Ole@Automote Skrevet Januar 8, 2006 Skrevet Januar 8, 2006 Diffsperre testen er jo ganske enkelt beskrevet lenger opp på denne siden. Det jeg gjør når jeg tester sånn, er å prøve å ta en priuett på tørr asfalt. Hvis det er enkelt å få til så er det brems hvis det blir bare vas så er det åpen diff
bunny Skrevet Januar 8, 2006 Skrevet Januar 8, 2006 Hva betyr/menes det med at man har f.eks 25% sperr?
Jan e34 Skrevet Januar 9, 2006 Skrevet Januar 9, 2006 Det er 25% forspenning. Bilen drar minimum 25% på det ene hjulet og 100% på det andre. På en vanlig diff er det minimum 0% på det ene og 100% på det andre. Her står det litt om diffbrems (limited slip differential): http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
mEhE Skrevet Januar 9, 2006 Forfatter Skrevet Januar 9, 2006 men hvordan er bilen å kjøre om man sveiser til 100%sperre? en 25% diffsperre tåler vel ikke allverden?
Øyvind L. Skrevet Januar 9, 2006 Skrevet Januar 9, 2006 Prosentsatsen angir maksimal forskjell i moment mellom hjulene i forhold til det totale momentet. Eller sagt på en annen måte: Sperrevirkning = ((H - L) / (H + L)) * 100 % H angir det hjulet som har mest moment, og L det hjulet som har minst moment. Totalen blir naturlig nok H + L, som er lik momentet på mellomakslingen multiplisert med utvekslingen i diffen. Når bakhjul står i luften, giren i fri og håndbrekket av; 1. Åpen diff - hjulene snurrer motsatt veier 2-bremsediff-hjulene snurrer samme vei DEN TESTEN ER IKKE EN BRUKBAR TEST FOR OG SE OM MAN HAR DIFFBREMS!!! DETTE ER EN SIKKRE TEST: Sett bilen på bakken, og jekk opp kun ETT bakhjul. Blokker motsatt forhjul, og sett bilen i fri med brekket av. Vri på hjulet, og du vil kjenne om du har diffbrems. En lamell diff 25% sperrevirkning(slike BMW bruker) virker på den måten at jo mer krefter du får i bakken, jo mer sperrer den. Står du på ren is eller i lufta med begge hjulene vil den ikke sperre noen ting. Kjører man feks på veier med 180-graders hårnålssvinger i oppoverbakke. Da vil indre bakhjul ha lett for å spinne desverre.
ehrnst Skrevet Januar 9, 2006 Skrevet Januar 9, 2006 å kjøre med sveisa kardang..... tja, jeg har det, men er på jakt etter brems;) poenget er at det ikke er så inderlig morro å kjøre med med mindre du sladder, da er det morro - lett å kontrollere osv. skal man snu 360 grader på en p.plass f.eks. er det som å sveise fast hjula på en handlevogn om du skjønner. rumpa på bilen dras etter. det spiser mao dekk. også ganske kinkig når det kommer til aktiv kjøring da bilen har veldig lett for å dra seg ut i svinger, og spes inn i svinger på vått underlag med bremsing på gir. Men bortsett fra det er det morro:) ps: slitasjen på foringer etc. tror jeg er ganske stor når du ikke har hjulspinn
mEhE Skrevet Januar 9, 2006 Forfatter Skrevet Januar 9, 2006 Øyvind L. skrev: Prosentsatsen angir maksimal forskjell i moment mellom hjulene i forhold til det totale momentet. Eller sagt på en annen måte: Sperrevirkning = ((H - L) / (H + L)) * 100 % H angir det hjulet som har mest moment, og L det hjulet som har minst moment. Totalen blir naturlig nok H + L, som er lik momentet på mellomakslingen multiplisert med utvekslingen i diffen. Når bakhjul står i luften, giren i fri og håndbrekket av; 1. Åpen diff - hjulene snurrer motsatt veier 2-bremsediff-hjulene snurrer samme vei DEN TESTEN ER IKKE EN BRUKBAR TEST FOR OG SE OM MAN HAR DIFFBREMS!!! DETTE ER EN SIKKRE TEST: Sett bilen på bakken, og jekk opp kun ETT bakhjul. Blokker motsatt forhjul, og sett bilen i fri med brekket av. Vri på hjulet, og du vil kjenne om du har diffbrems. En lamell diff 25% sperrevirkning(slike BMW bruker) virker på den måten at jo mer krefter du får i bakken, jo mer sperrer den. Står du på ren is eller i lufta med begge hjulene vil den ikke sperre noen ting. Kjører man feks på veier med 180-graders hårnålssvinger i oppoverbakke. Da vil indre bakhjul ha lett for å spinne desverre. så du mener da at med 25%sperre vil fortsatt hjulene snurre vær sin vei om jeg løfter opp bilen? mens vis jeg har 100%\sveisa sperre vil selvfølgelig begge hjulene gå samme vei!
Øyvind L. Skrevet Januar 9, 2006 Skrevet Januar 9, 2006 Hvis du gjør som jeg sa så må du ta godt i (50Nm) for og klare og snurre hjulet som er i lufta. Er ca 50 Nm forspenning i diffen.
Rope Skrevet Januar 9, 2006 Skrevet Januar 9, 2006 men kan diffen fungere dårligere hvis det er gammel/liten olje på kardangen??? det lurer jeg fært på. føler att den spærra mi er litt sånn av og på liksom
Øyvind L. Skrevet Januar 9, 2006 Skrevet Januar 9, 2006 Sperre virkningen kan bli dårligere ja. Det er nøye med olje skift og at man bruker riktig olje som er beregnet for differ med brems. Er ikke samme olje som bukes på åpne differ og sperrediff. Bruker du olje som er beregnet på en åpen diff på en sperrediff vil du få ulyd i diffen og den blir fortere slitt..
2RE_Racing Skrevet Januar 10, 2006 Skrevet Januar 10, 2006 Ch88 skrev: jeg kjøpte bilen min med "diffsperre".. men når jeg snurrer det ene bakhjulet rundt. så går det andre motsatt vei.. men endel saktere.. har jeg da blitt lurt eller er diffsperra ødlakt? Dessverre, du har nok blitt lurt ja. Mange forveksler diff brems og diff sperre. Med diff sperre menes fart aksling, noe som igjen gjør bilen god til bilkcross og burning/ breisladd. Diff brems er vel så vidt jeg har forstått levert standard på allle bmw fra 1980, og tilsvarer ca. 25 % for biler uten abs, og opptil 100% på biler med abs. På biler med abs så er det en egen styring som registrerer om et hjul går f. eks 20% fortere rundt enn det andre, for så å (puls)bremse det hjulet som går fortest rundt. Da vil hjulet som står fast automatisk begynne å gå rundt. På biler uten abs så er det en såkalt lamelldiff eller også kalt viskosediff, som fungerer ved samme prinsipp som en clutch. Når et hjul går fortere enn det andre, klemmes platene sammen ved hjelp av oljetrykk, og begge hjulene går likt. Jo fortere hjulet går, jo hardere går platene sammen. På disse diffene skal man KUN bruke den oljetypen som står beskrevet i instruksjonsboka (med hensyn til viskositet) hvis man vil at diffen skal fungere slik som planlagt...
Øyvind L. Skrevet Januar 10, 2006 Skrevet Januar 10, 2006 2RE_Racing skrev: Ch88 skrev: jeg kjøpte bilen min med "diffsperre".. men når jeg snurrer det ene bakhjulet rundt. så går det andre motsatt vei.. men endel saktere.. har jeg da blitt lurt eller er diffsperra ødlakt? Dessverre, du har nok blitt lurt ja. Mange forveksler diff brems og diff sperre. Med diff sperre menes fart aksling, noe som igjen gjør bilen god til bilkcross og burning/ breisladd. Diff brems er vel så vidt jeg har forstått levert standard på allle bmw fra 1980, og tilsvarer ca. 25 % for biler uten abs, og opptil 100% på biler med abs. På biler med abs så er det en egen styring som registrerer om et hjul går f. eks 20% fortere rundt enn det andre, for så å (puls)bremse det hjulet som går fortest rundt. Da vil hjulet som står fast automatisk begynne å gå rundt. På biler uten abs så er det en såkalt lamelldiff eller også kalt viskosediff, som fungerer ved samme prinsipp som en clutch. Når et hjul går fortere enn det andre, klemmes platene sammen ved hjelp av oljetrykk, og begge hjulene går likt. Jo fortere hjulet går, jo hardere går platene sammen. På disse diffene skal man KUN bruke den oljetypen som står beskrevet i instruksjonsboka (med hensyn til viskositet) hvis man vil at diffen skal fungere slik som planlagt... Du tar helt feil. De som har fortalt deg denne historien har ikke peiling på hva de snakker om og de har lurt deg trill rundt. Den dummeste forklaringen jeg har hørt... Det er KUN modellen som er levert av BMW Motorsport som kommer med diffbrems som standard, dvs M3,M5 osv. En standard BMW blir levert med åpen diff som standar, men kunne fås med diffbrems som ekstrautstyr. ABS har ingenting med diffbremsen og gjøre. Det du beskirver som ABSen gjør er noe som skjer hvis man har antispinn, de fleste BMWer som har antispinn orginalt er ikke levert med diffbrems, men med vanlig åpen diff. Untaket igjen er ///M modellene, de har diffbrems uansett. 2002 Turbo ble levert med 40% diffbrems. Bortsett ifra det så leverte kun BMW diffbrems med 25% sperrevirkning til vanlige gatebiler. Det finnes feks 2 forskjellige difrensialer til E30, en liten og en stor. Den store sitter på E30M3 og 325i. Hvsi ikke jeg husker feil så er det bare den den store diffen som ble levert med diffbrems, den lille er og blir en åpen diff. Det er kun IXen som ble levert med viskosediff. En viskosediff virker slik at jo mere et hjul spinner jo mere sperre den. En lamell diff virker slik at jo mere krefter man får i bakken jo mere sperrer den. To forskjellig måter og virker på. Viskosediffen egner seg best til fremkomlighet og lamelldiffen egner seg best til banekjøring. Lamelldiffen tåler også mere hjuling. Det er viskoseolje i viskosediffen. Denne skal byttes med jevne mellomrom. På E46M3 er sitter det en liten oljepumpe inni diffen som pumper opp trykket på platene slik at diffen sperrer mere. På den måten kan man lage en justerbar diffbrems.
eriklepe Skrevet Januar 10, 2006 Skrevet Januar 10, 2006 Sitat DEN TESTEN ER IKKE EN BRUKBAR TEST FOR OG SE OM MAN HAR DIFFBREMS!!! kan man i en åpen diff få hjulene til å snurre samme vei da? eller kan man i en bremsediff få hjulene til å snurre motsatt? Sitat Det finnes feks 2 forskjellige difrensialer til E30, en liten og en stor. Den store sitter på E30M3 og 325i. Hvsi ikke jeg husker feil så er det bare den den store diffen som ble levert med diffbrems, den lille er og blir en åpen diff. hva med diffen som var ekstrautstyr til 318is? er den av store eller lille typen?
Øyvind L. Skrevet Januar 10, 2006 Skrevet Januar 10, 2006 Ja, hjulene kan snurre samme veien i en åpen diff. Hvis det er E30 318Is du snakker om og den har diffbrems er det den store diffen. En diff ifra feks en E30M3 passer rett på en E30318is, men det blir feil utveksling sinden M3 har 1:1 på 5 gir og 318Is har 1:1 på 4.gir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå