gypz Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 hvor lang tid tok det fra du stoppa til du ble truffet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c_ellef Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Hvis man kjører ut fra en parkeringsplass/parkeringsområde ut på en vei, så har du vikeplikt for alle. Inne på selve parkeringsområdet har man vanlig vikeplikt fra høyre. Hvis du kjører ut fra en oppstillingsplass og inn på veinettet på parkeringsområdet så har du kun vikeplikt fra høyre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kamindre Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Siden du kjører BMW er du helt uskyldig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 vel. om du rygger har du vikeplikt for alle... slik jeg husker det.. så det er jo i alle fall bra du ikke rygget... det styrker saken din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bzzlink Skrevet Januar 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2006 hvor lang tid tok det fra du stoppa til du ble truffet? ca 1 sekund. c_ellef: er dette noe du vet ? jeg er veldig usikker på høyreregelen når det er inne på en privat parkeringsplass. Men det burde være sånn, hvis du har sett en z3 i profil, så skjønner du hvor langt frem jeg må før jeg kan se noe som helst til venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c_ellef Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 c_ellef: er dette noe du vet ? jeg er veldig usikker på høyreregelen når det er inne på en privat parkeringsplass. Men det burde være sånn, hvis du har sett en z3 i profil, så skjønner du hvor langt frem jeg må før jeg kan se noe som helst til venstre. Jeg er så og si helt sikker på dette. Har leitet litt rundt på nettet for å finne regelen som bekrefter dette,men finner ikke noe. Har kvittet meg med læreboka også. Tok lappen for 1,5 år siden og da leste jeg dette. Hvis jeg var deg så ville jeg tatt en tur innom en kjøreskole og spurt en av kjørelærerene der. Er det noen som kan reglene på rams, så er det iallefall de. Det går an å ringe NAF eller Vegvesenet også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Divine Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 c_ellef: er dette noe du vet ? jeg er veldig usikker på høyreregelen når det er inne på en privat parkeringsplass. Men det burde være sånn, hvis du har sett en z3 i profil, så skjønner du hvor langt frem jeg må før jeg kan se noe som helst til venstre. Jeg er så og si helt sikker på dette. Har leitet litt rundt på nettet for å finne regelen som bekrefter dette,men finner ikke noe. Har kvittet meg med læreboka også. Tok lappen for 1,5 år siden og da leste jeg dette. Hvis jeg var deg så ville jeg tatt en tur innom en kjøreskole og spurt en av kjørelærerene der. Er det noen som kan reglene på rams, så er det iallefall de. Det går an å ringe NAF eller Vegvesenet også. Jeg støtter den der.. Men hva sa vedkomene i risen da?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Blir det ikke slik? --> PIL 1: CRV-en har vikeplikt for alle biler fra høyre, så lenge de bilene som kommer fra høyre ikke rygger PIL 2: BMW-en har vikeplikt for alle bilene som kommer fra høyre, og CRV-en som da kommer fra venstre må vike for BMW-en (BMW-en kan også kjøre til venstre, hvis han føler for det, selv om pilen peker mot høyre. samme regel uansett). PIL 3: Siden man kommer ut av en parkeringsplass, så må man vike for biler som kommer fra venstre. PIL 4: Normal vikeplikt (vike for biler som kommer fra høyre) PS: dette er hva jeg TROR, ikke vet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cc300 Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Nå skal ikke jeg være vansklig, men du må regne med at du får skylda. Står du parkert på en p-plass vil jeg tro du har vikeplikt for de andre på plassen, også de som kommer fra venstre. Med litt "flaks" så blir det skylddeling siden du sto stille da du ble truffet, men tipper maks 1/3 skyld til den andre føreren. Men uansett... Du tar vel ikke en sånn småskade på forsikringen? Kan vel neppe lønne seg, ihvertfall når du helt sikkert får noe skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Iflg. tegningen din, bzzlink, så kjører du over en heltrukken linje, samt har vikeplikt fra høyre. På den andre siden, så ser det ut som hun holder helt feil side av veien, som går i din favør. Hun har heller ikkje vist aktpågivenget, siden hun smalt i bilen din, selv om du hadde stopt. Hmmm...Tricky den der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Stå på ditt... Det er Hondaen sin feil. Du sto i ro! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 hadde eg vor saksbehandlar her ville det vor heilt klart at du var skyldfri (dersom du kan påvise at du var stoppa) Dersom du har stoppa i tida før påkjørelsen så har du på ein måte "berre" feilparkert. Ein kamerat var i eksakt same situasjon og fikk medhald. Eg legg til grunn at begge køyretøya var på eit område som er definert som parkeringsplass (at ikkje Hondaen var på ein veg med eit vegnavn) Eg var i ein anna situasjon som ikkje er lik men som fortel litt om at det er eit stort poeng å kunne stoppe: Det var glatt på den første snøen. Eg kom køyrande nedover ein bratt bakke å merka at eg fikk problem med å stoppe. Enda til slutt på tvert i vegen 90grader på køyreretning (og sperra heile køyrebana frå grøft til grøft) Gjekk ut av bilen for å prøve å varsle andre bilar som kom nedover same bakken. Den eine bilen som kom, kom med stive hjul og braste rett inni sida på min bil...begge bilane for ned resten av bakken (min førarlaus ) Konklusjonen vart at eg hadde ei litt uheldig plassering !!???!!!, men var var heilt utan skyld etter som at bilen min stod i ro... Og eg var HAPPY! Trur det og kjem an på saksbehandlaren i slike tilfeller. Me hadde begge Storebrand som det heitte på den tiden....så taktisk ville det vere lurt av dei å få til ein skylddeling for å få inn to eigenandeler...men nei, eg gjekk "fri". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bzzlink Skrevet Januar 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2006 Konge tegning ChrZZ ! Kan jeg få tillatelse til å bruke den ? Her er et bedre bilde av hvor det skjedde nederst i bildet er inn ut kjøringen av parkeringsplassen. På illustrasjonen er den røde bilen meg, den tegnede er crv'en og den svarte er bare for å illustrere en parkert bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Selvsagt, bzzlink jeg kan sikkert tegne den om for deg, hvis det også trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Er ikkje 100% sikker på korleis det er, men på parkeringsplass har enten alle vikeplikt for kvarandre, eller så gjeld vanleg høgreregel. I det første tilfellet: sidan du stod i ro kan du jo ikkje gjere meir, og crv'en vil etter mi meining ha vikeplikt. Dersom det gjeld høgreregel er det ikkje tvil! Uansett vil eg tru at du ikkje kan lastast for dette... Dette betingar sjølvsagt at det skjedde inne på ein parkeringsplass, ikkje at du køyrde frå ein parkeringsplass og ut på ein offentleg veg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå