Gå til innhold

E30 335 godkjenning?


Audun
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å montere 3.5 i min E30 325 i løpet av våren, da vil jeg selvfølgelig godkjenne dette i vognkortet. Snakka me biltilsynet i dag, og som alle her vet, så gir ikke BMW ut noen papirer på sånt! Han sa derfor at jeg burde skrive en søknad der jeg skrev hva jeg hadde tenkt å gjøre med bilen til den minste detalj og sende det til dem, slik at de kunne godkjenne det hvis det så bra nok ut!

Det jeg lurer på er om det er noen som har gjort dette før? og hva har dere i såfall gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neonmuffler her på forumet har sendt inn søknad om 335 ombygging.

Jeg skal selv bygge om til 335, som etter planen skal godkjennes.

Jeg har funnet 2 "løsninger".

Evt bygge om til 325 først, så øke effekten med max 15% (kan endres inntil). Kjøre M30'n i benken og kjøre ut max 196.6 hk.

Den andre er at den blir godkjent men en gang, med M30. Dessverre hørt litt av hvert. Anbefaler deg til å ta kontakt med Helge Vik eller Tarjei Christiansen ang godkjenningspapirer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved å bytte motor så øker du ikke bare effekten med 15% da. Du gjør store endringer med konstruksjonen av bilen og da blir ikke det det samme som en effektøkning.

Tror derfor at du får problemer ved en teknisk kontroll hvis dem ser at du har satt inn en M30 motor når du på papiret har en bil med M20B25 motor som effekten er økt 15% på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg i første omgang skal få godkjent bremser og understell, før jeg evt setter nedi en M30 (hvis tilsynet går med på det, noe jeg tror de gjør..)

Skal selvsagt prøve å få godkjent alt i samme sleng, men hvis det ikke går så blir det andre alternativ. I verste fall så får man heller overlade en M20B25, med 15% økning.

Time will shåw :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at du kan senke effekten, men biltilsynet sa at de kom ikke til å godkjenne det, Har hørt at noen har "omreg" den til 4seter (2+2skinn) for da har du senket tillat totalvekt og bilen overskrider ikke maks tillat totalvekt.. Men da har du jo fortsatt det problemet med at effekten er over 15%.... Har snakka med Helge Vik noen ganger, fikk et nr til en BMW-spesialist hos biltilsynet, men han sa at jeg måtte sende en søknad og var (så klart) meget sparsom med opplysninger. Hadde vært kjekt å fått ut av en på satans vegvesen hva som må til..

Hvilken motor er det som står i bilen nå da Oddis? Det er sikkert ikke like vanskelig å få godkjent 2.5, men det bør foreligge mye dokumentasjon der også! men hadde jeg vært deg, hadde jeg satset på 3.5 med engang! Har prøvd det i E30 noen ganger før, og det er en skikkelig lekebil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt før jul sendte jeg brev til Biltilsynet med forslag til hvordan jeg håper jeg kan gjøre min ombygging (E34 520i -> 535i), men har ikke fått svar enda. Sannsynligvis en enklere prosess enn 3.5-litern i E30, siden den ikke finnes slik original, men regner med jeg får noen føringer allikevel, så jeg skal legge ut her om jeg får noe fornuftig svar. Gjør de seg vanskelige på 535-ombyggingen så er det liten tvil om at 335 blir enda vanskeligere, men jeg tar nok bare kontakt med Biltilsynet i et annet distrikt hvis de begynner å kødde her. VET jo at det skal være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30_power_: Skal gi deg et lite tips ang. at du bor forholdsvis nær trondheim. Snakk med biltilsynet i trondheim. De har 1 eller 2 stk som er meget drevene med ombygde biler. Drevet med det en del selv osv. Der får du faktisk bra med info. Om de vet hva de skal se etter ved en godkjenning. Har en kompis her på fosen, han kranglet som fy med det lokale biltilsynet ang omreg av en 316 E36 til en 3.5L godkjent. Dette gikk ikke i boks før han var til trondheim og la frem papirer på bremser, understell, vekt, osv. Er også en del E30 biler i trondheim som begynner og bli godkjent med 3.5l etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Jeg tenkte faktisk å sende brev til et annet biltilsyn hvis Kristiansund ikke godkjenner det, men brevet blir faktisk videresendt til spesialavsnittet for ombygging av biler sa de når jeg snakka med dem i dag. men vi får sende dem en "varm" tanke så kanskje de blir litt mer medgjørlige :lol:

Har hørt det er en del "335" i tr.Heim området ja, vært gøy å fått spurt dem om hva de har gjort... De kan lære seg å bruke forum o.l i stedet for å drikke karsk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men over til det seriøse igjen. Det hadde vært kjekt hvis noen hadde hatt en "bruksanvisning" Jeg skal legge ut min når jeg har kladdet den, så kan dere se på den før jeg sender den av gårde, i tilfelle jeg tabber meg helt ut, mye man kan glemme vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat 535, Gunnar ?

