stian329 Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 Compression ratio = (displacement volume + clearance volume) / clearance volume Clearance volume = one cylinder displacement / (compression ratio-1) RULE: A turbo engine must never be reduced to a low-compression slug. Sitert fra Corky Bell's Maximum Boost Stian Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 trenger man ikke dreie ned stemplene om man har denne veiven + b20 råder?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 mhm, nettopp derfor det er så genialt, for da tåler stemplene mer juling i og med at godset på toppen ikke er neddreid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 lærer mye på dette forumet er mye ot...men er det noe forskjell på eta og deisel veiven som ble nevnt? veiven solgt eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOREBMW Skrevet Desember 8, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2005 forsjellen på 2.7 og diesel veiv er at veiven på dieselen er nitrert eller er det samme slag på dem:)det er en som har lyst på den ja:)men ikke solgt enda som jeg vet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 nitrert? på tråden http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9402&highlight=diesel+veiv skriver de at volumet og kompresjonen øker med diesel\eta veiven ? med b23 og b25 råder.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-P Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 nitrert? på tråden http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9402&highlight=diesel+veiv skriver de at volumet og kompresjonen øker med diesel\eta veiven ? med b23 og b25 råder.. rette opp litt her. eneste motoren man kan øke volumet på med eta/disel veiv er m20b25 motoren. da det er samme blokka som er i eta motoren. disel/eta veiva gi lengere slag langde som gjør at stemplene går lengere opp og ned i sylinderen. problemet med det er at stemplene vil gå høyere en blokka detta kompanserer man men å sette in råder fra m20b20 eller m20b23 da dem har råder som er kotere. 130mm mens m20b25 har 135mm råder. derav øker man volumet. men man senker kompen mye. noe som er helt ok hvis man sikter til turbo bygg. da lav komp gir dårlig bunndrag. kompen blir på ca 7,9.1 hvis jeg ikke tar helt feil håper jeg fikk forklart meg bra her og hvis noen av motor bygger gurune har noe å rette på så gjør det da jeg ikke vet alt og tar imot mere en gjerne info og får rettet opp ting jeg tar feil av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 Dieselveiva er smidd, det er ikke ETA-veiva. Dieselveiva er noe tyngre også, ellers er de identiske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Desember 8, 2005 Share Skrevet Desember 8, 2005 Eta veiva bruker du veiv å råder fra b27 Diesel veiv bruker man b20,b23,b27 råder til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Desember 9, 2005 Share Skrevet Desember 9, 2005 hmm, 1500 var veldig billig?! så en i svergie nå for 3500!ot: hvordan blir kompresjonen med denne veiven og b20 staker? Med denne veiva og 130mm(320i) staker blir kompresjonsforholdet 7,97:1 og det må jo sies å være optimalt 448,65cc + 64,33cc / 64,33cc = 7,97 Her har jeg jo skrevet hva kompresjonsforholdet blir.... Dersom noen mener noe annet så vennligst vis et regnestykke så jeg får se får se hvordan noen får det til å bli forskjellig fra mitt... Dette regnestykket gjelder m20b25 8.8:1 stempler som ikke er dreide, sammen med dieselveiv(81mm slag) og 130mm råder.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Desember 9, 2005 Share Skrevet Desember 9, 2005 Eta veiva bruker du veiv å råder fra i b25Diesel veiv bruker man b20,b23,b27 råder til. Hvorfor skal man bruke b25 råder på ETA veiv når den har nøyaktig samme slag som dieselveiva? Stemplene vil jo ta ventilene big-time! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Desember 9, 2005 Share Skrevet Desember 9, 2005 Sorry! Skrev kjempe feil! Eta veiva bruker du veiv å råder fra i b27 Diesel veiv bruker man b20,b23,b27 råder til. Skulle det stå.. Edit:Har seriøst helt glemt at dette er en -til salgs tråd! Beklager så mye tore. propan over og ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOREBMW Skrevet Desember 9, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2005 helt iorden det propan.nå vet alle hvordan komp.blir..siden jeg ikke har råder til denne 2.7 veiva så sier jeg bruk m20b20 råder.som er 5mm kortere en 2.5 rådene da er vell det meste forklart om veiv og råder i denne tråden..da er det bare å handle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Desember 9, 2005 Share Skrevet Desember 9, 2005 Jeg det sporer ofte nok av! Folk må handle istedenfor å diskutere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 9, 2005 Share Skrevet Desember 9, 2005 Så om jeg kjøper denne veiva, hva trenger jeg da å bytte ut i min m20b25 motor for at ting ikke slår i hverandre? og hva vil effekten være sånn ca? jeg skal ikke ha turbo på denne motoren, det får bli den andre jeg har:P så jeg tenker mest på høykomp motor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå