Gå til innhold

olje


+coupe+
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Til IS-motorene funker en helsyntetisk 5w40 olje bra. Pass på at motoren får arbeidstemperatur før du begynner å belaste den, IS-motoren kan fort ta skade av grisekjøring med kald motor.

Gjelder vel nok alle motorer den der ja, ingen motor som har godt av å bli presset hardt og på høyt turtall når før motor har driftstemp på vann og olje. Noen tar selvsagt mere skade enn andre, men ingen har godt av det :D

Til trådstarter; Her har vel alle sin forskjellige mening, men ville holdt meg unna billigoljene hvis du skal følge vanlige skift intervall på 10-15k. Kjører du billigere olje ville jeg skiftet hver 5k eller hver halvår, ettersom billigere olje holder seg dårligere. Regner med at siden det du har bmw at du ikke akkurat kjører som en gammel kone heller, så ville satset på noe som holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til IS-motorene funker en helsyntetisk 5w40 olje bra. Pass på at motoren får arbeidstemperatur før du begynner å belaste den, IS-motoren kan fort ta skade av grisekjøring med kald motor.

Gjelder vel nok alle motorer den der ja, ingen motor som har godt av å bli presset hardt og på høyt turtall når før motor har driftstemp på vann og olje. Noen tar selvsagt mere skade enn andre, men ingen har godt av det :D

Til trådstarter; Her har vel alle sin forskjellige mening, men ville holdt meg unna billigoljene hvis du skal følge vanlige skift intervall på 10-15k. Kjører du billigere olje ville jeg skiftet hver 5k eller hver halvår, ettersom billigere olje holder seg dårligere. Regner med at siden det du har bmw at du ikke akkurat kjører som en gammel kone heller, så ville satset på noe som holder mål.

Det er en meget drøy olsjeskiftinterval synes jeg... Jeg skifter på 5 k og bruker vanlig kvalitetsolje. Det er mye bedre å bytte olje ofte enn å kjøpe de dyrest "longlifeoljene", men man skal selvfølgelig ikke kjøre på noe drittolje fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på forumet her..

er sikkert 10000000 diskusjoner på dette..

Valvoline MaxLife 10w40 anbefaler jeg

10W-40 olje kan lett bli litt for tykk på disse motorene med hydrauliske ventilløftere. En annen ting er at kaldstartslitasjen blir litt større med 10w enn 5w olje i norsk vinterklima.

En god helsyntetisk olje, og bytte denne og filter ofte (5000-8000 km avhengig av motortype og kjørestil) er nøkkelen til en fornøyd motor. Oljefilter byttes selvsagt HVER gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en meget drøy olsjeskiftinterval synes jeg... Jeg skifter på 5 k og bruker vanlig kvalitetsolje. Det er mye bedre å bytte olje ofte enn å kjøpe de dyrest "longlifeoljene", men man skal selvfølgelig ikke kjøre på noe drittolje fordet.

Du har skjønt poenget! Jeg tror motoren din har et godt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10W-40 olje kan lett bli litt for tykk på disse motorene med hydrauliske ventilløftere. En annen ting er at kaldstartslitasjen blir litt større med 10w enn 5w olje i norsk vinterklima.

Dette er jeg ikke enig i! 10W verdien sørger for at oljen ikke renner ut av ventilløfterne så lett, siden denne er tykkere enn 5W. Hvis oljen renner ut, og løfterne ikke blir fylt opp, blir klaringen mellom ventilløftere og ventiler for stor så da kommer den "fine" tikke lyden som igjen skaper slitasje.

Jeg anbefaler derfor 10W for motorer med litt slitte ventilløftere, men man bør selvfølgelig bruke 5W hvis motoren liker det siden denne gir bedre kaldstart egenskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...