Gå til innhold

Xenon eller..?


///Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke detta helt jeg... :oops:

Skjønner at Xenon er gassfylte pærer, og at halogen har glødetråd.

Vet også forskjellen på lyset. (Har Xenon selv.)

Men har Xenon også glødetråd? Kan man bytte ut halogenpæra i lykta med en "Xenon-pære" så har man "Xenonlys"?

Ser at en del steder selger "gassfylte pærer". Er det "halvxenon" det da? Wannabexenon..?

Sånn her feks:

http://autoshineshop.no/catalog/index.php?cPath=1082_1387&osCsid=461b2850d4ea427fb2c4d5fa30ae6cd3

Hmmm... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte "Xenon"-pærer med glødetråd er lurium i på høyeste nivå. Å fylle en vanlig pære med forskjellige gasser gir ingenting ettersom det er osram-tråden i pæren som gir lys-effekten.

Det vi populært kaller xenon-lykter eller pærer i Norge har egentlig ingenting med Xenon å gjøre i det hele tatt. Teknologien består av at man lager en lysbue som oppstår i et gass-medium f.eks xenon-holdig gass. Denne tennes av en spenning på oppmot 25000V og gir et intenst lys. I utgangspunktet ble dette benyttet til veibelysning og stadiumlys siden det tar ganske lang tid for å oppnå fullstendig lysemisjon. Moderne teknologi har derimot gitt oss lykter som kan tenne og oppnå full lysstyrke på rundt 5-10 sekunder på de nyeste billyktene. Utrykket Xenon kommer fra at det ble benyttet gass inneholdende nettop Xenon i starten (for billykter sin del). Bruken av denne gassen ble derimot forbudt av EU slik at benevnelsen Xenon-lykter er vel arkaisk. En riktigere benevnelse er HID(High Intesity Discharge) eller gassutladings-pærer/lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte "Xenon"-pærer med glødetråd er lurium i på høyeste nivå. Å fylle en vanlig pære med forskjellige gasser gir ingenting ettersom det er osram-tråden i pæren som gir lys-effekten.

Det vi populært kaller xenon-lykter eller pærer i Norge har egentlig ingenting med Xenon å gjøre i det hele tatt. Teknologien består av at man lager en lysbue som oppstår i et gass-medium f.eks xenon-holdig gass. Denne tennes av en spenning på oppmot 25000V og gir et intenst lys. I utgangspunktet ble dette benyttet til veibelysning og stadiumlys siden det tar ganske lang tid for å oppnå fullstendig lysemisjon. Moderne teknologi har derimot gitt oss lykter som kan tenne og oppnå full lysstyrke på rundt 5-10 sekunder på de nyeste billyktene. Utrykket Xenon kommer fra at det ble benyttet gass inneholdende nettop Xenon i starten (for billykter sin del). Bruken av denne gassen ble derimot forbudt av EU slik at benevnelsen Xenon-lykter er vel arkaisk. En riktigere benevnelse er HID(High Intesity Discharge) eller gassutladings-pærer/lykter.

Takk. Da ble ting klarere. :)

Var iogforseg slik jeg trodde det var...

...og det med HID hadde jeg også lurt på, det viste seg at det også var det jeg trodde det var.

Det med at det faktisk ikke er Xenon i "Xenonlys" visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å få tak i H1-pærer med såkalt "blue-light". Mener å ha hørt at det finnes.. :-k

Biltema har "Mega Blue" i alle typer unntatt H2.

For øvrig så hadde jeg dårlig lys på min Mercedes. Der sto "Mega Blue" fra Biltema. Jeg byttet til "Cool Blue", 2-pack til under kr. 200,-. Lysene ble merkbart bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er hvite - hvitere enn standard H4. Men blå er de ikke. Spørsmålet du kanskje bør stille deg er om du ønsker godt lys eller blått lys. HID er selvsagt bedre enn "Cool Blue"-effekt. Prisen er relativt stiv ennå også - ikke for å snakke om erstatningspærer som gjerne koster fra kr. 1000,- og oppover.

Du kan ikke bytte pære fra H4 til HID (Xenon) kun ved pæreskifte. Pærene trenger, som nevnt over, meget høy spening. Det følger egne trafoer med pærene, som genererer riktig spenning.

Samtidig er det påbudt med lyktespylere og automatisk justering av lyshøyde - om man er av den sorten som følger reglene da. ;-)

Reflektorene er også utviklet spesielt for denne teknologien, så lysspredningen vil bli totalt feil i en H4/H1 reflektor. Har man derimot montert linselys-teknologi, tror jeg man kan sette HID i samme refletor-system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\

Samtidig er det påbudt med lyktespylere og automatisk justering av lyshøyde - om man er av den sorten som følger reglene da. ;-)

Mener bestemt at man kunne bestille E46 med xenonlys uten lyktespylere. I tilbehørslistene står det alltid hvis valget av en ting påkrever eller umuligjør en annen opsjon...

:?:

Har du noe kilde ifm lyktespyler-kravet? Høydejustering er alltid standard på xenon, så den saken er jo grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe kilde ifm lyktespyler-kravet? Høydejustering er alltid standard på xenon, så den saken er jo grei.

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid ... 330=3715:1

Lysutbyttet på xenonpærer er mange ganger bedre enn ved bruk av vanlige halogenpærer.

Da dette lyset er så kraftig, er det krav til automatisk høyderegulering av lyktene og lykte- spyler.

Finner derimot en debatt på denne siden som har annen info. Kan hende du har rett også, Kjetil.

http://forum.vwaudi-club.no/archive/ind ... -4061.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...