Gå til innhold

Merkelig oppførsel av trailersjåfør E18

Dr_S
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde det vært obligatirisk med en kjøretime i vogntog når du tar lappen på kl B, så tør jeg påstå at de aller fleste av dere hadde oppført dere litt anderledes i forhold til større kjøretøyer.

Men jeg sier ikke at man kan være uheldig og treffe på en sur og vrien dritt av en lastebilsjåfør, de eksisterer de også..... :)

Jeg hadde vært en tur i Haugesund, og hentet min 520i.

Var på vei over fjellet, og var kommet forbi Vinje i Telemark.

Der ble jeg liggendes bak ett vogntog som virkelig hadde last på, for det stressa med å holde 30-40 i motbakke.

Og siden jeg var lite kjent med bilen, og hk er en mangelvare i den :lol: så ventet jeg med forbikjøring til jeg syntes det var forsvarlig. Mye svinger og trafikk imot, jeg ble liggendes bak...

Endelig bød sjansen seg, i en slak nedforbakke, og jeg la meg ut.

Blinket med fjernlysene, så sjåføren skulle vite om at jeg kom, og gav det 520'en kunne levere.

Sletta ble kortere og kortere, og med en høyresving i enden som kom nærmere og nærmere.

Den forbanna lastebilsjåføren gav gass for at jeg ikke skulle greie å passere!

Men da var jeg jo langt forbi halvveis og kunne ikke trekke meg.

Jeg håpte det ikke kom noe imot i den høyresvingen, men joda......

Jeg hørte det jeg trodde var mitt siste åndedrag...

Smatt såvidt inn foran lastebilen, klaringen til motgående må ha vært marginal, det skulle sagt pang.

Klart det finnes svimlinger bak rattet i lastebiler også, og ikke bare i personbiler.

Men jeg kjenner endel lastebilsjåfører, og stort sett er de allrighte dyr..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kjører endel på denne strekningen (E18 ned til S.fjord) selv og jeg kan ikke si annet enn at veldig mange trailersjåfører må være tette i huet! Jeg har ingen annen forklaring når de presterer å ligge 5 cm fra bakfangeren min i 80-90km/t. Galskap! Men de får ikke dø i synden - blir det litt oppoverbakke og det ellers er lite trafikk bremser jeg helt ned så vedkommende mister all fart. Til pass for dem! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen annen forklaring når de presterer å ligge 5 cm fra bakfangeren min i 80-90km/t. Galskap!

Det er nok den eneste fornuftige forklaringa ja. Jeg gir heller ingen kreditt til nærgående lastebiler.

Men se nedover Europa.

Der benytter de seg av slip-streaming. Får du plass med bilen din mellom to vogntog der er du dyktig - eller kjører Smart FourTwo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D artig tråd... Vel, skjønner alle parter her jeg :wink: jeg har vært borti liknende, og kjenner også gutter som kjører vogn tog. Historier er det nok av fra begge sider. Men! når det er sagt , så kjører man storsett forbi der man kan. Bedre forran en 5 sekk bak :wink:

*wroooooooom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så synd at mange av de som da kjører forbi sakker av farten med en gang de kommer foran. er sinnsykt irriterende når folk hele tiden skal forbi uten å skulle kjøre fortere. mange av oss i stor bil på veien vil ha sikkerhetsmargin til de foran samt holde jevn hastighet pga forbruk,slitasje og tid,men det er ofte umulig pga jo-jo kjørerne som aldri bestemmer seg for en fart. har også opplevd ungdommer som før bakker bremser fordi de skal ha lavest fart på bånn og dra motoren skikkelig ut oppover. dødsfett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så synd at mange av de som da kjører forbi sakker av farten med en gang de kommer foran. er sinnsykt irriterende når folk hele tiden skal forbi uten å skulle kjøre fortere. mange av oss i stor bil på veien vil ha sikkerhetsmargin til de foran samt holde jevn hastighet pga forbruk,slitasje og tid,men det er ofte umulig pga jo-jo kjørerne som aldri bestemmer seg for en fart. har også opplevd ungdommer som før bakker bremser fordi de skal ha lavest fart på bånn og dra motoren skikkelig ut oppover. dødsfett !

Enig! Samtidig tar jeg med på vinters tid!!

En sånn "jo-jo"kjøring som gjør at traileren mister fart, blir stående, og kanskje "seiler" bakover når de er i bakker som er glatt....For det er faktisk mulig...har skjedd mange ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man forbi er det en grun til det, ikke vitts og holde igjen trafikken !

Det er man ening i. Finnes ikke værre en de som kjører forbi bare for og stable ræva ned i farts grensa. Idioter er det nok av. Og det værste av alt, kjører du forbi dem, skal de forbi deg igjen. Da pleier jeg bare og gi faen i de og plasere meg laaangt bak de. Som regel kan jeg med handa på hjerte si at jeg hadde kjørt pesse av de hvis jeg ville uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste ifjor at en dust reporter påstod at bussene i Oslo kjører på sommerdekk. norske busser og lastebiler fra seriøse aktører gjør ikke det. de har piggfrie vinterdekk. tenk om alle busser og lastebiler skulle kjørt på piggdekk med den ekstra slitasjen på veiene i dette landet hvor vedlikeholdet allerede er minimalt. var en løk som skrev i avisen at bybussene i Oslo skulle kjørt på kjettinger om vinteren...!Må ha vært en med gelenderwagen eller defender det,for til sommeren ville jo hjulsporene ha vært halvmetern dype i asfalten.

det vil alltid være krise i et fattig land som Norge om vinteren hvor det ikke er penger til vedlikehold av veinettet og bileierne har så billige forsikringer at man ikke kjører med hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du aldri opplevd å parkere en personbil som du har kjørt ett stykke med, for så å oppdage etter en liten stund at den flytter på seg, selv om den står i gir og håndbrekket er på???

De varme dekkene smelter underlaget, og det blir mindre friksjon på den allerede ganske beskjedne kontaktflaten på hjulene....

Denne reaksjonen er MYE verre på ett kjøretøy som veier 50 ganger mer enn en 3-serie...

Holder fast ved det jeg har sagt tidligere....

Alle burde bli mer opplyst om tunge kjøretøy og hvordan de fungerer i praksis når de tar sertifikat på "bare"kl B....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammigun: -Nettopp dette bør alle som kjører vogntog ha i tankene - og heller legge påkjetting før bakken. Noen ekstreme steder har i tillegg kjettingpåleggingsplass - men alle tar ikke hintet da engang.

NB: -For ordens skyld; -Jeg har alle førerkortklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tullete trailerfolks;

Jeg kjørte hjem fra kino med noen kompiser en kveld på en 80-sone. Litt lengere fram i veien så jeg et vogntog som blinket seg ut i veibanen etter å ha skiftet dekk eller noe.

Dette er en VELDIG oversiktelig og fin vei - motorvei klasse b eller noe sånt). Jeg blinker meg forbi og ga litt gass for å komme meg fortest mulig forbi men tror du ikke lastebilen axxer da? Jeg kommer meg selvfølgelig forbi men det tok noe lengere tid.

Så etter 300m kommer vi til en 50sone og jeg slakker av på farten, noe lastebilen IKKE gjør da den nærmer seg bakenden faretruende fort! Jeg blir litt skjelven å axxer opp (til en fart jeg ikke trenger å nevne som garantert hadde sendt meg i fengsel i lang tid) men lastebilen henger like gjerne på, kanskje 1,5 meter bak meg.

Etter 50sonen kommer det 80sone og jeg axxer som faen for å slippe unna denne galningen. Vet ikke om noen har sett de filmene med Candy Can? Uansett dette var farlig likt de filmene :?

Når jeg nerma meg noen kvasse svinger trodde jeg at trailern skulle slakke av men NEIDA. Ikke før vi kom til en rundkjøring 1 km fremme svingte han av. :o

Fy faen gjett om vi i bilen haddehjertebank!! Sikkert mange av dere som tenker at jeg skulle ha kjørt hardere eller prøvd å kommet meg av veien men så enkelt er det ikke :roll: Ikke med 2-3 kompiser i bilen som jeg har ansvaret for + en 50 tonn tung lastebil bak i syk fart..

Sorry for litt OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt semitrailer og tungtransport trailere, så det er sagt!

Jeg blir mer og mer sjokkert over oppførselen til personene som kjører alt av tyngre kjøretøy innen for lastebil kategorien. Dem oppfører seg som dem ikke har noe mellom øra i det hele tatt. Eksemplene er mange, så mange at jeg mener at nå får tungtransporten gå for det meste på jernbaner.

Senest i dag, kom jeg i krabbefeltet, og fikk sneket meg forran en trailer, det var kø, så den slapp meg motvillig inn i kjørefeltet. Snart var det fin flyt i trafikken jeg holdt 80kmh som er fartsgrensen, pluss at det er flusst av fotobokser. Den begynnte terroren sin med å legge seg helt opp i bakluka mi, selv om det jeg holdt akkurat god avstand til bilen forran. Den dreiv å trykte så intenst at jeg lot farten synke til 75 kmh. Så jeg fikk litt mer avstand til bilen forran. Den lå fortsatt helt opp i bakluka mi. Så ga jeg på til 80kmh nå var det perfekt avstand til bilen forran meg, og den hadde perfekt avstand til meg, så starta den med fjernlys terror, blunka av og på. Så var den kloss hold igjen.

Så kom vi til 2 felt der det var 100kmh og vips så var jeg forbi trailer'n hans igjen. Hvem vant på å kjøre direkte trafikk farlig?

Forslag for straff for slik uvettig kjøring med tunge kjøretøyer er indragelse av førerkort, samt kjøreforbud innenfor EØS\EU sonen i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...