Gå til innhold

Starte motor for første gang: HJELP!!


Ostespiller
 Share

Anbefalte innlegg

Regner med at du smurte alle glideflater ol under montering...

Hvis du gjorde det så sørg for at oljefilteret er fullt (tar tid hvis olje pumpa må fylle det før oljen går rundt i motoren)

så da skal det strengt tatt være bare å vri nøkkelen rundt og fyre opp... (husk! fjern verktøy ol fra motor rommet... smertelig erfaring, bokstavelig talt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du smurte alle glideflater ol under montering...

Hvis du gjorde det så sørg for at oljefilteret er fullt (tar tid hvis olje pumpa må fylle det før oljen går rundt i motoren)

så da skal det strengt tatt være bare å vri nøkkelen rundt og fyre opp... (husk! fjern verktøy ol fra motor rommet... smertelig erfaring, bokstavelig talt)

Tusentakk

Jeg vet ikke hvordan det ser ut inni.

Det var Helge Vik som satte motoren sammen. Regner med at han har gjort allt riktig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er helge vik som har satt sammen motoren så tviler jeg på at han har gjort noe slurve arbeid. så skal vell være ganske trygg for at alle delene er smurt opp ved montering. men pass på at du få fylt opp systemet før du vrir om hvertfall. og det er altid mye spennings momenter når man fyrer opp en nybygd motor har vært med på det noen gange og man er litt små nervøs når nøkkelen vris om,

men lykke til med starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du smurte alle glideflater ol under montering...

Hvis du gjorde det så sørg for at oljefilteret er fullt (tar tid hvis olje pumpa må fylle det før oljen går rundt i motoren)

så da skal det strengt tatt være bare å vri nøkkelen rundt og fyre opp... (husk! fjern verktøy ol fra motor rommet... smertelig erfaring, bokstavelig talt)

Fortell? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fast nøkkel som detter nede i roterende reimer og kommer som en kule er lite kult.

Apropos verktøy som ramler ned i roterende saker og ting og kommer som en kule ut..

Madammen fant nettopp baufila vår hengende i et tre oppi her. Den mangler bladet og ser ikke helt bra ut lenger. Mye (alt) kan tyde på at den har gått gjennom denne sist jeg var ute og fresa:

cimg11722ae.jpg

Kan også nevne at jeg savner en rørtang og muligens noe annet verktøy også. Sist sett sammen med baufila. Mistenker at det ble lagt på den ene skjermen på traktoren etter vi hadde fikset noe greier der nede.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vet ikke hvordan det er på bmw motorer, men på cheverolet v8'ere så er det en liten luke i blokken som du opner, der nedi ligger det en liten stav med en 8mm 6kant skrue som du vrir rundt med en drill for å få opp litt oljetrykk, genialt egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første tips er vel det viktigste for meg iallefall:

Ta av begge returslangene i nedre kant på turboene, kople fra tenning og bensin.

Få en kompis med og kjør motor på starter til du får olje utav begge turboene. Dette synes jeg er viktig. Samtidig følger den som styrer starteren med på at oljetrykkslyset i instrumentbordet forsvinner (ergo oljetrykk i selve motoren).

Husk at det har skjedd at oljepumpa ikke klarer å pumpe trykk når den har vært knusk tørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...