haavardbj Skrevet Januar 9, 2006 Share Skrevet Januar 9, 2006 Lurer egentlig bare på følgenede (er ny i BMW verdenene) Noen som har no bilder av montering av senksett? Hvordan går man egentlig frem? Mye jobb? Hva av papirer må til? Godkjenning osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Hvis du mener hvordan man monterer senkesett finner du kanskje informasjonen du trenger her: http://www.bimmerdiy.com/ http://www.autopower.se/ - mekartips Det er litt arbeid med å løsne dempere og fjærbein, ja, og du må få tak i noen fjærklemmer. Et tips er å spraye rustløser på alle bolter flere ganger og flere dager i forveien, slik at det får virke. Fastrustede bolter er det eneste problemet, slik jeg ser det. Senkesettet må være godkjent f.eks. av TÜV. Forhandler bør ha papirer på dette. Før du monterer senkesettet kan du spørre biltilsynet for å være sikker. Forrige eier på min bil fikk alle modifikasjoner ført inn i vognkortet. Moa. må bilen godkjennes etter montering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Og hvis du planlegger enten senking i stor stil og/eller senking på en bil med store/brede dekk, så få bilen godkjent med vinterdekkene på. regner med du har mindre vinterdekk enn sommerdekk. enklere å få den igjennom da. Mindre krangling fra vegvesnets side, etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Trenger ikke godkjenne det da. Pleier som regel å gå bra hvis du viser fram TUV papirene ved en eventuell teknisk kontroll.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Fikk beskjed på golf iv'n at senkesettet (kw justerbart) skulle stå i vognkortet når jeg EU godkjente den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 og husk å ta 4-hjulskontroll etter montering.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 + å ta vare på firehjulskontroll papiret. Var visst noen biltilsyn steder som krevde dette i tillegg til TÜV papirene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavardbj Skrevet Januar 10, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2006 Mange fine svar her gitt... Ingen her som har monter senkesett selv? Som vil dele noen erfaringer? Noen som vet hva som passer bra på en E30 med 17" felg? Noen bilder kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 40/40 pluss 10 mm senkeskåler passer bra. Da får du altså 50/40 senking f/b. Med 40mm senkning eller mer må du montere kortere dempere enn det som er orginalt. FØR du monterer senkesettet må du snakke med biltilsynet. Det kan bli vanskelig å få godkjenning hvis du monterer senkesett/hjul først og spør biltilsynet etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 FØR du monterer senkesettet må du snakke med biltilsynet. Det kan bli vanskelig å få godkjenning hvis du monterer senkesett/hjul først og spør biltilsynet etterpå. Hvorfor det? Så lenge man har papirene i orden betyr det jo ikke noe. Man monterer, drar til verksted for hjulstillingskontroll, og så til Biltilsynet. Tviler litt på at de vil ha henvendelser fra alle som _skal_ senke. Og så kan du jo ta en titt på den nye siden vår: http://www.bimmers.no/statisk.php?id=go ... ngspapirer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SanMiguel Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 så de eneste papirene du trenger er det skjemaet du har lagt ut i godkjenningspapirer? pluss firehjulskontroll? eller holder det med kun firehjulsprogram? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cc300 Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 Har montert senkefjærer på både e30 og e36'er ja. Det er en grisejobb som fort tar noen timer, spesiellt hvis man ikke har gjort det før. Rustløser er et godt tips, og selvfølgelig vanlige forhåndsregler ved arbeid under bilen. Kjøper du sånne billige fjærklemmer på f.eks Biltema så sørg ihvertfall for at du har en god drill tilgjengelig, hvis ikke kommer du til å bruke en evighet med skralla når disse skal strammes/løsnes. Ligger sikkert mange monteringsveiledninger på nett, så gidder ikke å forklare her nå. Det er ikke vanskelig, bare en møkkajobb. Kan foressten være lurt å skifte ut disse gummiforingene i bunn/topp av fjærene, siden de gamle sikkert er ganske morkne. De koster ikke mye, men er verdt hver krone da de holder fjærene stabilt på plass og bedrer kjøreegenskapene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 Kjøper du sånne billige fjærklemmer på f.eks Biltema så sørg ihvertfall for at du har en god drill tilgjengelig, hvis ikke kommer du til å bruke en evighet med skralla når disse skal strammes/løsnes. Brukte fjærklemmer fra Biltema jeg. Syntes de fungerte topp. To minutters skruing per fjærbein er en bagatell i forhold til totaltiden på fjærbytte. Fattern hadde forresten gamleutgaven med kun en mothake oppe og ned, og uten 1/2" i toppen, kun utvendig sekskant. De nye har doble mothaker og 1/2" i toppen.. funka glimrende, for uten måtte vi brukt skiftenøkkel. Fikk ikke plass til pipe når de satt på fjærbeina.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 Nå har ikke jeg satt meg inn i dette, men er det enklere å bytte BÅDE dempere og fjærer samtidig? Slipper man styre med fjærklemmer og slikt da? Mener det var noen som sa det.... Som dere skjønner er jeg ingen mekanikerguru Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cc300 Skrevet Januar 13, 2006 Share Skrevet Januar 13, 2006 Kjøper du sånne billige fjærklemmer på f.eks Biltema så sørg ihvertfall for at du har en god drill tilgjengelig, hvis ikke kommer du til å bruke en evighet med skralla når disse skal strammes/løsnes. Brukte fjærklemmer fra Biltema jeg. Syntes de fungerte topp. To minutters skruing per fjærbein er en bagatell i forhold til totaltiden på fjærbytte. Fattern hadde forresten gamleutgaven med kun en mothake oppe og ned, og uten 1/2" i toppen, kun utvendig sekskant. De nye har doble mothaker og 1/2" i toppen.. funka glimrende, for uten måtte vi brukt skiftenøkkel. Fikk ikke plass til pipe når de satt på fjærbeina.. To minutter? Å fydda, jeg brukte også biltema sine men brukte MYE lengre tid totalt på skralling. Først skralle to fjærklemmer sammen på den gamle fjæra på bilen (trangt som faan), så skralle dem opp. Så skralle senkefjæra sammen for montering, og så å skralle de opp igjen. Dette tar lengre enn 2 minutter hvis du ikke har en satans ronkemuskel. Også skal dette gjøres 4 ganger, så man sparer uten tvil tid med en drill. Det fant ihvertfall jeg ut etter de to første fjærene. el'satanical, ja når du uansett må demontere demperen foran og løsne den bak nederst så er det nok greit å gjøre begge deler samtidig. Men det er selvfølgelig en del ekstra jobb med demperskifte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå