Gå til innhold

Risting under oppbremsing


BMW_POWER
 Share

Anbefalte innlegg

har fått en helt ekstrem risting i rattet når jeg har kjørt litt fort og bremser relativt rolig ned! markant mellom 110-80km/t..

har ikke kast i hjulene, byttet for en stund siden til ebc skiver og klosser, kan det være at de har slått seg?(skjeiv)

kan det være hjullager eller foringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

broren min har en E34 535 og han fikk risting under oppbremsing.

det var ikke skivene som gjorde at det vart risring men det var bære kule/bære arma som var gåend.

Når det kommer slakke der så skjender du det under opp bremsing fra 80-100km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen samtidig når man kommer ned i fart virker det som de tar ujevnt, akkurat som om de slipper og tar og slipper og tar....

skal prøve og bytte tilbake til de originale skivene, har jo ennå garanti på skivene, så vi får håpe det er det som er feilen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har pulsering i bremsepedalen,så er det skivene dine det er kast i.

Det kan også være klossene dine som er problemet...

Du kan prøve å ta en 4-5 harde oppbremsinger etter hverandre fra 80-90..

Kompis av meg hadde sinnsykt risting i M Roadster'n sin etter banekjøring...var klossene som blitt ugjevne p.g.a. hard kjøring....etter 4-5 harde oppbremsinger var det helt strøkent igjen...

Men som flere andre her sier,så kan det være bærekuler eller endeledd også...

Da får du ingen pulsering i bremsepedalen...kun risting i ratt etc.

P.S. Husket du å kjøre inn skivene ordentlig når du byttet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at det fester seg bremsebelegg flekkevis på skivene. Dette kan oppleves som kast.

Ellers er det vanlig at bremsene ruster og blir trege. Da ligger de på, som gjør at skivene blir altfor varme og får kast. Dette kan du teste ved å gjøre en hard oppbremsing, kjøre en mil uten å bremse, og la bilen trille til den stopper. Kjenn på bremseskivene om de er varme. Klarer du ikke å holde fingern på dem, er det dette som er årsaken.

Du kan også merke det hvis du lar bilen trille til den stopper. Hvis den stopper med et lite rykk, ligger bremsene på.

Løsningen på dette er å rengjøre kalipperne for rust på de stedene hvor bremseklossen ligger an mot kalipperen, og smøre de samme stedene med fett.

Det er slik at når bremseklossene blir utslitt, vil stempelet være langt ute. Hvis ikke pakningen er helt tett, vil den delen av stempelet som stikker utenfor kalipperen, ruste. Sylinderen kan også ruste. Når man så monterer nye klosser, trykker man den rustede delen av stempelet inn i kalipperen. Stempelet vil da gå tregt. Hvis dette er tilfelle må man ta ut stempelet og pusse det samt sylinderen med fint smergelpapir. Det er også en fordel å sette det inn med fett ved montering. Dette smører og holder fuktigheten ute.

Jeg har gjort dette på alle bilene jeg har hatt pga. vibrasjoner i bremsene. Jeg har ikke opplevd vibrasjoner i bremsene etterpå. Den bilen jeg kjørte lengst gikk over 150K km uten flere problemer med bremsene.

Vær oppmerksom på at verksteder som oftest ikke tar ut stempelet i kalipperen og smører opp. Det tar for lang tid og er kjedelig. De bytter bare skiver/klosser og har på litt spray. Da er problemet tilbake etter kort tid. Hvis de først gjør noe med dette, er det å bytte hele kalipperen. Og det koster penger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...