Gå til innhold

Xenon eller..?


///Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid ... 330=3715:1

Lysutbyttet på xenonpærer er mange ganger bedre enn ved bruk av vanlige halogenpærer.

Da dette lyset er så kraftig, er det krav til automatisk høyderegulering av lyktene og lykte- spyler.

Finner derimot en debatt på denne siden som har annen info. Kan hende du har rett også, Kjetil.

http://forum.vwaudi-club.no/archive/ind ... -4061.html

Nå er NAF stort sett en gjeng suppehuer da.

"Fjernlys:

Bil skal ha to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys, dvs. at det i de fleste tilfeller er tillatt å montere to ekstra fjernlyslamper forutsatt at ikke den samlede lysstyrken blir for høy."

Dette er jo feil. Avhengig av årsmodell er det den samlede lysmengden som er avgjørende (nye biler kan ha mindre lys totalt). Og hvis lysene er koblet slik at korte fjernlys skrur seg av når de lange fjernlysene slår inn, så kan man ha begge deler.

Stoler ikke helt på lyktespyler teorien dems heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fjernlys gjelder, så har alle E-merkede lamper et referansetall som er støpt i glasset. Dette tallet skal ikke samlet overstige 100. Da har man for my lys.

På min Mercedes har jeg 19% (tror jeg) på hovedlysene og 2 stk. Hella 3000 á 37,5%.

Dette blir jo selvsagt mer enn 100% tilsammen (som skal tilsvare 480 lux), så jeg vil få et problem ved teknisk kontroll. Og om lysutbytte på hovedreflektorer har tapt seg siden bilen er ny er helt uinteressant. På nyere biler enn 1/1-94 er grensen 75%, altså 360 lux.

Om regelen med 360 lux gjelder biler med xenon-lys vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...