Gå til innhold

Lakkeringsboks

Hylland
 Share

Anbefalte innlegg

jeg fikk lakert bilen min for 5000kr, men da gjor e mestparten selv da.

familli rabat kan man kall det å.

Det er nok dyrt å laker en heil bil ja. koster jo 1000kr for å startopp lakboksen for oppvarming. 650++kr i timen tar jo lakereren og kommer verkøy avgift +mva masse andre dilldall

Alt som han M3cabriolet sa

letteste har vært for deg å ta litt vann på gulvet og spyl lett på vegene at ikke støvet far noen plass. når du er færdi å laker er det bare å sett på varme i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viss ein eige lakkboksen sjølv, gjere det sjølv, har eigen brønn og i tillegg har billg strøm sia ein bur på landet, så kan det da ikkje være så dyrt?? Kva med eit stort helvetes aggregat som kan varma garasjen i tillegg???

Hmm.. Må no berre være utstyret som kostar då!!!

Er ein liten drittunge her i "byen" som er 12 år eller nåke... Lure på om eg ska læra han å lakkera... Viktig å setta barna i arbeid tidleg før dei blir minstepensjonista eller uføretrygda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare selve boksen du står i som koster! du må ka kjøletørke, kompressor, fyringsanlegg til boksen, filtersjakter etc etc, et lakkanlegg er mye mer komplisert enn det ser ut til!

om det er interessant kan jeg tegne opp en rask skisse av åssen den bør lages i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare selve boksen du står i som koster! du må ka kjøletørke, kompressor, fyringsanlegg til boksen, filtersjakter etc etc, et lakkanlegg er mye mer komplisert enn det ser ut til!

om det er interessant kan jeg tegne opp en rask skisse av åssen den bør lages i morgen?

Det er heilt fantastisk kor hjelpsomme folk osv er her på bimmers... Hadde sett stor pris på det M3cabriolet. Kunne du også sett opp kva dei forskjellige delene kostar butikkpris?? Berre viss du har det i hue og det ikkje er for mykje å forlanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann. Vi kjøpte ny lakkboks til vårt firma for 1 år siden. Kosta 1 mill. Ein av dei beste/dyraste boksane ein får tak i. For en "Billig" boks med oljefyring må en vel ut med rundt 500 tusen.

Hvis en skal lage dette selv, så vil en trenge:

¨2 mega vifter. En innsug og en utblås. Våre er vel ca 1 meter i diameter og flytter 30 tusen kubikk.

Filtersystem på innsug, utblås, tak og gulv.

Stor brenner til å varme opp boksen, med styring slik at den holder angitt temperatur innenfor +-2 grader. En må ha stabil temperatur i boksen, ellers er det håpløst å lakkere.

Noe form for spjellsystem for å regulere gjennomstrømmningen av luft i boksen. Du må kunne stenge av 90 % av innlufta når du tørker objektet. Du må dermed ha styring på spjell og viftehastighet.

Vil bare si at det å lage sin egen lakkboks med bra resultat er en stor utfordring. Selv jeg som har drevet med lakk i mange år, tør ikke tenke tanken en gang.

Så lurer jeg på en ting. Du sier at det er så dyrt å lakkere, men hvis du tenker på å drive med dette selv så er du vel interresert i å tjene mest mulig penger? Da er det jo liten vits i å presse prisene helt ned.

Skal en tjene penger som billakkerer må en lakkere forsikringsskader. Det er der pengene ligger. En må da selvfølgelig være et godkjent lakkverksted for å få slike jobber. 95 % av alle jobbene som vi tar på vårt verksted er forsikringsskader.

90% av de private kundene som kommer på døra har ingen peiling hvor mye det koster å lakkere, så de får bakoversveis når de hører prisene.

Men i og med at vi har mer enn nok med forsikringsskader ved vårt verksted, er vi heller ikke interresert i å ta private jobber som er dårlig betalt.

Jeg tar meg av det økonomiske i vår bedrift, og jeg kan bare si at det koster 100 ganger mer å drive firma enn du tror.

Du skal betale regnskapsfører, lønn, skatt, mva, arbeidsgiveravgift, produkter, fyringsolje til boksen, kjøpe inn varelager, kjøpe mikseanlegg, verktøy osv osv

Hvis du tenker på å starte firma seriøst, ville jeg satt meg ned og regnet litt på det. Når du har regnet deg frem til forventet omsetning og utgifter du tror du får, så tar du inntjeningen og deler på to, så tar du utgiftene og ganger med to så ser du hva du sitter igjen med. Det er nok ganske nærme sannheten.

Skulle jeg gitt deg et råd angående lakkboks, så vil det være å få tak i en brukt boks. Det er faktisk mulig å få tak i gamle bokser gratis, forutsatt at en demonterer boksen selv. Det sparer deg for en hel del bry, istedefor å legge ut en masse arbeid og ende opp med en ubrukelig boks.

Skal gi deg et lite eksempel:

Lakkprodukter er veldig følsom ovenfor temperatur.

Ta en 2k hs klarlakk. Hvis lakken i kannen holder 15 grader celsius, er den ubrukelig å sprøyte med. Holder den 22 grader celsius så er den bra å sprøyte med. Problemet kommer da til lakkboksen. Hva hvis lakkboksen du lager svinger 5-10 grader i temperaur?. Da er det jo nesten umulig å sprøyte i den med bra resultat. Det er bare et problem du kan få.

Et annet er gassblærer i klarlakken. Er gjennomstømmingen av luft feil i boksen vil det lett danne seg gassblærer i toppsjiktet. Spesielt i hs produkter.

En annen faktor er godkjenning. En slipper ut farlige løsemiddler med en lakkboks. Sørg for å få godkjent boksen før oppføring.

Som du kanskje skjønner så er det tusen ting å ta hensyn til med en lakkboks. Etter min mening er det beste du kan gjøre å skaffe en brukt boks. Men se til å få en oljefyrt boks, ikke en elektrisk som mangen av de gamle boksene er, fordi de strømregingene vil ruinere deg kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for det svaret... Planen er ikkje å starte seriøst med det første.. Veit godt at det koster å drive eit firma, men i første omgang er me 2 kjekke karer som berre vil starte med det på hobbybasis. Men det hadde jo vore litt kjekt å lært seg å lakkere og eventuelt gjort eit par småjobba for folk, slik at me kunne ha tjent litt "kontant". Men etterkvart kan det jo hende det er ein ide og starta litt meir seriøst. Men først og fremst berre med venner som jobber gratis om kveldene etter vanlig jobb, og som då får ein viss andel av fortjenesten. Men som sagt, i byrjinga er det berre snakk om å investera litt å bygga ut verkstaden littegrann med ein lakkboks.

Har jo sett kor fint mange av dekan har det på verkstaden med sofa og heile pakka... Har lyst til å få til noko liknande!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...