Gå til innhold

frostveske


Bmw323i
 Share

Anbefalte innlegg

har ikke kjørt bmwen på 3 uker nå. når jeg skulle starte den idag, så kom jeg på det at jeg har glemt å hatt frostveske i kjøleveska, så når jeg kjente på slangene så kjente jeg at de hadde frosset. jeg stoppet motoren etter ca 10 sec. kan noen skade ha skjedd? må bare vente til det tiner igjen, så ha frostveske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprukket blokka? det kan vell ikke ha skjedd i og med at motoren bare gikk i 10 sec?

Frosset vann ekspanderer, og hvis alt vann i blokka har frosset og frostpluggene ikke har gitt etter, som de vanligvis gjør, så sprekker blokka rimelig fort. Har ingenting med at du startet bilen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprukket blokka? det kan vell ikke ha skjedd i og med at motoren bare gikk i 10 sec?

Frosset vann ekspanderer, og hvis alt vann i blokka har frosset og frostpluggene ikke har gitt etter, som de vanligvis gjør, så sprekker blokka rimelig fort. Har ingenting med at du startet bilen å gjøre.

du mener at frostpluggene ikke gir etter? skal skjekke disse pluggene. hvor på blokka er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år?

Optimalt er hvert tredje år.

hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer...

Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år?

Optimalt er hvert tredje år.

hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer...

Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..)

er bare "slush" ja. så jeg tror nok det gikk greit. får sjekke om vannpumpa tok kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år?

Optimalt er hvert tredje år.

hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer...

Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..)

Hever den ikke kokepunktet til kjølevæska også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år?

Optimalt er hvert tredje år.

hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer...

Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..)

Hever den ikke kokepunktet til kjølevæska også?

Nei, skal ikke gjøre d trodde jeg. Men vann under trykk koker noe senere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å helle på ny frosvæske hvert år?

Optimalt er hvert tredje år.

hvis det bare er "slush" i vannslangene dine, så har motoren din gjerne overlevd. Er de bunnfrosset sliter du derimot mer...

Husk at frostvæska har flere funksjoner enn kun at vannet ikke skal fryse. Den skal blant annet smøre vannpumpe og "preservere" slanger og blokk/topp (hindre korrosjon/irr og rust..)

Hever den ikke kokepunktet til kjølevæska også?

Nei, skal ikke gjøre d trodde jeg. Men vann under trykk koker noe senere enn normalt.

frostveska hever kokepunktet ja. husker ikke akkurat temperaturen, men med riktig blandingsforhold gjør den det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...