johjoa Skrevet Januar 4, 2006 Share Skrevet Januar 4, 2006 Er det vanlig og skifte olja på girkassa? hvor ofte gjøres det (bør gjøres) samme ang. kardang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 4, 2006 Share Skrevet Januar 4, 2006 det er ikke veldig vanlig, men bør gjøres fra tid til annen... jeg gjorde dette akkurat på ei kasse og der så magneten på tappepluggen ut som et pinnsvin! Masse metallspon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Jeg pleiere ofte å gjøre det når jeg har kjøpt meg bil for man veit aldri hvor lenge det er kjørt med, men da jeg byttet på girkassa i høst var den like rød og fin som ny. Diffen derimot var det ikke noe å skryte av så den trengte nok ny smøring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Jeg pleiere ofte å gjøre det når jeg har kjøpt meg bil for man veit aldri hvor lenge det er kjørt med, men da jeg byttet på girkassa i høst var den like rød og fin som ny. Diffen derimot var det ikke noe å skryte av så den trengte nok ny smøring Har aldri skiftet olje på manuell girkasse og diff før. Hvordan gjør man dette? Hvor heller man på olje? Hva slags olje benyttes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Ja fortell. Må vel snart gjøre det på min også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 På både girkasse og diff er det en egen tappeplugg, og et man fyller på ny i. Tappepluggen er selvsagt den lavest plasserte. Tapp ut den gamle. Skru igjen. Finn pluggen man fyller på i. Fyll opp til det renner over, og skru igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Molly Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Husk å åpne påfyllingspluggen når du tapper oljen ut.Ellers kan det ta sin tid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 er det noe plass der man kan skjekke om olja er fin? eller blir det bare og helle ut det som er og helle ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 Er det vanlig å bruke ATF olje? Eller finnes det noen annet som er bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 du må nok helle ut alt! men uansett så koster det ikke mange kronene for ny olje til kasse og diff... hva slags olje du skal bruke står beskrevet i Haynesboka og det vet også forhandler. Jeg bruker Valvoline SAE 80-90 på kassa og en spesiell olje til diffen siden den har lamellsperre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Jeg gikk på mekonomen og der fikk jeg beskjed om å kjøpe Castrol ATF olje (dextron 2) til girkassa og spesiell Castrol diff olje for diffen. Liker ikke å kjøpe så dyr olje men siden disse nesten aldri byttes så er det jo greit. Oljen koster sånn ca. 180 kr literen og det er litt kjipt når min bil trenger 1,1L på både diff og girkasse for da må man jo kjøpe to flasker Et tips er å kjøpe ei oljeoppsugingspumpe på en bilrekvisita butikk. Denne bare suger du opp oljen fra flasken og putter den inn i påfyllingshullet for girkasse og diff. Er i hvertfall umulig å komme til ellers.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dazium Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Bare husk på å fylle på riktig olje på diffen,i de tilfellene man har diff sperre. Ellers blir det "merkelige" lyder..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå