Gå til innhold

Radiatorvifte går ikke rundt...


Fr4nk
 Share

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at radiatorvifta mi ikke går rundt, for bilen har koka 3 ganger den siste mnd ved tomgang, uten at vifta har startet.

Først tenkte jeg at jeg skulle koble viftemotoren rett på batteriet, for å sjekke om den var gåen.

Videre antar jeg at det er en temp måler ellerno som gir viftemotoren signal om at den skal starte? Hvor sitter denne isåfall, og hva heter den egentlig(med tanke på bestilling av ny)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at radiatorvifta mi ikke går rundt, for bilen har koka 3 ganger den siste mnd ved tomgang, uten at vifta har startet.

Først tenkte jeg at jeg skulle koble viftemotoren rett på batteriet, for å sjekke om den var gåen.

Videre antar jeg at det er en temp måler ellerno som gir viftemotoren signal om at den skal starte? Hvor sitter denne isåfall, og hva heter den egentlig(med tanke på bestilling av ny)?

sikker på at det ikke bare er sikringen som er gåen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først om sikringen er iorden.

Ta deg en ledning å koble viften din på batteriet for å se etter om det ikke er el-motoren i viften din som er kaputt.

Fungerer den da,så har du en Termostat/giver som e kaputt.

Skift kjøleveske samt olje hvis bilen din har kokt 3ganger.Man mister egenskapene til disse to VIKTIGE tingene når bilen har kokt.

Maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose = ....? :lol:

Har det vagt i minne at det er en reim som gjør at vifta går rundt (i sakte fart) når den står på tomgang. Men har aldri hørt at den har gått med "hårføner"-fart før...

Da er det kanskje ikke el motor på denne vifta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil, jeg tror ikke Ole M. er registrert her. Men jeg har jo nummeret hans om trådstarter skulle være interessert i å sjekke om han har flere igjen. Tror også nummeret står nederst i el.vifte-ombyggingstråden min under "Gjør det selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å være helt newbie her: Hva er en viskosekobling? :lol: Er det meninga at vifta skal surre såpass at bilen ikke koker på tomgang(mao det er noe feil med min)?

Takker for hjelpen. Skal sjekke den DIY'en.

Viskosekobling eller vifteclutch som noen kaller den sitter inne i vifta,du kan enkelt sjekke om den er gåen,på varm motor stikke en avis el inn i viftebladene stopper vifta lett ja da er viskosekoblinga gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskosekobling eller vifteclutch som noen kaller den sitter inne i vifta,du kan enkelt sjekke om den er gåen,på varm motor stikke en avis el inn i viftebladene stopper vifta lett ja da er viskosekoblinga gåen.

Desverre er ikke "avismetoden" noen god indikasjon den heller. Jeg har testa det på min tidligere E28 med gåen viskosekobling. Kjøpte ny på BMW og testet etter montering. Omtrent samme resultat på avisa...

Hvis radiatoren er tett, vannpumpa funker, systemet har nok kjølevæske og er lufta skikkelig, og er evt trykktesta, da er det bare å bytte viskosekoblinga. Eller å bygge om til elektrisk vifte, det er ikke så vanskelig. Det funker veldig bra på konebilen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...