Bmw323i Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 har ikke kjørt bmwen på 3 uker nå. når jeg skulle starte den idag, så kom jeg på det at jeg har glemt å hatt frostveske i kjøleveska, så når jeg kjente på slangene så kjente jeg at de hadde frosset. jeg stoppet motoren etter ca 10 sec. kan noen skade ha skjedd? må bare vente til det tiner igjen, så ha frostveske i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 ja, du kan ha ødelagt vannpumpa, og du kan også ha slått ut en frostplugg i blokka, eller eventuelt sprukket blokka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Desember 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2005 sprukket blokka? det kan vell ikke ha skjedd i og med at motoren bare gikk i 10 sec? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 sprukket blokka? det kan vell ikke ha skjedd i og med at motoren bare gikk i 10 sec? Frosset vann ekspanderer, og hvis alt vann i blokka har frosset og frostpluggene ikke har gitt etter, som de vanligvis gjør, så sprekker blokka rimelig fort. Har ingenting med at du startet bilen å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Desember 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2005 sprukket blokka? det kan vell ikke ha skjedd i og med at motoren bare gikk i 10 sec? Frosset vann ekspanderer, og hvis alt vann i blokka har frosset og frostpluggene ikke har gitt etter, som de vanligvis gjør, så sprekker blokka rimelig fort. Har ingenting med at du startet bilen å gjøre. du mener at frostpluggene ikke gir etter? skal skjekke disse pluggene. hvor på blokka er de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år? Optimalt er hvert tredje år. hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer... Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Desember 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2005 Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år? Optimalt er hvert tredje år. hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer... Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..) er bare "slush" ja. så jeg tror nok det gikk greit. får sjekke om vannpumpa tok kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år? Optimalt er hvert tredje år. hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer... Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..) Hever den ikke kokepunktet til kjølevæska også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Frostvæske mener jeg hever kokepunktet i tillegg holder den slaggstoffer unna kjølesystemet. Dette gjelder kalk og andre forurensninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år? Optimalt er hvert tredje år. hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer... Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..) Hever den ikke kokepunktet til kjølevæska også? Nei, skal ikke gjøre d trodde jeg. Men vann under trykk koker noe senere enn normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år? Optimalt er hvert tredje år. hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer... Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..) Hever den ikke kokepunktet til kjølevæska også? Nei, skal ikke gjøre d trodde jeg. Men vann under trykk koker noe senere enn normalt. frostveska hever kokepunktet ja. husker ikke akkurat temperaturen, men med riktig blandingsforhold gjør den det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Nei, skal ikke gjøre d trodde jeg. Men vann under trykk koker noe senere enn normalt. Den hever ikke kokepunktet nei, det er som du sier - vann under trykk har høyere kokepunkt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Momentelsker Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 Rett blanding utgjør kokepunkt på 108 grader. Du har hatt FLAKS hvis det var blokkis i slangene og ingenting ble ødelagt. Frostvæske skal brukes hele året. Husk...RTFM! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet Desember 18, 2005 Share Skrevet Desember 18, 2005 Rett blanding utgjør kokepunkt på 108 grader.Du har hatt FLAKS hvis det var blokkis i slangene og ingenting ble ødelagt. Frostvæske skal brukes hele året. Husk...RTFM! Hva er RTFM? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå