Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang. abs på e39.

Holdt på å smelle i siden på en bil som ikkje overhold vikeplikten.

Klarte akkurat å styre unna, med toppen 2 cm klaring, takket være abs`en.

Men det merkelige var: Det var en typisk panikkbrems.....trø så hardt som muligt på bremsepedalen. Pedalen ristet som pokker, som den skal, før eg trødde den helt i bunn :shock:

Er det normalt å kunne trø bremsen i bunn?

Bremsene fungerer perfekt, både før og etter dette......merkeligt.

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det var en typisk panikkbrems.....trø så hardt som muligt på bremsepedalen. Pedalen ristet som pokker, som den skal, før eg trødde den helt i bunn :shock:

Er det normalt å kunne trø bremsen i bunn?

Bremsene fungerer perfekt, både før og etter dette......merkeligt.

Har merka både på min og div. andre bilar, at rett før eg stoppar så kan dette skje...veit ikkje om det er laga slik eller om det berre skjer, men i allfall har det skjedd meg ofte om eg har trødd bremsen i bånn...

Skrevet

Jeg vil påstå at BMW er en av de beste vinter bilene (bortsett fra 4WD) med riktige typer dekk. Min E36 har nå fått spandert på seg et par med Nokia Hakkepelita 4 med firkant pigg og jeg kommer alltid opp! Testa den her om dagen. Veldig bratt bakke hvor det sto 4 biler som ikke kom opp. Jeg prøvde å stoppe for å teste egenskapene på is og bratt bakke. Jeg kom opp lett som ingenting mens folk med fart ikke hadde sjans.

Faktum er at med 50/50 vektfordeling får du store fordeler med bakhjulstrekk. Samtidig flyttes tyngdepunktet bakover på bilen i bakker, noe som fører til at bakhjulene får tak nesten hvor som helst det skal være.

Men sørg for at du har gode dekk. Har du ikke det kommer du ikke langt :)

Skrevet
men ABS, har det på Renault Kangooen der jeg jobber deltid, og forakter det verre enn framhjulsdrift. Den låser overalt.

Huh, hvordan abs har du? Trodde poenget med abs var motsatt jeg :wink:

Men jeg har merket at abs-en slår inn mye tidligere på min mors renault enn på isbilen. Greit nok det, bremsene er mye bedre på renaulten. At det skal være normalt å trå bremsen i bunn tror jeg absolutt ikke det er..

Skrevet
De fleste nyere BMW har jo en perfekt vektfordeling 50/50 (e-36 e-34 og nyere) så dårlige vinterbiler er de ikke.

De fleste tenker bakhjuls trekk = dårlig vinterbil, det er for det de bare har prøvd Opel rekord og Peugeot 505 el noe sånt.. 8)

Peugeot 505 er faktisk en utrolig bra vinterbil. De to jeg har prøvd hadde diffbrems, og det hjelper noe utrolig!! Det er dessuten sykt gode slæddebiler. Men sånn totalt sett så er det jo en skikkelig skrotbil :D

Skrevet

Kjøpte meg min første BMW denne uka, en e36 318iA. Må si at jeg synes den er veldig scary på vinterføre, og det sier litt for jeg har hatt mye rare bakhjulstrekkere før (Taunus, Caprice, Scorpio). Kjøpte nye bakdekk med en gang og fant fort ut at bakenden roet seg ned når jeg satte på snøprogram på automatkassa. Men er det egentlig meningen å kjøre med snøprogram eller er den laget kun for løstagning?

Skrevet

er for å unngå "hard" giring.. dvs at du minker faren med å få spinn når den girer.. er det blankis kan det fort skje.. og bilen girer ikke ned selv om du gir litt gass..

ikke så veldig godt forklart men..:)

Skrevet

Automa generellt er vel hakket mer vanskelig å ha med å gjøre på glatten. Det er i hvertfall min mening. Får ikkje den samme følelsen med gassrespons og tilbakemelding fra underlaget. Det er aut på 324'en. Har vendt meg til det på de tre årene eg har hatt den, men en manuell gir meg mer "kontroll" over hva eg driver med.

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med min e34 som vinterbil hvertfall.. Har hatt ett par e39'r også og de var også bra om vinteren. Hadde en 318is e36 for noen år siden, var ikke så fornøyd med den, men synes ikke den var så ille som mye annet jeg har kjørt.

Skrevet
ja.. viss du har tiptronick automat. så bare tar du spaken bort til manuell. men trykker den ikke ned i 1 gir.. du bare lar den stå der.. da er den i vinterprogram. (går lenger før bilen girer) =kjører på lavere gir så du slipper å bremse hele tiden . td. i nedoverbakker:)
Dette er jo sportsprogrammet? Da drar den ca. 500 rpm mer før den girer ved kickdown f. eks
Skrevet

Fattern hadde en 82 mod Audi 80 diesel for mange år sia

Forhjulstrekk og 52dieselhk...med continental dekka han hadde kunne starta eget bergingsselskap.... Var helt fantastisk til å ta seg fram og fra opp biler som NAF ikke klarte. Skjedde faktisk en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...