Gå til innhold

Effektberegning???


TBG.E30
 Share

Anbefalte innlegg

Da katalysatoren først ble lovpålagt rundt årstallene 88-89, lurer jeg derfor på om motoreffektene som står oppgitt rundt disse årstallene er målt med eller uten catalysator?

F.eks. på M20/B25 og M20/B20 da effekten på disse står "uforandret" om de er fra de første (før 88) som ble produsert med disse motorene eller de siste (etter 88-89).

Da en katalysator "stjeler" ca 10% burde det jo ikke være 129hk på alle biler utstyrt med M20/B20 og 170hk på alle med M20/B25.

Noen som har kjennskap til dette? Det er jo også mye med "byttemotor" som er "nyere" og "eldre" bil uten restriksjoner på det norske markedet.

Hilsen "relativt ny" BMW eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at nyere M20 motor med cat har lavere komp, og et forbedret innsputningsanlegg i forhold til den gamle typen.

F.eks:

M20B25 1986-1988 9,4:1 i komp, 171hk v/5800rpm og 226nm v/4000rpm. Bosch Motronic 1.1. Motorkode: M20 B20 256 E2/ R6 OHC 12 V

M20B25 1988-1992 8,8:1 i komp, 170hk v/5800rpm og 222Nm v/4300rpm. Bosch Motronic 1.3. Motorkode: M20 B20 256 K1/ R6 OHC 12 V

GOD JUL FOLKENS !!!! :D

EDIT:

For 320i 1986-1988 til 320i m/cat 1988-1992 så var det overgang fra 9,4 i komp til 8,8 og ikke minst overgang fra Bosch LE - Jetronic, til Bosch Motronic 1.3 som gjorde det mulig å få samme ytelser. Forøvring så har 320i m/cat 10nm mindre enn uten cat. :santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen min står og ruser seg opp og ned på tomgang, så hadde tenkt og prøve og koble ut lamdasonda. men det er faktisk ikke lamdasonde på bilen, ikke katalysator heller. det ter er en e36 92mod. noen som har vært borti dette? den er godtkjent sånn også. ingen mangler på eu-kontroll :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen min står og ruser seg opp og ned på tomgang, så hadde tenkt og prøve og koble ut lamdasonda. men det er faktisk ikke lamdasonde på bilen, ikke katalysator heller. det ter er en e36 92mod. noen som har vært borti dette? den er godtkjent sånn også. ingen mangler på eu-kontroll :?:

Nei, har ikke vært borti det før. Alle E36 skal nå ihvertfall ha lambdasonde, og katalysator kan jo fjernes, men da gjør jo dette utslag på avgassen, som igjen skulle vært skrevet ned på eu-mangellappen. Bruktimportert bil? Fra hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20B25 1988-1992 8,8:1 i komp, 170hk v/5800rpm og 222Nm v/4300rpm. Bosch Motronic 1.3. Motorkode: M20 B20 256 K1/ R6 OHC 12 V

Ferdig rigga for turbo denna jo :lol:

Joda, er forsåvidt det, mount-on lavtrykksturbo :lol:

VAG sin 1.8T går jo på 9,5:1 og presser ut 180hk, ikke særlig lavkomp der i gården, men den lader da ikke mere enn maks 0.7 bar da. 1.0bar og 210hk (Audi S3). Og den motoren skal visstnok være nokså villig til å passere 300hk uten å senke komp. Potetmotor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en sjekke vilken "motorverson" som er montert i bilen?

I min er det byttet fra M20/B20 til M20/B25, det er allt jeg vet. Bilen er 88 mod., så den er ikke utstyrt med katalysator. Lurer derfor på om det er rundt 170hk eller rundt 190hk i den.

Ev. hvor på "motorblokka" skal en lete etter nummerene? Gidder ikke å bli mere sølete enn det jeg må for å finne motorkoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare legge til en ting her. hvorfor ikke bare fjerne kat'n man renger faktisk ikke kat'n selv på ny bil hvis man klarer avgass kravene. an kamerat av meg hadde fått denne beskjeden av en proff cossi bygger som bygger for folk og driver eget verksted og buttikk så han kan sakene sine? noen som vet noe mere om dette? har ikke sett noen lover osv men han hat aldri hatt noe prob med å godkjenne byggene han har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare legge til en ting her. hvorfor ikke bare fjerne kat'n man renger faktisk ikke kat'n selv på ny bil hvis man klarer avgass kravene. an kamerat av meg hadde fått denne beskjeden av en proff cossi bygger som bygger for folk og driver eget verksted og buttikk så han kan sakene sine? noen som vet noe mere om dette? har ikke sett noen lover osv men han hat aldri hatt noe prob med å godkjenne byggene han har hatt?

Ford er da i en klasse for seg selv. De regner effekten i "Esler" ikke "hester".

Sikkert derfor det må til rundt 400-500 "Ford hester" for å konkurrere med f.eks. en standard M3 med ca. halve den effekt beregningen.

(Kansje litt stygt sakt, men virker i allfall sånn i mange tilfeller når folk skryter på seg motoreffekten i f.eks. "Cossiene" sine. hehe :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min er det byttet fra M20/B20 til M20/B25, det er allt jeg vet. Bilen er 88 mod., så den er ikke utstyrt med katalysator. Lurer derfor på om det er rundt 170hk eller rundt 190hk i den..

Svaret kan jeg gi deg med en gang. Du har 170 hk.

Ford er da i en klasse for seg selv. De regner effekten i "Esler" ikke "hester".

Sikkert derfor det må til rundt 400-500 "Ford hester" for å konkurrere med f.eks. en standard M3 med ca. halve den effekt beregningen.

Denne var nå litt drøy da, vi snakker jo ikke amerikahester her, gjør vi vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...