rå motor på rundt 160gamp med en sinnsykt respons. skal nevnes at dette er en forgasser motor da. så vet ikke åssen responsen blir på en indjekson motor men den blir utrolig mye bedre en på en turbo motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Desember 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2005 Takker Ole! En kamerat av meg bygde om til turbo på en ford Sierra, ble veldig bra, og brukte ikke så lang tid på det heller. Kan jeg sette turbo på min motor og kjøre med det uten at alt går til hel... første uken? Hav trenger jeg å bytte. Manifold, innsug.+++ ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-P Skrevet Desember 5, 2005 Share Skrevet Desember 5, 2005 du kan sette en turbo rett på en org motror men vill det være vits? har du turbo og ic og alt liggende så ja hvorfor ikke. men hold deg under 0.5bar for der går grensen til at ting kan begynne å gå istykker. og uansett før jeg ville vudert å sette turbo på denne motoren ville jeg ha minst fått tak i lavkomp stempler. men igjen hvis du må kjøpe inn turbo osv (som er dyrt) så hvorfor ikke gå for sugetrim. på 0.5bar er det ikke så altfor mye hester å ta ut. å samenligne en ford motor og en bmw motor er ganske lagt unnahverandre når det er snakk om turbo bygg. og vill selv si at det er lettere og billigere å kaste turbo på en ford motor da du kan finne alle delene du trenger i di andre motorene og delene er billigere, men hvis du skal mate ut enorme mengder med gamp og legge penger i det så ville jeg satset ¨på et sikkelig turbo bygg i 325 motoren din. men sånn som det virker ut på hva su skal og har lyst å legge i arbeid her så tror jeg du skal satse på sikkelig sugetrim først og så eventuelt selge den motoren seinere og gå for turbo bygg når du finner ut at du vill ha endra mere power. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Desember 5, 2005 Share Skrevet Desember 5, 2005 På 0,5 i ladetrykk,så får du vel nærmere 250hk da også,og skal du ha en 250hk sugemotor,så koster det mye penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Desember 5, 2005 Share Skrevet Desember 5, 2005 Er ganske ung og fersk i dette spillet, men et sted må man jo begynne.... Mitt råd er å styre unna turbo og egenkomponert sugetrimming. Det er bedre å heller gjøre en motoroverhaling, og sette seg inn i opplegget, enn å sikte til topps og prøve seg på 500 hk liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå