+coupe+ Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 hva er den beste motoroljen for disse bilene våre? takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John H Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 BMW bruker castrol..dyrt men bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Jeg bruker Havoline 10W-40 halvsyntetisk og min topp har sluttet å tikke etter at jeg begynte med den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 søk på forumet her.. er sikkert 10000000 diskusjoner på dette.. Valvoline MaxLife 10w40 anbefaler jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Til IS-motorene funker en helsyntetisk 5w40 olje bra. Pass på at motoren får arbeidstemperatur før du begynner å belaste den, IS-motoren kan fort ta skade av grisekjøring med kald motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Agip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Til IS-motorene funker en helsyntetisk 5w40 olje bra. Pass på at motoren får arbeidstemperatur før du begynner å belaste den, IS-motoren kan fort ta skade av grisekjøring med kald motor. Gjelder vel nok alle motorer den der ja, ingen motor som har godt av å bli presset hardt og på høyt turtall når før motor har driftstemp på vann og olje. Noen tar selvsagt mere skade enn andre, men ingen har godt av det Til trådstarter; Her har vel alle sin forskjellige mening, men ville holdt meg unna billigoljene hvis du skal følge vanlige skift intervall på 10-15k. Kjører du billigere olje ville jeg skiftet hver 5k eller hver halvår, ettersom billigere olje holder seg dårligere. Regner med at siden det du har bmw at du ikke akkurat kjører som en gammel kone heller, så ville satset på noe som holder mål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 I følge Ingo Köth så tåler IS-motorene dårligere å kjøre hardt med kald olje enn f.eks. M40 motorene. Dette har vel størst sammenheng med at IS-motoren yter mer, men den er tross alt bygget på samme prinsippene som E30 M3 motoren (S14). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Til IS-motorene funker en helsyntetisk 5w40 olje bra. Pass på at motoren får arbeidstemperatur før du begynner å belaste den, IS-motoren kan fort ta skade av grisekjøring med kald motor. Gjelder vel nok alle motorer den der ja, ingen motor som har godt av å bli presset hardt og på høyt turtall når før motor har driftstemp på vann og olje. Noen tar selvsagt mere skade enn andre, men ingen har godt av det Til trådstarter; Her har vel alle sin forskjellige mening, men ville holdt meg unna billigoljene hvis du skal følge vanlige skift intervall på 10-15k. Kjører du billigere olje ville jeg skiftet hver 5k eller hver halvår, ettersom billigere olje holder seg dårligere. Regner med at siden det du har bmw at du ikke akkurat kjører som en gammel kone heller, så ville satset på noe som holder mål. Det er en meget drøy olsjeskiftinterval synes jeg... Jeg skifter på 5 k og bruker vanlig kvalitetsolje. Det er mye bedre å bytte olje ofte enn å kjøpe de dyrest "longlifeoljene", men man skal selvfølgelig ikke kjøre på noe drittolje fordet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 søk på forumet her..er sikkert 10000000 diskusjoner på dette.. Valvoline MaxLife 10w40 anbefaler jeg 10W-40 olje kan lett bli litt for tykk på disse motorene med hydrauliske ventilløftere. En annen ting er at kaldstartslitasjen blir litt større med 10w enn 5w olje i norsk vinterklima. En god helsyntetisk olje, og bytte denne og filter ofte (5000-8000 km avhengig av motortype og kjørestil) er nøkkelen til en fornøyd motor. Oljefilter byttes selvsagt HVER gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Det er en meget drøy olsjeskiftinterval synes jeg... Jeg skifter på 5 k og bruker vanlig kvalitetsolje. Det er mye bedre å bytte olje ofte enn å kjøpe de dyrest "longlifeoljene", men man skal selvfølgelig ikke kjøre på noe drittolje fordet. Du har skjønt poenget! Jeg tror motoren din har et godt liv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 bruker Havoline synt 5w/40 . får den på 20liter spann til ca 80kr litern. ok pris for ok olje det..? skifter hver 10k senest Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 10W-40 olje kan lett bli litt for tykk på disse motorene med hydrauliske ventilløftere. En annen ting er at kaldstartslitasjen blir litt større med 10w enn 5w olje i norsk vinterklima. Dette er jeg ikke enig i! 10W verdien sørger for at oljen ikke renner ut av ventilløfterne så lett, siden denne er tykkere enn 5W. Hvis oljen renner ut, og løfterne ikke blir fylt opp, blir klaringen mellom ventilløftere og ventiler for stor så da kommer den "fine" tikke lyden som igjen skaper slitasje. Jeg anbefaler derfor 10W for motorer med litt slitte ventilløftere, men man bør selvfølgelig bruke 5W hvis motoren liker det siden denne gir bedre kaldstart egenskaper! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 fyllte samme 5w-40 olje på huyyndaien til kvinnfolket isteden for den 10w som vi alltid har fyllt og nå tikker/rakkler det forferdelig på kaldstart så du kan ha rett i det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 ...på oljelokket på ein BMW står det Castrol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå