Gå til innhold

Hjelp - E34'n stoppet for en time siden


bigwill
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var det ikkje noe om at det er en dings som er koblet til ladelyset på E-34.

Viss den røyk, så sluttet den å lade, uten noe varsel?

En diode ellernoe?

Stemmer det.. Tror det er parallellkoblet en motstand mot lyset, slik at selv om pæra går, så skal bilen fortsette å lade.

Høres nå uansett ut som dynamoen har tatt kvelden og batteriet har blitt kjørt tomt.

Kan være lurt å sjekke jordingen på dynamoen. Min hadde veldig dårlig jording, så fattern satte på en kraftig kabel rett inn på blokka, og dynamoen lada som aldri før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at batteriet er relativt nytt? Har du sjekket at kablene er festet godt til batteripolene? Husker jeg skifta batteri i fatterns e34 520i en gang, tok ikke lang tid før jeg plutselig fikk en telefon om at bilen streika. Viste seg at jeg hadde glemt å stramme til på batteripolene.

Så det er greit å rengjøre disse og sørge for at de sitter bra, etter batteriskift. :wink:

En annen gang var batteriet hans helt tomt. Bilen oppførte seg helt på trynet. Instrumenter og varsellamper lyste om hverandre og bilen hoppa bortover på lavt turtall. Husker jeg ikke feil, så var dette ABS lampen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status for de som lurer på det:

Det er ikke noe lading når bilen sviver så da er det jo dynamoen som er kjiip. Reima var ganske dårlig, men stram.

Har byttet børstene på dynamoen. de var helt utslitte. Det hjalp ikke så mye så nå skal den måles hos et firma. (samt skal bytte regulatoren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk jording fra batteri til karroseriet, så fra karroseriet til motor.

Belastningstest batteriet, det kan ha gått i stykker viss det har blitt helt tappet. (Vil da ikke holde på strømmen ved belastning.)

Sjekk også at det ikke er en ev. hovedsikring som har gått. Befinner seg i nærheten av batteriets plusspol på mange biler etter 1990 både som standard eller ettermontert. (Stor "flatsikring" på mellom 50 og 70 A.)

Ev. sjekk om det gnistrer veldig når du tar av og på igjen minuspol til batteriet med tenningen av. Det kan tyde på kortsluttning et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belastningstest batteriet, det kan ha gått i stykker viss det har blitt helt tappet. (Vil da ikke holde på strømmen ved belastning.)

Korleis du gjere det?

Vist du har utstyr for det kan du måle cellene med eit sånt kjekt lite apparat ;-)

Hoksa ikkje kva det heitte, men huska berre at verdien sku vera 1.28...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr til det har de på de fleste bilverksteder samt steder hvor de selger batterier f.eks. Mekonomen og andre rekvesita forretninger.

De setter da på sterk motstand i ca 10 sek. på batteriet med motor avslått eller på løst batteri. Da vil en ev. se om volten faller og da en eller flere celler er defekte.

Ev. kjøpe en slik måler du nevner arimanni.

Syremåler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...