Gå til innhold

Turbo på E30 316


gosh
 Share

Anbefalte innlegg

Å bygge turbomotor uten å åpne motoren å få ned komp er bare tull.. synes jeg. Så du må uansett ut med motoren skal du ha noe særlig effektøkning(hvis du ikke bruker tykkere pakning). En T3/25? kunne kanskje gjort seg? Drei ned stempla, eller kjøp MLS toppakning f. eks fra PPF, og skaff deg en IC. Tilleggssprut er vel kanskje en fordel? Jeg selger muligens Haltech F5 tilleggssprut og Microdynamics tenningsforskyver, med to tilleggsdyser. Send PM om interessen er der :)

Lad 0,8 bar på dette oppsettet og kanskje det blir holdbart? Får jo litt mer drag enn det var før du begynte ihvertfall!

selge tinga? blir det datasprut nå da el? hehe... jeg kjørte 1,2 med det oppsettet uten tenningsbank og det funka fett!

Stort bedre enn det tror jeg du neppe får til uten datasprut! det sa hvertfall han som hjelpa meg å mappe bilen når jeg hadde disse delene, men jeg fikk kun glede av de en kveld da :cry:

Går å tenker på Megasquirt og EDIS-tenning om dagen... men er ikke helt sikker enda! En kveld? Var det pga. at eksosen slo i bakken og skruene som holder eksosmanifolderen raste toppen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går å tenker på Megasquirt og EDIS-tenning om dagen... men er ikke helt sikker enda! En kveld? Var det pga. at eksosen slo i bakken og skruene som holder eksosmanifolderen raste toppen din?

Nei, jeg vraka :twisted: siste kvelden med go`bilen :cry:

Kjørte du ikke en hel sesong på 1 bar da? Hva slags motorstyring brukte du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, et år med den første motoren og et halvt år med den andre og holder nå på med den tredje! hehe.. Ingen av motorene havarerte. Den første byttet jeg ut fordi jeg knakk pinneskruene i toppen når jeg smalt nedi og fikk samtidig tak i veiv fra 2002 turbo, bygde opp den andre og kjørte med den til jeg smalt, fant ut at jeg ville ha noe verre :wink:

Motorstyringa har nok du hjemme, hehe... dette funka fint på det trykket jeg kjørte,men effekten hadde nok vært langt høyere med et fullt programmerbart styringssystem. derfor har jeg nå BSE EMS 1. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle litt mer om hva du gjorde med innmaten i dine tidligere motorer?

Orginale dekompa stempler? org. råder? veiv.. grenrør?

Rett å slett; HVA og HVORDAN ? :)

Har nå liggende så mange 4'ere på låven at jeg rett å slett har lyst til å eksprimentere litt :) (m40'r vel og merke )

Har du noen bilder av de gamle motorene/motorrom..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den første hadde original veiv, råder og stempler, stemplene var dreid ned slik at hele opphøyninga var vekk, jeg er usikker på komp men denne motoren gikk i tre år med ca 1 kg ladetrykk og hadde ALDRI noen problemer!

Den andre motoren var en lik motor bare med 2002 turbo innmat, noe som gir langt lavere komp og i tillegg øker slagvolumet med 0,2 liter i en vanlig 318 maskin. Her brukte jeg en 121 topp og Haltech F5 og Microdynamics tenningsforskyver.

Brukte også skjærekant pakning fra MotorNord på denne. Holdt fin 1,2 bar. Motoren står i den nye bilen nå, ikke rørt :wink: egentlig bare å montere grenrør og dataspruten på denne og ut å kjøre. :wink:

Den nye motoren kommer til å bestå av en vanlig m10 blokk som er borra opp endel, 90,5 borring og plana 1mm, her blir det også pianotråd.

Blokka er til maskinering i Oslo nå. H-profilråder kommer også.

Kompen blir da ca 7,5 (dette må finregnes, men det er info`n jeg fikk fra PPF)

Veiva blir den samme som i motor nr 2, men den skal balanseres og poleres.

Toppen er en E12 topp, det er denne toppen som har de største kanalene av alle M10 toppene, men begynner å bli sjelden vare, fikk heldigvis tak i en :D

Blir en turbokam fra PPF og hardere ventilfjærer.

de fleste jeg har pratet med har sagt så er m10 motorene overdimensjonert og m10 toppen har ingen av de svakhetene som m20 toppen har, med tanke på sprekking osv. Så jeg tar sjansen på å bruke originale ventiler.

Jeg skal ikke ha mer enn 400hk i denne, PPF mente jeg kunne tøye strikken lenger og at 5-600 var innen rekkevidde på en slik motor, men 400 holder i massevis. En kamerat av meg har cosworth med 400hk og han skal IKKE ha mer, når man kjører bakkeløp med en rwd bil så er det greit å få litt feste også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...