Det har seg slik at det var det som dukka opp.. ;)

Gjør det mest bare for å ha gjort det egentlig, lære rett og slett. Har ikke behov for noe mer enn 520'n her til lands jeg, og er _ikke_ redd for at den ikke skal gå bra nok som 535. Drømmeprosjektet er egentlig V12er, men tror det kan lønne seg å ha vært gjennom en litt mer kurrant ombygging og godkjenningsprosess før jeg setter i gang med noe slikt. Dessuten hadde det tatt mye mer tid og kostet mye mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Jeg tenkte faktisk å sende brev til et annet biltilsyn hvis Kristiansund ikke godkjenner det, men brevet blir faktisk videresendt til spesialavsnittet for ombygging av biler sa de når jeg snakka med dem i dag. men vi får sende dem en "varm" tanke så kanskje de blir litt mer medgjørlige :lol:

Har hørt det er en del "335" i tr.Heim området ja, vært gøy å fått spurt dem om hva de har gjort... De kan lære seg å bruke forum o.l i stedet for å drikke karsk :D

ser du bor på smøla.. ta deg en tur innom biltilsynet i kr.sund og snakk med Helge på teknisk der istedet for og sende de brev. Han kan gi deg eksakte krav som de stiller og hva du må gjøre.

Har vært innom ham med Alle bilene mine opp gjennom og fått godkjent absolutt Alt så lenge alt har vært skikkelig og med papirer. Han er fortsatt "ung" selv og har bygd endel biler(chevy pick-up med luftfjæring og kompressor + at han triller rundt i en Civic Type-R i dag da :P så han er ålreit og prate med om akkurat det der. resten innpå der er heller vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis en enklere prosess enn 3.5-litern i E30, siden den ikke finnes slik original

Synes egentlig Alpina kan regnes som originalt, og alpina B6 3,5 med 261hk har helt sikkert 3,5 literen :P

Hartge kom også med m30:

http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f00284/f00284.htm

H35 kom t.o.m med 3,5liters m88 motor(24v)

Denne bilen er deilig, ønsker meg en sånn til bursdag.

http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f01046/f01046.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Jeg tenkte faktisk å sende brev til et annet biltilsyn hvis Kristiansund ikke godkjenner det, men brevet blir faktisk videresendt til spesialavsnittet for ombygging av biler sa de når jeg snakka med dem i dag. men vi får sende dem en "varm" tanke så kanskje de blir litt mer medgjørlige :lol:

Har hørt det er en del "335" i tr.Heim området ja, vært gøy å fått spurt dem om hva de har gjort... De kan lære seg å bruke forum o.l i stedet for å drikke karsk :D

ser du bor på smøla.. ta deg en tur innom biltilsynet i kr.sund og snakk med Helge på teknisk der istedet for og sende de brev. Han kan gi deg eksakte krav som de stiller og hva du må gjøre.

Har vært innom ham med Alle bilene mine opp gjennom og fått godkjent absolutt Alt så lenge alt har vært skikkelig og med papirer. Han er fortsatt "ung" selv og har bygd endel biler(chevy pick-up med luftfjæring og kompressor + at han triller rundt i en Civic Type-R i dag da :P så han er ålreit og prate med om akkurat det der. resten innpå der er heller vanskelig

Det var Helge jeg snakka med når jeg ringte dem, og han sa at han kunne verken si hva som var rett eller galt, det var de på spesialavsnittet for ombygging av kjøretøy som avgjorde det, han kunne bare se om det var riktig gjort hvis jeg fikk godkjent søknaden min der. Vet alpina har 3.5 ja, men det er vel ikke så lett å skaffe understell fra dem da, og hvis du først kommer over et så koster det sikkert skjorta :roll:

Men hvis det er det som skal til så må jeg vel gå til anskaffelse av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...