Gå til innhold

Førerkort-beslag

sn|per
 Share

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål. For ca 6-7 uker siden kjørte jeg av veien og totalvraket bilen min. Rutinemessig ble førerkortet beslaglagt og under avhøret så ble jeg spurt om jeg ville skrive under på førerkortbeslag utover 3 uker. Dette godtok jeg. Men så gikk det 2 uker uten at jeg hørte noe mer så derfor ringte jeg politijuristen på gjøvik som anbefalte meg å trekke tilbake samtykket fordi da måtte retten ha kommet med en kjennelse innen 3 uker. (jeg var tiltalt for å ha mistet herredømmet over bilen ved å ha kjørt for fort..Jeg innrømmte i avhøret og ha kjørt i ca 80 i 60-sona) Dette var tirsdag for snart 3 uker siden. Jeg har fortsatt ikke hørt noenting og har derfor et spørsmål: Hvis jeg ikke hører noenting i morgen..kan jeg da gå på politikontoret og kreve tilbake førerkortet mitt? Flere kamerater av meg mener det, og det samme mener advokaten jeg ringte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg også har hørt. Jeg godtok førerkortbeslag i avhøret, men trekte tilbake denne 2 uker senere. Regner da med at det gjelder 3 uker fra jeg trekte tilbake samtykket? Det mente i hvertfall advokaten. Ringte Tirsdag for 3 uker siden og trekte det tilbake så da regner jeg med at jeg kan dukke opp på politikontoret i morgen med et lite smil og kreve det tilbake? (hvis jeg ikke har hørt noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det er første gangen du har vært i klammeri med purken eller?

et lite tips til deg: NEKTE NEKTE NEKTE med mindre de kommer med en god deal som du er fornøyd med. å godta et førerkortbeslag er galskap,siden du da har skrevet under på at du har driti deg ut,og purken kan bruke en halv evighet på å bli ferdig med saken. dette fører igjen til at du må ringe en advokat for å ordne opp i rotet.

det enkleste er å nekte på alt og ringe til advokaten ASAP.

synd at det skal være slik,men purken er et helvette å ha med å gjøre ang trafikksaker,nesten uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gangen jeg har vært i klammeri i forbindelse med trafikksak ja. :lol: Var nok dumt å godta, men det jeg sitter og håper på er at samme regelen (3 ukers regelen) gjelder når jeg har trekt tilbake samtykket. Det mente i hvertfall advokaten. Og da er det i såfall bare for meg å hente lappen i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn så har du jo kludra det litt til da,men du får håpe advokaten din kan sine saker.da du samtykket så ble purken fritatt fra å måtte sende saken videre innen 3 uker,så dette kan bli litt kinkig for deg.

det er akkuratt dette som er så viktig med å ikke samtykke,for da hindrer du purken i å somle så jævlig som de alltid gjør om de har muligheten.

litt kjipt om purken bruker 4mnd på å få en dom på deg også er normal rettspraksis 3mnd for denne typen overtredelser som du til slutt ble dømt for.denne tiden får du ikke tilbake.dette er slike ting som purken faktisk kan finne på å gjøre om de har frie tøyler og ikke liker trynet ditt av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk politijuristen som anbefalte meg å trekke tilbake samtykket for å få fortgang i saken. Så jeg regner jo egentlig med at det eneste jeg forkludret med å sametykke var at jeg må vente 2 uker (ukene i fra jeg samtykket til jeg trekte det tilbake igjen) lengre for å få tilbake førerkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke noe brev i dag..men det hjalp svært lite. Ringte politijuristen som sa at saken var allerede sendt til tingretten for over 2 uker siden. Så nå fikk jeg vite av Hadeland og land tingrett at jeg skulle i retten 3. januar. Så det betyr at jeg har vært førerkort i 3 mnd, den dagen rettsaken er. (mest sannsynlig risikerte jeg i utgangspunktet en bot på 4200 kr. i følge politimannen)

Pratet med politijuristen igjen som sa at retten måtte ha kommet med en kjennelse 4 uker etter at jeg hadde trekt samtykket mitt. Så da må jeg evt. få igjen førerkortet mitt neste tirsdag.

Nå var jeg forresten ikke tiltalt for å få kjørt i 80 i 60-sona. Nå var jeg tiltalt for å ha kjørt i 70 i 50-sona så politijuristen hadde foreslått 9 mnd (!) uten lappen.

Saken er at jeg sa i avhøret at jeg holdt maks 80 i 60-sona også slapp det i en sving der det var glatt. Og 50-sona starter etter svingen. Tror ikke endringen i fartsonen var det jeg tenkte mest på i det jeg kom sidelengs mot treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...