Gå til innhold

Webasto i E39 (fabrikkmontert) fungerer ikke *Fixet*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt litt på dette med Webasto jeg også,etter at jeg nylig kjøpte en 2001 520dT.

I motorrommet, på venstre hjulhus står det et merke fra fabrikken med specs på webasto ser det ut som.

Ifølge bmw-verkstedet var det bare noe som fortalte at det er tilkoblingsmuligheter for webasto, det betydde ikke at der faktisk er montert en slik nyttig enhet...

Det som forvirret meg etterpå var at i servicepapirene fra tidligere serviceverksted står det en kommentar:

"Ingen "rådebank", lyd kommer fra webasto."

har fremdeles ikke fått noe god forklaring, og heller ingen konkret beskjed om at webasto er montert, så da går jeg utifra det.

Nå har jeg heller ikke sjekket grundig selv, hverken i intsruksjonsboka eller i motorrommet, men kan ikke finne noen plass i kupeen det går an å styre en evt webasto, så det var jo litt kjipt..

Jeg trodde først at der faktisk VAR webasto, da jeg så den merkelappen i motorrommet, selv om selgeren ikke hadde opplyst om det.

Men han var jo ikke engang klar over at bilen han hadde hatt i 2og et halvt år hadde sportsunderstell med selvjusterende regulerbart understell da så :roll:

Hva er enkleste fremgangsmåte for å konstatere om det er montert webasto eller ikke :?:

takk

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sannsynligvis er det montert Webasto på den bilen din. Bruker å være det på moderne dieselbiler. På din bil fungerer varmeren som en ren kjørevarmer, for å gi ekstra varme.

Du kan prøve å starte opp bilen din (på en kald vinterdag) skru varmeapparatet på full varme, gå ut av bilen og kjenn/se om det kommer eksos ut av en liten åpning som sitter under bilen på førersida. (kan hende det går en liten stund før det kommer varm eksos ut der)

Evt.

Ta av venstre forhjul, ta av skvettlappen, skru av plast-innerskjermen. Der innenfor skal Webastoen sitte. :)

Skrevet

Lyden av webastoen når den starter er lett å kjenne igjen.

Var ikke mange høstdager før den karakteristiske summe og dunkelyden kom rett etter oppstart. Starter du bilen, lar den gå på tomgang for så og stoppe den igjen, vil du høre den stenger seg ned igjen også. Høres nesten ut som en jetmotor. :)

Skrevet

Nå har jeg hatt det kortet på et elektronikkverksted, og det er den temperaturføleren som mest sannsynlig er gåen da de fikk noen veldig ustabile målinger på den. Og da man ikke klarer å få en eksakt måling (ohm@25 grader celsius) på den, blir roblemet er å finne en sånn komponent som tilsvarer den gamle...

Jeg kjøper meg en ny webasto! :)

Skrevet

Hvor mye måtte du ut med ?

Men du kan jo prøve å finne ut hvilken motstand det er sånn etterhvert, dermed har du en webasto i reserve :)

Skrevet

Mulig jeg kjøper en på ebay... da får jeg den ganske mye rimeligere! :)

Ja, jeg har tenkt på å prøve meg fram med en sånn motstand (NTC), og se om jeg får det til. Så har jeg jo som du sier en i reserve.

• 4 weeks later...
Skrevet

Nå har jeg kjøpt en Webasto på ebay.de, det ble 2700kr. Ikke værst pris det på en sak som koster nærmere 10 000 her til lands! Nå venter jeg bare på et adapter fra Koed, må ha det for å få denne til å fungere da den er en nyere utgave enn den som står i bilen idag. :)

Skrevet

Det høres ut som et godt kjøp :)

Du setter vel inn webastoen selv siden du nå etterhvert har blitt en erfaren webasto mekaniker :wink:

Håper det går greit med styringen av den siden det var en nyere modell, men det skal vel ikke være noe problem.

Håper du får det iorden, vi er jo inne i webasto årstiden nå.

Skrevet

Jeg har også problemer med min Webasto, en ettermontert ThermoTop.

Trenger tips om hvor dere fant serviceinstruks på nettet.

På forhånd, takk!

Skrevet

Problemet mitt var som tidligere nevnt på Bimmers; for lite bensin på tanken. Måtte starte webastoen 8-10 ganger før den gikk normalt igjen.

Tar fortsatt imot tips om hvor på nettet det finns serviceinstrukser.

espen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...