Gå til innhold

Piggdekk piggfri?


posheer
 Share

Anbefalte innlegg

kjøpte billigdekk til frugans Accent. piggfritt og med litt rabatt kom det på 1600kr for fire dekk.tenkte de fikk duge for en sesong,men nå er de på 3sesongen og superbra.tar seg fram overalt i snø,er bra på våt asfalt,men på is kommer kjenslan inn. kluet på is er nok å "feige ut" litt før og ha lavere fart og bremse før man ville gjort med best i test piggdekk. har piggfri på bimmern,og den tar seg fram greit i snø og dyp slaps,spes hvis jeg bruker vinterprog på kassa,men på is er jeg ikke helt sikker enda. er første vinteren med bmw så jeg må trene litt. bilen føles litt tung og det er i svinger jeg ikke har funnet ut når hekken kommer.

er det rett opp og is gidder jeg ikke prøve. bedre å gå litt enn å bulke.

jeg synes etter 11 vintre på veien at piggfritt holder mål,men det stiller mer krav til førers erfaring og vurderingsevne (det finnes føre hvor kun kjetting duger også på pers.bil). det finnes selvfølgelig steder i landet hvor det ikke er det beste,men her nede er det bra nok.

Finns det foresten statistikk på hvor mange av de som kræsjer om vinteren har piggdekk? Eller hvor mange av bilførere som tror at full gass og bråslepp av klutsj er den beste måten å ta igang på glatt vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen, hehe. Føler jeg som sjåfør på snart 3. året kanskje burde holdt meg unna denne diskusjonen pga manglende erfaring, men er kommet mye bra ut av denne diskusjonen alikavell, bla fra Diesel Power :)

But still, lat som jeg er, dersom det er piggdekk som må til for at jeg skal komme meg opp bakken 20 ganger pr vinter, så får de andre tingene som komfor etc vike, da er det piggdekk som er cluet for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en ting: ALT er bedre enn utslitte piggdekk!!!!!!!!!

Hadde en jævlig opplevelse på speilholke med total-utslitte piggdekk.

Tøff som jeg var, 18år i mamma sin Mazda (626 89. mod 89HK) så hadde jeg BØRNA bort alt av pigger på dekka en dag det var tørt ute. Ikke særlig smart, men litt av en gnist føyk. HEHE.

Så skulle jeg opp en bratt bakke med is, og hadde grei fart. Men det gikk ikke så bra. Begynte å skli bakover, og sklei ut av veien ned en halveis bratt skråning på 2Meter og ut på et jorde. Utrolig nok overlevde stygge mazdan.

Uansett, det jeg skulle fram til var:

Nedslitte piggdekk = KAST ASAP!

Piggfritt = Topp, bare chill'n på speilholka :) (chill'n, hehe, got it?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hadde bilen på service i dag, han fyren sa de var helt sykt utslitt og kjørt skjeve han sa jeg ikke kunne kjøre sånn på vinteren!

Det forklarer sikkert litt med hvor dårligt feste jeg har på vinterføre ^^

Så får vente til neste år med å komme med anbefalinger mot piggfriedekk siden disse tidligvis ikke kan sammenlignes hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...