Gå til innhold

M3 3.0 vs 3.2


Günther
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har M3 planer da studenttilværelsen snart er forbi :D

Lurer på om noen vet hvor stor forskjell det er på 3l og evo en.

Har hørt at det er endel probl. med vanos enheten på 3.2 en, med tilhørende effekt tap. Har også hørt at de ikke yter sine påståtte 321 hk, heller ca 300.

Noen som har synspunkter/erfaringer rundt dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm... nå har ikke jeg vært så mye borti 3.2, men jeg kjører 3.0 selv og den fungerer utmerket, men skal jeg forholde meg til det jeg hører av folks meninger, så er det netopp dette, at 3.2 har problemer med vanosen, og at den er mr oppskrytt i effekt enn 3.0, som jeg har fårstått det mener de at en 3.0 leverer mer enn oppgitt, og 3.2 mindre enn oppgitt! om dette stemmer vet jeg ikke!

det er og mange som mener at 3.0 er en mer solid maskin/bedre utgangspunkt for trim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg derimot syns at 3.2en er en genialt stykke maskineri... Og at VANOS-problemet ofte skyldes kombinasjonen olje og eiger...

Men dette er det ikke så mange som er enig med meg i... Men smaken er som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har "hørt" at 3.2en yter dårligere enn den skal, og motsatt med 3.0en, pluss at 3.2en har dårlig holdbarhet - har dere konkrete personer med hands-on erfaring å henvise til?

Det kan godt være det er riktig, men det kryr faenmeg av slike idiotiske "rykter" om diverse biler og motorer rundt forbi i bilmiljøene i Norge, uten at en eneste sjel kan underbygge påstandene. Utrolig irriterende, for man vet ikke om det er en eller annen gjøk med 3.0en som er misunnelig på de med den dyrere 3.2en som har satt ut ryktene, eller om det faktisk er sannhet i de. Jeg skal ihvertfall ikke bidra i å spre slike rykter videre før noen med hands-on erfaring kan fortelle meg at de stemmer, og jeg hadde tatt en 3.2 foran en 3.0 any day med det jeg vet i dag. Det samme gjelder egentlig 3.8-liters M5 foran 3.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har "hørt" at 3.2en yter dårligere enn den skal, og motsatt med 3.0en, pluss at 3.2en har dårlig holdbarhet - har dere konkrete personer med hands-on erfaring å henvise til?

Det kan godt være det er riktig, men det kryr faenmeg av slike idiotiske "rykter" om diverse biler og motorer rundt forbi i bilmiljøene i Norge, uten at en eneste sjel kan underbygge påstandene. Utrolig irriterende, for man vet ikke om det er en eller annen gjøk med 3.0en som er misunnelig på de med den dyrere 3.2en som har satt ut ryktene, eller om det faktisk er sannhet i de. Jeg skal ihvertfall ikke bidra i å spre slike rykter videre før noen med hands-on erfaring kan fortelle meg at de stemmer, og jeg hadde tatt en 3.2 foran en 3.0 any day med det jeg vet i dag. Det samme gjelder egentlig 3.8-liters M5 foran 3.6.

Vel Gunnar, dette som du skriver er jeg helt enig i.

Det er så mange som tror og føler osv... Og mange har hørt at PPF og/eller Helge Vik har sagt at.... Dette ikke for å rakke ned på noen av de, men nevnte de pga at det er de som er mest i "vinden" her på forumet for tiden... Mye fortjent men ikke alltid heller.

Ett eksempel... Kunnskap er ofte dyrekjøpt erfaring, eller erfaring over tid. PPF som er sjefene over alle sjefer for tiden, er gjerne ikke det allikevel? Jeg har respekt for de 2 gutta boys der, og har både god dialog samt at jeg selv er kunde der. Jeg retter ofte spørsmål til dem, og får gode svar. Men dette gjør dem ikke til guruer allikevel. M50-motoren er de eksperter på - visstnok... Men da Torebmw (her inne på forumet) var på besøk hos PPF rett før jul og hentet noen deler til oss, så spurte han begge Andreasene: Er det virkelig nødvendig med de Racing-kamkjedene til M50? (For han hentet ett slikt sett til meg). Nei, sa de - for M50/52 har ALDRI hatt problem med register...??? Men Tore forsto jo ingenting, for uka før hadde jeg hatt ikke mindre enn 3 (!) M50er med registerproblem/havari - og jeg har reparert flere enn som så. Og når han nevnte det, mente de på at det måtte være feil ved montering... For M50 var problemfri på registersiden....

Poenget mitt (ved dette allerede forlange innlegget mitt) er at De guttene har god peiling - så det holder - men gjerne ikke nok erfaring allikevel... Ärtan er 25 år, og har max 6-7 seriøse år med bil... De har gjerne flere timer på verkstedet enn meg per dag, ja, men de jobber med helt andre ting også. Jeg har mye motorjobber, men montering av smidde stempler og customiserte plenum er ikke det jeg gjør til vanlig nei. Jeg fikser heller på biler med motorulyder osv.. Så derfor vet gjerne jeg at M50en har problem med register - og ikke de... for de jobber ikke på den måten med motorene... Og når PPF da sier at motorene ikke har slike problem på forumet sitt, da sier ganske mange andre det også.

