Extreme Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2005 Kanskje et alternativ....http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=897808 Den är med riktigt fin!! Men inte heller för dom prngarna! 2,5l botten mm men nja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Turboen er jo ikke grunn i seg selv å få nektet en godkjenning. Det er vel tillatt å effektøke biler med inntil 15% uten å måtte betale ekstra avgifter til staten. Og en 2,3 M-motor yter vel 210-220 hk, gjør den ikke? Dersom man justerer ned turbotrykket til en motorytelse på 250hk skulle det gå glatt. En ombygging av bremsene vil vel koste mer - men er heller ikke umulig. 15% økning er IKKE lov verken uten å godkjenne eller uten å betale avgifter. Det eneste som står i lovverket er at det er en slingringsmonn på motoreffekt på +/-5%. Dvs. at dette i hovedsak er en variasjon med hensyn til bilfabrikantene. Bremser du kjerra og får lavere enn fabrikkstall + 5% kan du jo alltids gjøre noen små endringer for å nå dette, men det er slik jeg tolker lovverket heller ikke lov. Det er nok kun lov hvis det var slik fra fabrikk.. Og jo, turboen i seg selv er god nok grunn til å nekte godkjenning. Det har med avgasser å gjøre. For å få godkjent turbobil i Norge må man enten ha gode kontakter, syk overbevisningsevne eller dra til Tyskland og få bilen målt og godkjent hos Dekra. Dette vet jeg om mange som har sjekket, og svaret er som regel alltid det samme - altså NEI, med visse forbehold, som papirer fra Dekra. Selv ESS tuning sine kompressorkits er ikke TÜV-godkjent, og blir ikke godkjent i Norge.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Alle turbobilene jeg har eid har vært utstyrt med lambdasonde. De er ikke til pynt. Saksing fra internet: "Espen Andersson, Statens vegvesen - Oslo: Jeg føler behov for å komme med noen kommentarer her. "Ryktet" om at der er lov å trimme bil inntil 15% uten godkjenning, kommer nok fra et internt notat i Statens vegvesen, som sier at det ikke kan påvises trimming dersom det måles inntil 12-15% effektøkning. Dette på grunn av usikkerhet i måling samt de toleranser som tillates innenfor en motorserie. Enhver endring i effekt skal meldes inn til Statens vegvesen for ny godkjenning. Man må også dokumentere at bilen fortsatt klarer avgasskravene." "Rune Gaustad / KNA: Enhver endring av bilens tekniske status skal meldes til Biltilsynet. I følge Biltilsynet vil de, forutsatt at avgifter er betalt godkjenne en endring i motorytelse ut fra "original stand" på inntil 15 % uten at det innhentes ytteligere dokumentasjon fra importør." Samme mann: "Biler eldre enn 10 år, kan trimmes uten at det påløper avgifter. Det vil ikke påvirke typegodkjenningen, men jeg anbefaler å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å undersøke dette." Ergo kan man levere inn bilen til en bremseprøve, sette turbotrykk til ca. 14% over original effekt. Montere dyser som leverer rett mengde bensin. Kjøre en avgasstest og få bilen godkjent. I teorien hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Trotto, det er faktisk ikke sprøyt i det hele tatt! Det er ikke snakk om avgassene ved en EU-kontroll, det er noen målinger som det ikke finnes utstyr til i Norge (uten at jeg vet noe mer om nøyaktig hva det gjelder). De hadde det visst nok i Oslo da det fantes godkjenningsinstans der, men den er nedlagt for flere år siden. Du kan jo spørre deg selv hvorfor det er så få BMW turboer godkjent her i landet.. de finnes, men det er _langt_ mellom de. Jeg har snakket med flere som har prøvd på dette, så faktum er at det er vanskelig uten gode kontakter! Angående dette med 15%, greit nok hvis de opererer med de tallene pga. usikkerhet ved målinger, men det som står i kjøretøyforskriften er 5%. Sjekk selv på lovdata.no. Og når det gjelder KNA-fyren som sier at biler eldre enn 10 år kan trimmes uten at det påløper avgifter, så er det en sannhet med modifikasjoner. Alderen på bilen har _ingenting_ å si, kun datoen for førstegangsregistrert _i Norge_. Om den er 15 år er helt urelevant dersom den ble importert til Norge i 2000. Da får du kun bruksfradrag for 5 år, og må betale hauger og lass med avgifter. Foreløpig er dessuten ikke regelen 10 år engang, for den ble innført 1.1.1996, så det er den datoen som gjelder for avgiftsfritak frem til 1.1.06, da begynner 10-årsregelen å tikke (men fortsatt kun for registreringsdato i Norge, akkurat som med varebiler). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Vedr. antal godkjente turbokonverteringer: Men trenger vel ikke være rakettforrsker for å skjønne at ikke alle melder at de har bygd om sin motor med en en effektøkning på 100hk, når prisen er ca. 1000 kr. pr. hk. Sakset fra "Spørsmål og svar" på www.vegvesen.no: Hvilket registreringsår skal jeg se på som førstegangsregistrert dersom jeg importerer en bruktbil fra utlandet? Det året den ble førstegangsregistrert i utlandet eller det året den ble registrert i Norge første gang? Uansett hvor bilen kommer fra så er det det året den ble registrert første gang som gjelder, uansett hvor det måtte være. Er bilen bruktimportert fra utlandet, er det derfor det året den ble registrert første gang der som gjelder. Jeg har skummetgjennom vegtrafikloven, men ikke funnet noe om de 5 %. Om du kan finne det, hadde jeg vært tilfreds. http://www.lovdata.no/frame-nl.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Vedr. antal godkjente turbokonverteringer: Men trenger vel ikke være rakettforrsker for å skjønne at ikke alle melder at de har bygd om sin motor med en en effektøkning på 100hk, når prisen er ca. 1000 kr. pr. hk. Dette krever mye jobb. Det er en grunn til at det er en sticky-tråd her inne med Ola sin godkjenning. Det er IKKE normalt når det gjelder bensin-BMW.. Men tro hva du vil. Jeg gidder ikke diskutere det mer. Standard-svaret er et rungende NEI, men med unntak, som med alt annet. Sakset fra "Spørsmål og svar" på www.vegvesen.no:Hvilket registreringsår skal jeg se på som førstegangsregistrert dersom jeg importerer en bruktbil fra utlandet? Det året den ble førstegangsregistrert i utlandet eller det året den ble registrert i Norge første gang? Uansett hvor bilen kommer fra så er det det året den ble registrert første gang som gjelder, uansett hvor det måtte være. Er bilen bruktimportert fra utlandet, er det derfor det året den ble registrert første gang der som gjelder. Ingen regel uten unntak! Denne regelen gjelder IKKE når det gjelder å sette bakseter i varebil, og effektøkning. Det garanterer jeg deg. 10 år fra førstegangsregistrering I NORGE er regelen for disse to endringene. Ellers må man punge ut. Jeg har skummetgjennom vegtrafikloven, men ikke funnet noe om de 5 %. Om du kan finne det, hadde jeg vært tilfreds.http://www.lovdata.no/frame-nl.html Kjøretøyforskriften, ikke vegtrafikkloven. Husker desverre ikke nøyaktig hvor, men kan se om jeg finner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Extreme Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2005 hahaha härligt att ni diskuterar .......undrar om bilen är till salu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerKing Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 hahaha härligt att ni diskuterar .......undrar om bilen är till salu Hvis du tenker på M3Turboen, så er den nok til salgs ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 Nå har jeg lagt ut en rekke kommentarer fra offisielle personer for å vise hva jeg finner på nettet, mens du Gunnar kun "garanterer" meg det motsatte. Om du kunne referert til dine garantier så kan du slå siste spiker i kista. Forresten så er kjøretøyforskriften en del av vegtraffikloven, og jeg skumleste kjøretøyforskriften også. http://www.lovdata.no/for/sf/sf-19650618-004.html Se bl.a. under §14 til 16. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M3 Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 Nå har jeg lagt ut en rekke kommentarer fra offisielle personer for å vise hva jeg finner på nettet, mens du Gunnar kun "garanterer" meg det motsatte. Om du kunne referert til dine garantier så kan du slå siste spiker i kista. Forresten så er kjøretøyforskriften en del av vegtraffikloven, og jeg skumleste kjøretøyforskriften også. http://www.lovdata.no/for/sf/sf-19650618-004.html Se bl.a. under §14 til 16. Beklager Trotto, men Gunnar har rett. jeg jobber i bilbransjen, og vet veldig godt hvordan reglementet er innenfor trimming og innsetting av bakseter. Alt går ut ifra første gang registrert i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 Nå har jeg lagt ut en rekke kommentarer fra offisielle personer for å vise hva jeg finner på nettet, mens du Gunnar kun "garanterer" meg det motsatte. Om du kunne referert til dine garantier så kan du slå siste spiker i kista. Forresten så er kjøretøyforskriften en del av vegtraffikloven, og jeg skumleste kjøretøyforskriften også. http://www.lovdata.no/for/sf/sf-19650618-004.html Se bl.a. under §14 til 16. Beklager Trotto, men Gunnar har rett. jeg jobber i bilbransjen, og vet veldig godt hvordan reglementet er innenfor trimming og innsetting av bakseter. Alt går ut ifra første gang registrert i Norge. jeg kan også si meg enig med gunnar og espen. bil må ha vært registrert i norge i 10 år for å slippe avgift. har bygget om bil selv, og vært med på flere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 Nå har jeg lagt ut en rekke kommentarer fra offisielle personer for å vise hva jeg finner på nettet, mens du Gunnar kun "garanterer" meg det motsatte. Om du kunne referert til dine garantier så kan du slå siste spiker i kista. Jeg har ikke giddet finne noe for å underbygge det jeg har sagt fordi jeg VET jeg har rett. Jeg har omregistrert varebil til personbil, og driver og øker effekten i 5ern med nesten 100hk, så jeg har testet ut/sjekket opp dette for begge avgiftsgruppene. Jeg må nemlig ut med 20.000,- i avgifter for å få min godkjent med de ekstra hestene - dersom jeg gjør det nå, for bilen min er importert i '97. Venter jeg et par måneder har jeg 95% bruksfradrag, og da kan det bli aktuelt. Ytterligere et år gir meg da fritak, siden regelen i utgangspunktet er satt opp til å bli en 10-årsregel, men ble innført over 10 år (fast dato frem til 10 år siden den datoen, altså 1.1.1996), for å fungere som med varebil. Men siden du er så utrolig sta.. : http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen. Avgiftsplikten ved økning av effekt eller slagvolum gjelder for biler som er fortollet etter 1. januar 1996 og for motorsykler som er fortollet etter 1. januar 1997. I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy. Satsene for bruksfradraget er: * Over 1 år : 15% * Over 2 år : 30% * Over 3 år : 45% * Over 4 år : 55% * Over 5 år : 65% * Over 6 år : 75% * Over 7 år : 85% * Over 8 år : 90% * Over 9 år : 95% * Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 Hei. Jeg har jo også vært klar over bakseteavgiften, som gjelder 10 år frem etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Men mitt utklipp hadde en annen versjon - og jeg ber selvsagt om beklagelse for min påståelse - den er beviselig feil. Og om den M3 som blir diskutert her ble importert etter 1996, så vil vel det måtte betales avgift på en evt. effektøkning. Og er brått ikke så interessant. Jeg er sta - men ikke for enhver pris. Takk for nyttig info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Extreme Skrevet Desember 14, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2005 Finns de nån mail eller liknande till Daniel Vikås?så man kan kolla hur de ligger till me allt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 14, 2005 Share Skrevet Desember 14, 2005 Navn: Daniel Vikås Telefon: 98821589 Adresse: Tegltun 5 Poststed: 6300 Åndalsnes Fylke: Møre og Romsdal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå