Gå til innhold

Merkelig oppførsel av trailersjåfør E18

Dr_S
 Share

Anbefalte innlegg

Igår skulle jeg kjøre noen venner til Torp flyplass ved Sandefjord.

Vi kjørte E18 nedover fra Tønsberg, og et forferdelig drittvær hele veien, regnet og blåste. Der hvor midtdelerne begynner og det blir to filer et stykke, havnet jeg bak en diger tankbil. Etter ca 100 m bak denne saltsprutende doningen, legger jeg meg ut, akselererer litt og kjører forbi ham. Det er trafikk foran meg, så jeg blinker inn igjen og havner mellom tankbilen og en annen bil. Så skjer det, tankbilen ligger bak meg og blinker med fjernlysa? Så legger han seg HELT oppi baken min i ca 10 sek, med fulle bixenon lys! Så kjører han forbi meg, og legger seg inn rett foran meg igjen?! Alle i bilen skjønte ingenting, hva i all verden drev han med? Liker han ikke BMW? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En del trailersjåfører driver en form for dobbeltmoralisme ute på veiene. De liker ikke at forbikjørende legger seg inn rett foran kjøretøyet sitt. Denne er jeg med på, da en nødbremsing vil føre til at traileren ikke klarer å stoppe i tide og dermed vil få all skyld i det den moser hekken på bilen foran. Jeg er vanligvis veldig observant på akkurat dette, og det er mange syke sjåfører som risikerer nakken sin på å hive seg inn foran en 50-tonns bilpresse på denne måten.

På en annen side så liker enkelte sjåfører å kjøre helt oppi bilen foran for å fortelle at det går for sakte. Da er 3-sekundersregelen glemt eller forkastet.

I dette tilfellet ville jeg gjort det litt annerledes enn hva du gjorde, langt meg 50-100 meter lenger bak, så vannspruten har lagt seg bak traileren. Jeg gjør dette, om jeg ikke skal på langtur - og mistenker traileren for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også og kjøre forbi lastebiler når det regner, hadde vært borti det samme som deg flere ganger. Veldig irritabelt! Skulle ha vært egne veier til lastebilene. Vi har jo jernbane da, den skulle ha vært mere utbrett så vi slipper mye av tung transporten langs norske veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabbefeltet kom inn i diskusjonen litt senere, Dr_S. Jeg har selvsagt ikke noen forståelse hvorfor lastebilsjåføren gjorde dette dersom det var motbakke med krabbefelt på stedet.

Det er samtidig nok av bilister som absolut skal forbi. Så ligger de 2-3 biler foran meg i det de kjører av 3 mil senere. Skal jeg non-stop 10-15 mil eller mer, så kjører jeg gjerne over gulstripa for å komme frem tidligere. Og i regnvær er det jo aldri gøy å kjøre bak vogntog. Men forvent ikke hyggelige gester fra lastebilen om du legger deg i 80km/t på vei ned fra heia igjen. Da vil han bak hente inn tapt tid for motbakken. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...