Gå til innhold

Noen spørsmål.. (325i -> E30 M3)


Neonlars
 Share

Anbefalte innlegg

Skal du selge din motor da Stian? du har PM!

Desverre ble motoren solgt i dag faktisk....hadde tenkt å legge den ut for salg om ikke så lenge. Nevnte for en kompis av meg at jeg hadde tenkt å selge den uten å tenke noe mere over det før han kommer og sier han har en kompis i Oslo som er interessert...

Prater litt frem og tilbake og blir enige.

Dette består den av:

Den har o-ringa blokk, neddreide stempler, porta topp med dokumenterte flowresultater PPF 280 turbokam, sveisa vannkanaler i toppen, pinnbolter til topp, balansert bunndel inkl. råder, polerte veiv-journaler, 340cc dyser, 535lmm, saab 9-5 intercooler, ppf adaptergrenrør med t3/t4 hybrid, komplett 3" eksosanlegg, TurboXS dump, 5 stk Autometer Pro Comp Ultra Lite instrumenter: boost, oil temp, oil press, water temp og a/f-meter. Selvfølgelig helt komplett med alle trykkrør, slanger, clamp's, ledningsnett med ECU osv, osv

Ting som er porta: topp, innsug, gasspjeld, kompressorhus, turbinhus, eksosmanifolder, adaptergrenrør.

Har bilder i lass og drøssevis, et par av dem finns i denne tråden:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=13048&highlight=

Et stykke ned i denne tråden er det bilde av stemplene:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=13190&highlight=

I tillegg fikk han med Sachs Race Engineering 4-puch sinter lamell.

Den gikk for 23000,- og har kosta meg en god del mer enn det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

må si meg enig med pedi her.det går jo an å putte på en turbo og det holder en stund.poenget her er at det ikke holder i lengden.jeg har prøvd før og det gikk til h...... etter en stund.skal man bygge en maskin som holder og funker bra så koster det mere en 10k hvorfor sitter vi og koster på 100k på en maskin.det er ikke for morsomt da :roll: bimmerlars du kan prøve å holde deg på matta med så useriøse innspill du kommer med.må gå an å diskutere uten du skyter ifra deg hauger med drit.ta heller imot den innfo du får her heller.men men ble nå en tråd uten sidestykke dette da :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at jeg er ekspert, men jeg vet hvordan man bygger BMW turbo motor, tro det eller ei, samma for meg.

...men er ikke så amatør som du skal ha det til :wink:

Bare for å avslutte dette som ble litt av en OT-diskusjon, så skriver du først at du KAN motor, så er du ikke ekspert allikevel - men BMW turbomotor VET du hvordan bygges... :roll:

Snakker du da om at du VET hva komponenter du skal bruke (les:oppskrift, gjerne fra en eksisterende og testet motor), eller kan du rett og slett dette temaet turbobygging ?? :roll: Squish, lengde på runners (og konsekvenser), port-utforming, løftehøyde og duration på kammen (e), vinkling på komponenter som feks wastegate-utgang, runner-trakter, dimensjon på rør, betydning av A/R og trim (både kompressor og inducer, noe jeg selv ikke er stødig på egentlig), puls-splitt osv osv osv.... ??? Og ikke minst sammensetningen og effektene/utfallene av forandring på noe av de enkelte oppramsede...

Det er ikke bare bare å bygge turbo spør du meg... Og jeg er ikke noen turbo-guru, selv om jeg bygger overladet selv...

Dette innlegget var egentlig ikke bare ren OT, dette er til info for trådstarter også... For det er og blir litt komplisert å bygge turbo, med mindre det er bolt-on-kit.... (som kan være vanskelig nok hvis en ikke har "heeelt" tråden og gangen i det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 4.oktober 2005 skrev bimmerlars:

"Oljetrykksbryteren? hmm.. beklager inkompetansen, men hva er og hvor sitter den?"

Dette er 2 mnd siden og jeg kan bare si at har du ikke oljetrykk så har du heller ingen turbomotor :lol:

Kunnskap om oljetrykk er basic-kunnskaper man må ha ved motorbygging.

Jeg er fullstendig enig med Pedi, jeg har bøker, kataloger og brosjyrer på engelsk om motorbygging, turboteori og turbokonvertering som sikkert blir 1,5-2meter høyt om man legger dem oppå hverandre.

Disse har jeg samlet de siste 6-7årene jeg har drevet med bmw og hatt interesse av turbokonvertering.

Føler selv at jeg kan en god del men langt fra alt.

Erfaring og solide kunnskaper kommer over tid, med gjentakende prøving og feiling og ikke over en 4-måneders periode når man er 16år desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på nå med min tredje motor, det har vært veldig mye prøving og feiling, men det er vel det man lærer av, hehe..

Så Neonlars, jeg ville ikke anbefale deg å begynne med å bygge en turbomotor, da må du ha tykk lommebok, god tid og masse kunnskap..

Mye bedre å kjøpe en m3 motor eller lignende! Og ja, den går rett nedi :wink:

Jeg er kun 20 år og har sinnsykt masse å lære! Men har blitt helt hekta :wink: og siden dette er min tredje motor så begynner jeg å få litt erfaring med hvordan ting fungerer og hvordan ting skal gjøres og ikke minst hvordan ting IKKE skal gjøres hvertfall. :whistle:

Men jeg syns det blir vannvittig dumt at det blir så mye drittslenging her inne, miljøet her er jo veldig bra og jeg håper vi kan ha det sånn!

jeg har stor respekt for Pedi og hans meninger selv om jeg ikke kjenner han, men etter å ha sett prosjektet hans og sett hva han skriver så er det liten tvil om at han kan hva han snakker om..

Bedre å holde kjeft når det spørres om ting man ikke har greie på enn å slenge ut mange dumme svar som ikke henger på greip og man må tåle å få endel kritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som kjører 1bar :shock: på orginal motor..Men med tilleggs-sprut..Dette skal i følge mange her på forumet være helt umulig!

Jeg kjørte 0,9 på original 518 motor, denne gikk uten problemer i tre år før gjengene i toppen på eksossida gikk!

Denne motoren hadde kun neddreide stempler og økt bensintrykk, ingenting var forsterka og det funka!

Dette var den første motoren..

Så dette var lavbudsjett turbo, men som sagt så holdt det i tre år, mulig det var flaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med pedi her.det går jo an å putte på en turbo og det holder en stund.poenget her er at det ikke holder i lengden.jeg har prøvd før og det gikk til h...... etter en stund.skal man bygge en maskin som holder og funker bra så koster det mere en 10k hvorfor sitter vi og koster på 100k på en maskin.det er ikke for morsomt da :roll: bimmerlars du kan prøve å holde deg på matta med så useriøse innspill du kommer med.må gå an å diskutere uten du skyter ifra deg hauger med drit.ta heller imot den innfo du får her heller.men men ble nå en tråd uten sidestykke dette da :?

Jeg er helt enig med deg :wink:

Jeg tror jeg er blitt litt misforstått her..Jeg mener ikke at du får et seriøst og holdbart turbobygg for ca 10-15K..Men du kan faktisk få noe som holder en stund..Noen er faktisk fornøyd med det :wink:

Jeg ville bare fortelle om mitt krasj med teori og praksis.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde motoren min holdt enda så hadde jeg sikkert aldri gjort no med den, jeg hadde det morsomt og folk kikka når du hørte dumpen, hehe...

Det var motor til 5k og kanskje 5 timer sveising og ei uke skruing, hehe...

men etter motor nr 2 så fant jeg ut at hvis jeg kosta på den endel kr i tenning og tilleggsprut og samtidig økte trykket til 1,2 blei det helt rått i forhold!

Og når jeg nå skal legge meg på 1,8 og samtidig forsterke det meste så tror jeg det blir sinnsykt morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere drar frem masse rart jeg måtte spørre om før. Ikke for å skryte, men jeg har lært MASSE siden jeg begynte på prosjektet mitt. Dere aner ikke hvor mange timer jeg studerer motorer daglig, både på nettet og i praksis. Greit da, jeg kan ikke ALT, men jeg kan da litt. Det grunnleggende og litt til. Men jeg gidder ikke å bli hengt ut som en idiot bare pga. at jeg slang ut et litt "morsomt" innlegg her. Du må ikke ta alt bokstavelig Pedi. jeg beklager dritten jeg slang. Håper vi kan glemme dette og fortsette og ha det hyggelige miljøet vi har her på Bimmers?

Men som sagt, og som sagt tidligere, jeg er ingen ekspert, men ingen amatør heller. Spørs hva du legger i det å "kunne motor" også da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere drar frem masse rart jeg måtte spørre om før. Ikke for å skryte, men jeg har lært MASSE siden jeg begynte på prosjektet mitt. Dere aner ikke hvor mange timer jeg studerer motorer daglig, både på nettet og i praksis. Greit da, jeg kan ikke ALT, men jeg kan da litt. Det grunnleggende og litt til. Men jeg gidder ikke å bli hengt ut som en idiot bare pga. at jeg slang ut et litt "morsomt" innlegg her. Du må ikke ta alt bokstavelig Pedi. jeg beklager dritten jeg slang. Håper vi kan glemme dette og fortsette og ha det hyggelige miljøet vi har her på Bimmers?

Men som sagt, og som sagt tidligere, jeg er ingen ekspert, men ingen amatør heller. Spørs hva du legger i det å "kunne motor" også da :wink:

Bimmerlars.

Alt skittkasting er glemt for lenge siden, tar ikke slik på meg.

Det er bare slik at jeg faktisk aner hvor mye du studerer motorer. 4 måneder med 30/31 dager med 24 timer (4x30x24+48 ) er sånn ca 2928 timer. Spise og sove er det jo noen av oss som gjør, så du havner i max 2000 timer som du kan studere :wink:

På 2000 timer har du nok lært endel, men heller ikke da "kan" du motor.

Skal ikke provosere mer nå... :wink:

Beklager at denne tråden ble messa, men internett-eksperter irriterer meg 1000 ganger mer enn en som innrømmer at han ikke har peiling, og feks spør meg 47 ganger om veiven ligger i bensintanken.

Derfor blir jeg litt engasjert når en 16 år gammel gutt slenger ut at han kan motor, og turbobygg er det enkleste i verden.

Forstår du min side av saken her òg, Bimmerlars? Det er ikke vondt ment fra min side de kommentarene jeg har skrevet inn i div innlegg. Jeg mener hvert eneste ord, og står ved det med rak rygg. Føler heller ikke at jeg har tråkket på noens tå, selv om du følte deg nok litt tråkka på.

For all del, du har nok lært masse om motor i det siste. Og motor er gøy, så jobb videre med gassen i bånn !! Husk bare som jeg nevnte i ett annet innlegg, motoren "består" av mye annet enn komponenter den dagen du begynner å trimme/bygge om. Det er da matematikk og inngående motormekanikk og innsikt begynner å bli viktig. Det er når dette område "beherskes" at en "kan" på en måte motor etter min mening. Å pille fra en motor og sette sammen igjen med hjelp fra en Haynes manual, skulle jeg fått hvemsomhelst til å klare. Er du med meg hva jeg mener nå, Bimmerlars?

Mitt tips (til hvem som helst egentlig) er å begynne med vanlige motoroppbygginger, forstå prinsipper og virkemåte. SÅ kan en begynne å trimme, om det er sug eller overtrykk. Helst få seg litt erfaring med sugemotortrim først, men men...

Tipper mange her begynner å bli lei av dette maset mitt på denne tråden nå... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere drar frem masse rart jeg måtte spørre om før. Ikke for å skryte, men jeg har lært MASSE siden jeg begynte på prosjektet mitt. Dere aner ikke hvor mange timer jeg studerer motorer daglig, både på nettet og i praksis. Greit da, jeg kan ikke ALT, men jeg kan da litt. Det grunnleggende og litt til. Men jeg gidder ikke å bli hengt ut som en idiot bare pga. at jeg slang ut et litt "morsomt" innlegg her. Du må ikke ta alt bokstavelig Pedi. jeg beklager dritten jeg slang. Håper vi kan glemme dette og fortsette og ha det hyggelige miljøet vi har her på Bimmers?

Men som sagt, og som sagt tidligere, jeg er ingen ekspert, men ingen amatør heller. Spørs hva du legger i det å "kunne motor" også da :wink:

Bimmerlars.

Alt skittkasting er glemt for lenge siden, tar ikke slik på meg.

Det er bare slik at jeg faktisk aner hvor mye du studerer motorer. 4 måneder med 30/31 dager med 24 timer (4x30x24+48 ) er sånn ca 2928 timer. Spise og sove er det jo noen av oss som gjør, så du havner i max 2000 timer som du kan studere :wink:

På 2000 timer har du nok lært endel, men heller ikke da "kan" du motor.

Skal ikke provosere mer nå... :wink:

Beklager at denne tråden ble messa, men internett-eksperter irriterer meg 1000 ganger mer enn en som innrømmer at han ikke har peiling, og feks spør meg 47 ganger om veiven ligger i bensintanken.

Derfor blir jeg litt engasjert når en 16 år gammel gutt slenger ut at han kan motor, og turbobygg er det enkleste i verden.

Forstår du min side av saken her òg, Bimmerlars? Det er ikke vondt ment fra min side de kommentarene jeg har skrevet inn i div innlegg. Jeg mener hvert eneste ord, og står ved det med rak rygg. Føler heller ikke at jeg har tråkket på noens tå, selv om du følte deg nok litt tråkka på.

For all del, du har nok lært masse om motor i det siste. Og motor er gøy, så jobb videre med gassen i bånn !! Husk bare som jeg nevnte i ett annet innlegg, motoren "består" av mye annet enn komponenter den dagen du begynner å trimme/bygge om. Det er da matematikk og inngående motormekanikk og innsikt begynner å bli viktig. Det er når dette område "beherskes" at en "kan" på en måte motor etter min mening. Å pille fra en motor og sette sammen igjen med hjelp fra en Haynes manual, skulle jeg fått hvemsomhelst til å klare. Er du med meg hva jeg mener nå, Bimmerlars?

Mitt tips (til hvem som helst egentlig) er å begynne med vanlige motoroppbygginger, forstå prinsipper og virkemåte. SÅ kan en begynne å trimme, om det er sug eller overtrykk. Helst få seg litt erfaring med sugemotortrim først, men men...

Tipper mange her begynner å bli lei av dette maset mitt på denne tråden nå... :lol:

Jeg skjønner hva du mener, og vet VELDIG godt at trimming av motorer innebærer mer enn å kaste på en snurre og vri om nøkkelen :wink:

"Derfor blir jeg litt engasjert når en 16 år gammel gutt slenger ut at han kan motor, og turbobygg er det enkleste i verden."

Jeg har ikke sagt at det å bygge turbomotor er det enkleste i verden.(var ikke ment som et seriøst tips til trådstarter det jeg skrev tidligere i tråden)

Satser man på MYE effekt er det mange faktorer som spiller inn, det vet jeg godt. Learning by doing, er det noe som heter. Dette med dimensjoner på plenum, lengde+tykkelse på grenrør, tykkelse på trykkrør osv. osv. får man mer innsikt i når man bygger og prøver sakene i praksis, det er det ingen tvil om. Som sagt, jeg sier ikke at jeg er noen ekspert, men er ikke helt blank på området heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...