Gå til innhold

Guide på hvordan bytte bremseklosser - foran


emilst
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere benyttet meg av en guide med gode bilder på denne siden: http://palenger.net/BMW/download.htm men sider er ikke lenger aktiv.

Er det noen som har en god guide, helst med bilder på hvordan man bytter bremseklosser på en BMW 318i (86). Jeg er absolutt ingen mekaniker, men å bytte bremseklosser bør vel være unødvendig å fly til verksted med? Har bremseskotang. Hva trenger jeg i tillegg av fett o.l. og hvor skal dette smøres osv osv...

Ser at Mekonomen tilbyr flere forskjellige bremsekloss typer; ATE, Mintex og Textar. Noen som vet forskjellen på disse - store kvalitetsforskjeller?

http://tinyurl.com/b5ez3

Er det noen i Oslo-området som bytter for billig penge med medbragte klosser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes-manualen beskriver det greit nok. Har du litt tid og godt mot er det bare å sette i gang og ta det som det kommer. Kan jo spørre her om det stopper noe sted..

Du får begynne med å ta av hjulene og løsne kaliperne (fint å ha noe å legge de på/henge de i for bremseslangenes skyld), videre har jeg ikke kjennskap til E30, så jeg sier ikke noe mer.. men det ordner seg sikkert. Skikkelig grisejobb er det, men ikke spesielt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å fjerne all rust fra kalipperen med en stålbørste på de punktene hvor klossene ligger an/glir. Du smører også de samme punktene med fett. Universalfett kan brukes. Noen foretrekker kobberfett o.l. men min erfaring fra industrien er at det renner av like fort som vanlig fett.

Det er en fordel å skråslipe kortsidene på klossene, da unngår du bremseskrik. Dette pleier å være gjort på orginale klosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...