Gå til innhold

Dynamo problemer? eeeeller?


krt_
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre på skolen på torsdagen, startet som normalt og kjørte opp til en venn jeg skulle hente. Mens jeg sto å ventet på han stoppen bilen :evil:

Forsøkte å starte med å skyve han igang men det gikk ikke.

Fikk starthjelp med startkabler, fikk kjørt 20-30meter før han stoppet på nytt.

SÅ, jeg tror det er dynamoen. bestillte ny samme dag.

Men i dag tenkte jeg at jeg skulle bare gå ut å prøve litt. 8)

målte batteriet til 12,40v og startet. bilen gikk som normalt med ingen forandringer. Så stoppa jeg den og målte batteriet på nytt. Denne gang til 12,71v. Gikk inn i bilen igjen og startet, gikk i ca 3 minutter før den stoppet igjen og ikke ville starte.

Veeel. så, har jeg dynamo-problemer eller hva syns dere?:?: kan være batteriet også. men tenkte dere har bedre peiling på sånnt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største spenningen batterier klarer å holde er 12,7 V. Hvis man har bilstereo og ellers stæsj på bilen som bruker strøm, bør ikke ladingen ligge under 14,4, men ikke over 14,7. Nærmer man seg 15 V har batterier uansett tilstand lett for å ta skade av det. Rett etter man har stoppet bilen vil spenningen falle fra ca 13,5 og ned til 12,7 på noen minutter. Faller det under 12,7 så er det noe som benytter seg av strøm, for eksempel alarm e.l.

Det virker som om batteriet ditt er ok, og at feilen (dessverre) ligger en annen plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å mål batterispenningen mens motoren er i gang. Normal ladespenning er ca. 14 Volt.

nja.. på en så gammel bil vil jeg tipp den er ca 13-13,5v, spess hvis den er import :wink:

Lader den under 13,6V er det for lite til å forsyne bilen, samme vilket land den kommer fra eller alder på den. Ladelampe tenner et sted mellom 13,1 og 13,5 V mener jeg å huske.

13,6V er absolutt nedre grense for å holde et bilbatteri oppladet selv med lite forbruk av strøm.

En dynamo holder somregel mellom 14,2 og 14,6 Volt når den virker normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du pensinpumpa starte når du vrir om tenningen?

ta og sjekk ledningene som går inn på pumpa, om de står ordntelig i, og om de har strøm..

Sjekk filtere på pumpa om det er tett, eller bare kakk pumpa mens du filer om bilen og se om det blir noe forskjell..

vis det er bensinpumpa er det jo en relativt enkel og grei jobb, som koster en 1200,- eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være pumpa eller bensinfilteret.

Sjekke bensin strømning:

Ta av ene bensinslangen under panseret (f.eks. like før forgreningen til dysene).

Stå så i bilens døråpning å sjekk fort om det kommer bensin ut når du setter på tenningen. (Bør utføres utendørs.) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Var ute å testet litt igjen.

Tok ut baksetet og opp med div. deksel.

Hører summing fra bensinpumpa ja :shock: og bilen går som normalt men jeg tør ikke kjøre noe særlig med den tilfelle den stopper igjen. hehe :?

Så hva kan det ellers være? tenker det er bensinfiltert som er tett. kan dra å få det skitet

i morgen. Men hva ellers kan være galt? Pappa kunne tro det var noe med hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her du sjekket battericellene. Sjekket at det ikke har vært korrosjon her, dvs. for lite batterivann. Det var det på min bmw, og da målte jeg bare bare til 12,7 Volt selv etter 3dager med batterilader.. :?

Sorry, så først no at du hadde utelukket dynamoen og batteriet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe på dårlig kontakt et sted eller bensinpumpe/filter.

Jeg ville nok tatt av den store kabelen inn til hjernen å renset punktene på den.

Så ville jeg erstattet bensinfilteret da det virker som du er usikker på hvor gammelt det er. Vedvarer da problemet ville jeg sjekket samtlige gjordningspunkt (til hjernen, motoren, bensinpumpen og bat. til karosseriet), så ville jeg holdt et øye med bensinpumpen om den ev. kuttet en gang i blandt. Kansje byttet relèet til den. Kan faktisk bli dårlig kontakt i dem pga. slitasje på fjær og kontaktpunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyr snart.... :x

Starta bilen og kjørte meg en laaaang tur slik at jeg fikk motoren osv skikkelig varm og god (hadde en venn kjørende bak meg klar med startkabler og slepetau).

På hele turen merket jeg INGEN ting :shock:

ikke et lite host engang. Skal i morgen å få skita bensinfilteret siden jeg allerede fått det.

Blir fortvilet av å ikke finne grunnen til at blien plutselig bare stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...