Gå til innhold

Råkjørerne bor på bygda

RWDF
 Share

Anbefalte innlegg

Dette har vel også med hvor mye men ser til lovens lange arm.

Klart. Og det er kanskje lettere å kjøre fort på bygda, mindre bebyggelse, mindre lyskryss, etc.

Helt enig! Bor på bygda selv jeg, og jeg kan bekrefte at dette stemmer.

Man merker veldig fort da man er inne i byen at det det er en annen trafikkultur, men nesten like ille. For jeg vil påstå at det er like hårreisende å skifte fil 1m foran fronten din og aldri vise moderasjon og forståelse for trafikkultur som å ligge i 140km/t over en øde langstrekke på vei hjem. :roll:

Mange av "verstingene" på Gatebil f.eks er sjelden fra storbyer...De verste bilene for de verste sjåførene :twisted: ( :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..En og annen sinke finne vel overalt..Nå er det vel slik at siden man må bremse opp og irritere seg over sinkene så er det nettopp de man husker best :lol:

Mens råkjørerne som som regel kjører forbi deg husker man ikke så godt siden de er borte på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg overdriver litt ... det var ikke en hel time ... mer 40 min.. men det føltes som en time .. var virkelig ikke noe sted å kjøre forbi heller ... veien var under vedlikehold og det kom masse biler imot + at det var mange svinger... Helt latterlig hvordan bygdeduster kjører bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er flere som blir tatt på bygda. Det er mindre biler på mer vei. Ergo, det blir ikkje kø og de sinkene som finnes klarer ikkje samle så mange biler bak seg. På en tett trafikkert vei, for ekspempel en innfartsåre, er det vanskligere for at det blir en høy snittfart, da det samler seg opp biler og det blir rykk- og nappkjøring i forbindelse med svinger, veikryss, overganger etc.

Ute på det de kaller å velge "bygda" er ikkje trafikken så tett og muligheten for å holde en høyere fart er så absolutt mer til stede.

Ute i utkantstrøk er og bilen en større del av både hverdagsliv og kulturen. Det er ikkje veldig mange mekkiser i Bergen sentrum f.eks vil eg tro. Bilinteressen er vel generellt større på bygda i tilegg.

Tilpasning til det stykke vei man befinner seg på har jo noe og og da. man kjører ikkje fort i ett tettbegygd strøk med mye kryss, overganger, skoler og barnehager. Det er flere strekk med relativt lite trafikk og aktivitet jo lenger vekke fra de sentrale strøk man kommer.

Eg personlig endrer adferdsmønster når eg nærmer meg Bergen. Da er det fler ting å ta hensyn til og det er rett og slett ikkje mulig å overskride fartsgrensen med mindre det er midt på natten. Hjemme (ute på Sotra) er det mindre biler og det går å gi litt på (innenfor rimlighetens grenser) med tanke på sikkerhet og andre trafikanter.

Forbi huset mitt og 4 km til hver side er det to felts vei, med gul stripe og adskilt fotgjengerfelt med autovern. Fremdeles er det 50, selv om trafikken ikkje akkurat kan sies å være overveldende. Klart det er lettere å gi gass der, men det gjelder da vitterlig ikkje bare ungdom, selv om det ikkje er firtt for at enkelte av den gruppen har en del lettere for enn andre til å tro at bilen deres er ment å fly bare for den har aluvinge på bagasjerommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg overdriver litt ... det var ikke en hel time ... mer 40 min.. men det føltes som en time .. var virkelig ikke noe sted å kjøre forbi heller ... veien var under vedlikehold og det kom masse biler imot + at det var mange svinger... Helt latterlig hvordan bygdeduster kjører bil..

Og du vet han var fra bygda fordi? :)

Angående råkjørere fra bygda, tror nok det er mye høyere hastigheter inne i bildet på bygda enn i byene, men kjørekulturen i storbyer er helt jævlig, og der ligger hastigheten som regel jevnt litt over fartsgrensa (og da blir man jo ikke tatt), mens det er mer seriøse hastigheter utenfor byene. Ikke rart egentlig, mer plass å leke seg på. :) Har bodd i Oslo, og å kjøre der er ikke gøy engang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...