Gå til innhold

Noen spørsmål.. (325i -> E30 M3)


Neonlars
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ja, da er vinteren kommet og tankene om hva som kan gjøres med bilen likeså.

Har lenge lurt litt på oppgradering av motor, drivverk etc.

Har en 325i E30, men lenge hatt lyst på M3 maskin, eller noe litt mer hissig en en 2,5l motor. Kan en M3 E30 motor settes i en 325 og vil det passe? Hva må byttes av drivverk, girkasse, understell o.l?

Noen andre motorer som kan være mulig å sette i uten altfor mye modifikasjoner? Evt bygge om til Turbo på min eksisterende motor?

Hva trengs da av deler, og hva kan jeg bruke av det som sitter i motoren i dag?

Er ganske ung og fersk i dette spillet, men et sted må man jo begynne vel.. ;)

Takker for svar!

Frode H. edit: Flyttet denne til Teknisk så kan du heller lage en ny tråd under Prosjekt med bilder o.l hvis du skulle begynne med motorbytte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan forsåvidt sette hva du vil i bilen din, bare du får det til å passe i motorrommet...

Men det som er problemet er å få det godkjent.

Men viss ikke biltilsynet i norge liker det så går det ann å tuv godkjenne i tyskland og da har dem ikke så mye dem skulle ha sagt.

Ellers, sjekk om bilen din har vært 10år+ i norge, fordi da slipper du vel det meste av avgifter ved ombyggning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fordel på en suge motor er å slipe ned toppen litt for å få høyre komp. og selfølgelig masse porting. kvassere kam.. og hvis du skal ta i sikkelig så kan du jo altids demontere hele blokka og bytte alt av lagre osv til forsterkede lagre. kanskje andre høykomp stempler osv.

har ikke gjort dette på en bmw motor før men garantert mange som har gjort det. men jeg har hjulpet en kamerat med det på en ford motor med veldig gode resultat. før var det en lat 115hk motor nå er det en sinnsykt rå motor på rundt 160gamp med en sinnsykt respons. skal nevnes at dette er en forgasser motor da. så vet ikke åssen responsen blir på en indjekson motor men den blir utrolig mye bedre en på en turbo motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Ole! En kamerat av meg bygde om til turbo på en ford Sierra, ble veldig bra, og brukte ikke så lang tid på det heller. Kan jeg sette turbo på min motor og kjøre med det uten at alt går til hel... første uken? Hav trenger jeg å bytte. Manifold, innsug.+++ ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sette en turbo rett på en org motror men vill det være vits? har du turbo og ic og alt liggende så ja hvorfor ikke. men hold deg under 0.5bar for der går grensen til at ting kan begynne å gå istykker.

og uansett før jeg ville vudert å sette turbo på denne motoren ville jeg ha minst fått tak i lavkomp stempler.

men igjen hvis du må kjøpe inn turbo osv (som er dyrt) så hvorfor ikke gå for sugetrim. på 0.5bar er det ikke så altfor mye hester å ta ut.

å samenligne en ford motor og en bmw motor er ganske lagt unnahverandre når det er snakk om turbo bygg. og vill selv si at det er lettere og billigere å kaste turbo på en ford motor da du kan finne alle delene du trenger i di andre motorene og delene er billigere,

men hvis du skal mate ut enorme mengder med gamp og legge penger i det så ville jeg satset ¨på et sikkelig turbo bygg i 325 motoren din.

men sånn som det virker ut på hva su skal og har lyst å legge i arbeid her så tror jeg du skal satse på sikkelig sugetrim først og så eventuelt selge den motoren seinere og gå for turbo bygg når du finner ut at du vill ha endra mere power.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske ung og fersk i dette spillet, men et sted må man jo begynne....

Mitt råd er å styre unna turbo og egenkomponert sugetrimming. Det er bedre å heller gjøre en motoroverhaling, og sette seg inn i opplegget, enn å sikte til topps og prøve seg på 500 hk liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...