Point taken?

(Dette var ikke ment som kritikk, men ta poenget som jeg prøvde å legge ut her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har "hørt" at 3.2en yter dårligere enn den skal, og motsatt med 3.0en, pluss at 3.2en har dårlig holdbarhet - har dere konkrete personer med hands-on erfaring å henvise til?

Det kan godt være det er riktig, men det kryr faenmeg av slike idiotiske "rykter" om diverse biler og motorer rundt forbi i bilmiljøene i Norge, uten at en eneste sjel kan underbygge påstandene. Utrolig irriterende, for man vet ikke om det er en eller annen gjøk med 3.0en som er misunnelig på de med den dyrere 3.2en som har satt ut ryktene, eller om det faktisk er sannhet i de. Jeg skal ihvertfall ikke bidra i å spre slike rykter videre før noen med hands-on erfaring kan fortelle meg at de stemmer, og jeg hadde tatt en 3.2 foran en 3.0 any day med det jeg vet i dag. Det samme gjelder egentlig 3.8-liters M5 foran 3.6.

Sant nok..

Er mange som mener bilen yter mer en den gjør,nettopp fordi de ønsker det selv. Søk litt på nette om dette , du finner sikkert noe mer fornuftig der. Uansett, ingen av de er sinker i trafikken !

Sjekk her: http://www.einszweidrei.de/

Finner både 3.0 og 3,2 er ikke rare forskjellen gitt.

0-100 på 3.0 = 5,8 sek og på 3,2 = 5,7 sek

0-180 på 3.0 = 17,5 sek og 3,2 =16,2 sek

0-200 på 3.0 = 24 sek og 3,2 = 20,5 sek

Så fra 0-160 er det bare sjoføren som har noe og si nesten.

Mens fra 160 og opp, drar vel 3,2 i fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg derimot syns at 3.2en er en genialt stykke maskineri... Og at VANOS-problemet ofte skyldes kombinasjonen olje og eiger...

Men dette er det ikke så mange som er enig med meg i... Men smaken er som baken...

jeg er enig med deg!

har hatt begge bilene, og var absolutt mest fornøyd med 3.2 literen!

det med vanos skyldes som regel eier..

jeg hadde ingen problemer med vanosen, men han som kjøpte bilen etter meg fikk det. han var ikke så flink til å kjøre bilen varm før han gasset..

3 literen min gikk iflg andre som hadde "peiling" bra for å være en 3 liter, men jeg syntes likevil att 3.2 literen var raskere/råere. spesielt oppover i fart, da var den 3.2 literen helt rå!

mulig jeg var "heldig" med min 3.2 liter, men jeg har kjørt flere M-biler med 3.2 og ikke noen av de har gått så dårlig som ryktene skal ha det til..

i tillegg får man jo en del oppgraderinger på 3.2 literen som ikke er på 3 literen; digitalt klima, 6 gir, bedre bremser, forsterket bakstilling etc.

skulle jeg kjøpe en E36 M3 igjen, så er valget enkelt.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en i Danmark som driver og tuner S motorer. Han sa at mange S50B30 motorer ikke hadde mere enn 260hk når de var orginale. Han lo bare av meg når jeg sa at i norge tror enkelte at 3 literen har mere enn orginalt og 3,2l mindre en orginalt.

3,0L har 3.15:1 diff og 1:1 på 5 gir.

3,2L har 3.24:1 diff og 0.86 på 6 gir.

Begger motorene er et bra stykke motor.

På begge motorene så bør man bytte register kjede på 150000km hvis man vil at motoren skal holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttige svar. E ikke bare 3.2 som mangler effekt i enkelte tilfeller heller. I BMW car nr.1 i år målte de en 3.0 til 242hk :( Den var gått ca 160`Fikk den opp til 259 m chip, eff.anl inkl racekat og filter med karbon boks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel gunnar og pedi!

nå påstår jeg ingenting om noenting, jeg simpelten sier videre hva jeg har hørt rykter om! jeg kan ikke bevise eller motbevise noe som helst!

nærmeste jeg kommer er at det er mange som påstår det!

jeg har stor tro på 3.2 selv om jeg ikke har hatt så mye å gjøre med den enda..

det eneste fakta jeg har å slenge på bordet med er at min 3.0 fungerer som en drøm, både effektmessig, og driftsikkerhet!

men som sagt er alt annet her bare påstander som jeg sier videre, det regner jeg med at de fleste skjønte?

eneste påstanden jeg synes høres fornuftig ut er det at 3.0 egner seg bedre til trim/pustehjelp, pga materialvalg i de nevnte motorene! men det er jo fullt mulig at dette bare er sprøyt og! jeg tror ikke noen kan sitte med et fasitsvar her, det hele går faktisk på den enkeltes erfaringer med de diverse motorene!

alt kan jo bare kokes ned til en ting da, begge motorene er helrå, det er jo faktisk top-of-the-line BMW motorer!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...