Kjetil Sømme Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Paragrafene (Ordlyd gjeldende f.o.m. 1. mai 1998) Forskrift 21. mars 1986 nr 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) Fastsatt ved kgl.res. av 21. mars 1986 med hjemmel i vegtrafikklov av 18. juni 1965 nr. 4 § 2, § 4, § 6 og § 11. Fremmet av Samferdselsdepartementet. Endret 22. januar 1988 nr. 109, 29. nov 1991 nr. 762, 6. september 1996 nr. 853 og 6. mars 1998 nr. 181 § 10. Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. Jeg har hvertfall gitt de "fri veg", og det har sjelden vært behov for å stanse Om jeg bryter fartsgrensene eller legger meg over på veiskuldern eller forsiktig kryper opp på et fortau er vel likegyldig? Har også hatt gleden av å kjøre forbi en politibil fra Politihøyskolen da denne kjørte under fartsgrensa og jeg ikke var til hinder for den. Han titta litt rart på meg han lærern i passasjersetet, men han burde vel kanskje holdt mer oppsyn med den stakkars eleven som ble noe forskrekka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Klippekortet mitt er ubrukt enda Har sett blålys i sladrespeilet etter at man innførte prikkbelastning, men blålys har en lei tendens til å bli svakere og svakere i sladrespeilet mitt. Mulig det er en opsjon som fulgte med bilen fra fabrikk... Har vel skjedd none ganger det ja. Men i regnvær så jeg dem ikke gjennom det halvslitte kalesje bakvinduet før de lå en billengde bak uten blålys, å da var det litt sent å gi på igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Hmm. Fortsatt spent hvor lenge jeg blir værende "lappløs". Snart 3 mnd. siden jeg vedtok en overtredelse på ca 147km/h i 100sone Regnet godt når jeg ble tatt også. Hvis du ikke samtykket kan du hente den etter 3 uker.. Da jeg ble stoppet hadde jeg 3 "reklamebiler" bak meg og da totalt 5-6 forskjellige målinger. Da var det like greit å vedta, så skulle de se bort i fra "de værste" målingene (da gjennom stedene med 90 sone). Viss en ikke vedtar vil en i tillegg få regning på alle rettslige utlegg med saken, "da en allerede er skyldig". Tenkte mere på straff for fartsovertredelse er fra 3 mnd. og opp. Vil da tro det er feil å kansje bli domfelt til f.eks. 3-4 mnd. uten lappen 5-6 mnd. etter hendelsen. Burde det ikke da være logisk å kunne hente lappen viss en ikke har hørt noe på 3 mnd. til saken ev. er avgjort? Viss en da blir dømt til mere enn 6 mnd. vil det da heller ikke være sammenhengende å en vil slippe ny oppkjøring. Noen som vet om jeg tar veldig feil i denne påstanden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Da jeg ble stoppet hadde jeg 3 "reklamebiler" bak meg og da totalt 5-6 forskjellige målinger. Da var det like greit å vedta, så skulle de se bort i fra "de værste" målingene (da gjennom stedene med 90 sone). Viss en ikke vedtar vil en i tillegg få regning på alle rettslige utlegg med saken, "da en allerede er skyldig". Tenkte mere på straff for fartsovertredelse er fra 3 mnd. og opp. Vil da tro det er feil å kansje bli domfelt til f.eks. 3-4 mnd. uten lappen 5-6 mnd. etter hendelsen. Burde det ikke da være logisk å kunne hente lappen viss en ikke har hørt noe på 3 mnd. til saken ev. er avgjort? Viss en da blir dømt til mere enn 6 mnd. vil det da heller ikke være sammenhengende å en vil slippe ny oppkjøring. Noen som vet om jeg tar veldig feil i denne påstanden? Hvis du samtykket til førerkortbeslag, så kan de beholde lappen din leeeeeeeeeenge. De tar lappen uansett, men samtykker du så trenger de ikke stresse med å ta ut tiltale, etterforske osv. Det kan føre til at du får "rabatt" på ulike måter fordi du hjelper dem litt, men hvis du ikke samtykker så kan de bli litt forbanna og ikke se gjennom fingrene på noe. Samtidig kan det da også være at de ikke rekker/greier å få alle fakta på bordet tidsnok, og da kan det være at de dropper saken helt. Trikset er å ikke bli stoppa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 jeg kjører aldri så fort at jeg mister lappen. men jeg har 7800 kr som venter på kontrollen.. kan være lurt å ha... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 jeg kjører aldri så fort at jeg mister lappen. men jeg har 7800 kr som venter på kontrollen.. kan være lurt å ha... Du får lov til å betale litt senere også da. Ringer du til Statens Innkrevningsentral så får du 3 mnd utsettelse rentefritt uten spørsmål (don't ask how I know). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 det er jo fint nok det. er vel ikke slik at jeg har pengene liggende og slenge, men mer slik at så len ge jeg imme ister lappen er jeg glad. Miste lappen er død! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Går mye fortere uten. Tenk bare hva du sparer i vekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Januar 16, 2006 Share Skrevet Januar 16, 2006 Hadde planer om å ta lappen i utlandet nå inntil videre. Men så at ikke det var mulig pga. at ikke Norsk sertifikat er gyldig der og vice versa. Tenkte da self. på land utenfor Europa og EU. Men samme får det være. Nå er det 14 dager til jeg drar for å klappe løver og for å ri på cameler en måneds tid, så da går ventetiden drastisk ned. Uff, det er ingen ting som er stort mere kjedelig enn å sitte forran tv å vente på sommer og normale temperaturer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Januar 16, 2006 Share Skrevet Januar 16, 2006 Klippekortet mitt er ubrukt enda Har sett blålys i sladrespeilet etter at man innførte prikkbelastning, men blålys har en lei tendens til å bli svakere og svakere i sladrespeilet mitt. Mulig det er en opsjon som fulgte med bilen fra fabrikk... Godt å se at det ikke bare er jeg som har bil med en sånn opsjon.Lurer på om man må bytte batteri i denne opsjonen,eller om den går på bilens el-system.Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 16, 2006 Share Skrevet Januar 16, 2006 Godt å se at det ikke bare er jeg som har bil med en sånn opsjon.Lurer på om man må bytte batteri i denne opsjonen,eller om den går på bilens el-system.Noen som vet? Tror den er koblet rett på el-systemet, for jeg har ikke merket at systemet blir svakere etterhvert som årene går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet Januar 16, 2006 Share Skrevet Januar 16, 2006 Ingen som vet hvor stor feilvisning av km/t det er på BMW?Hadde vært kjekt å vite Når spedometer på min viser 106km/t har jeg 100. Målt med gps på fin, vannrett landevei med cruisecontroll aktiv. Kjørekomputer viste ca det samme. PS: du må ha rett dekkdimensjon for å sjekke på denne måten. Dekkdimensjon har mye å si. På mine vinterdekk med 16 tomms felger, viser bensinmåleren på kjørecomputeren at bilen bruker mindre bensin, trolig fordi diameteren på hele dekket er større enn på mine 17 tomms felger med lavprofildekk. Dette har vel med hvor mange omdreininger dekket har pr. km. Samme blir det for farten opp mot speedometeret. På vinterdekk viser min bil i hvert fall så og si helt korrekt, men på sommerdekk er det litt differanse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå