Gå til innhold

Montere senkesett


haavardbj
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du mener hvordan man monterer senkesett finner du kanskje informasjonen du trenger her:

http://www.bimmerdiy.com/

http://www.autopower.se/ - mekartips

Det er litt arbeid med å løsne dempere og fjærbein, ja, og du må få tak i noen fjærklemmer. Et tips er å spraye rustløser på alle bolter flere ganger og flere dager i forveien, slik at det får virke. Fastrustede bolter er det eneste problemet, slik jeg ser det.

Senkesettet må være godkjent f.eks. av TÜV. Forhandler bør ha papirer på dette. Før du monterer senkesettet kan du spørre biltilsynet for å være sikker. Forrige eier på min bil fikk alle modifikasjoner ført inn i vognkortet. Moa. må bilen godkjennes etter montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du planlegger enten senking i stor stil og/eller senking på en bil med store/brede dekk, så få bilen godkjent med vinterdekkene på. regner med du har mindre vinterdekk enn sommerdekk. enklere å få den igjennom da. Mindre krangling fra vegvesnets side, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40/40 pluss 10 mm senkeskåler passer bra. Da får du altså 50/40 senking f/b.

Med 40mm senkning eller mer må du montere kortere dempere enn det som er orginalt. FØR du monterer senkesettet må du snakke med biltilsynet. Det kan bli vanskelig å få godkjenning hvis du monterer senkesett/hjul først og spør biltilsynet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØR du monterer senkesettet må du snakke med biltilsynet. Det kan bli vanskelig å få godkjenning hvis du monterer senkesett/hjul først og spør biltilsynet etterpå.

Hvorfor det?

Så lenge man har papirene i orden betyr det jo ikke noe. Man monterer, drar til verksted for hjulstillingskontroll, og så til Biltilsynet.

Tviler litt på at de vil ha henvendelser fra alle som _skal_ senke. Og så kan du jo ta en titt på den nye siden vår: http://www.bimmers.no/statisk.php?id=go ... ngspapirer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert senkefjærer på både e30 og e36'er ja. Det er en grisejobb som fort tar noen timer, spesiellt hvis man ikke har gjort det før. Rustløser er et godt tips, og selvfølgelig vanlige forhåndsregler ved arbeid under bilen. Kjøper du sånne billige fjærklemmer på f.eks Biltema så sørg ihvertfall for at du har en god drill tilgjengelig, hvis ikke kommer du til å bruke en evighet med skralla når disse skal strammes/løsnes. Ligger sikkert mange monteringsveiledninger på nett, så gidder ikke å forklare her nå. Det er ikke vanskelig, bare en møkkajobb. Kan foressten være lurt å skifte ut disse gummiforingene i bunn/topp av fjærene, siden de gamle sikkert er ganske morkne. De koster ikke mye, men er verdt hver krone da de holder fjærene stabilt på plass og bedrer kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du sånne billige fjærklemmer på f.eks Biltema så sørg ihvertfall for at du har en god drill tilgjengelig, hvis ikke kommer du til å bruke en evighet med skralla når disse skal strammes/løsnes.

Brukte fjærklemmer fra Biltema jeg. Syntes de fungerte topp. To minutters skruing per fjærbein er en bagatell i forhold til totaltiden på fjærbytte. Fattern hadde forresten gamleutgaven med kun en mothake oppe og ned, og uten 1/2" i toppen, kun utvendig sekskant. De nye har doble mothaker og 1/2" i toppen.. funka glimrende, for uten måtte vi brukt skiftenøkkel. Fikk ikke plass til pipe når de satt på fjærbeina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg satt meg inn i dette, men er det enklere å bytte BÅDE dempere og fjærer samtidig? Slipper man styre med fjærklemmer og slikt da? Mener det var noen som sa det.... Som dere skjønner er jeg ingen mekanikerguru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du sånne billige fjærklemmer på f.eks Biltema så sørg ihvertfall for at du har en god drill tilgjengelig, hvis ikke kommer du til å bruke en evighet med skralla når disse skal strammes/løsnes.

Brukte fjærklemmer fra Biltema jeg. Syntes de fungerte topp. To minutters skruing per fjærbein er en bagatell i forhold til totaltiden på fjærbytte. Fattern hadde forresten gamleutgaven med kun en mothake oppe og ned, og uten 1/2" i toppen, kun utvendig sekskant. De nye har doble mothaker og 1/2" i toppen.. funka glimrende, for uten måtte vi brukt skiftenøkkel. Fikk ikke plass til pipe når de satt på fjærbeina..

To minutter? Å fydda, jeg brukte også biltema sine men brukte MYE lengre tid totalt på skralling. Først skralle to fjærklemmer sammen på den gamle fjæra på bilen (trangt som faan), så skralle dem opp. Så skralle senkefjæra sammen for montering, og så å skralle de opp igjen. Dette tar lengre enn 2 minutter hvis du ikke har en satans ronkemuskel. :lol: Også skal dette gjøres 4 ganger, så man sparer uten tvil tid med en drill. Det fant ihvertfall jeg ut etter de to første fjærene.

el'satanical, ja når du uansett må demontere demperen foran og løsne den bak nederst så er det nok greit å gjøre begge deler samtidig. Men det er selvfølgelig en del ekstra jobb med demperskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...