Fr4nk Skrevet Januar 24, 2006 Skrevet Januar 24, 2006 Har funnet ut at radiatorvifta mi ikke går rundt, for bilen har koka 3 ganger den siste mnd ved tomgang, uten at vifta har startet. Først tenkte jeg at jeg skulle koble viftemotoren rett på batteriet, for å sjekke om den var gåen. Videre antar jeg at det er en temp måler ellerno som gir viftemotoren signal om at den skal starte? Hvor sitter denne isåfall, og hva heter den egentlig(med tanke på bestilling av ny)?
Bare_egil Skrevet Januar 24, 2006 Skrevet Januar 24, 2006 Har funnet ut at radiatorvifta mi ikke går rundt, for bilen har koka 3 ganger den siste mnd ved tomgang, uten at vifta har startet.Først tenkte jeg at jeg skulle koble viftemotoren rett på batteriet, for å sjekke om den var gåen. Videre antar jeg at det er en temp måler ellerno som gir viftemotoren signal om at den skal starte? Hvor sitter denne isåfall, og hva heter den egentlig(med tanke på bestilling av ny)? sikker på at det ikke bare er sikringen som er gåen da?
Cure_ Skrevet Januar 24, 2006 Skrevet Januar 24, 2006 Sjekk først om sikringen er iorden. Ta deg en ledning å koble viften din på batteriet for å se etter om det ikke er el-motoren i viften din som er kaputt. Fungerer den da,så har du en Termostat/giver som e kaputt. Skift kjøleveske samt olje hvis bilen din har kokt 3ganger.Man mister egenskapene til disse to VIKTIGE tingene når bilen har kokt. Maskinisten
propan Skrevet Januar 24, 2006 Skrevet Januar 24, 2006 Er det elektrisk vifte eller mekanisk viskose?
Fr4nk Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Skrevet Januar 25, 2006 Viskose = ....? Har det vagt i minne at det er en reim som gjør at vifta går rundt (i sakte fart) når den står på tomgang. Men har aldri hørt at den har gått med "hårføner"-fart før... Da er det kanskje ikke el motor på denne vifta da?
Gunnar Skrevet Januar 25, 2006 Skrevet Januar 25, 2006 Har E36 blitt levert med elektrisk vifte i det hele tatt? Bytt viskosekoblingen eller bygg om til elektrisk vifte...
Neonlars Skrevet Januar 25, 2006 Skrevet Januar 25, 2006 Kan ofte være litt greit å bygge om til elektrisk vifte av flere grunnen. Motor får "mer riktig" kjøling da viftet en elektronisk styrt, og motoren kan tjene litt effekt på å slippe å drive rundt viften også hvis du bygger om til EL-vifte..
Kjetil Sømme Skrevet Januar 25, 2006 Skrevet Januar 25, 2006 Kanskje Ole Martin har noen vifter til overs enda? Gunnar, har du oversikt over hvilket nick han bruker?
Gunnar Skrevet Januar 25, 2006 Skrevet Januar 25, 2006 Kjetil, jeg tror ikke Ole M. er registrert her. Men jeg har jo nummeret hans om trådstarter skulle være interessert i å sjekke om han har flere igjen. Tror også nummeret står nederst i el.vifte-ombyggingstråden min under "Gjør det selv".
Fr4nk Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Skrevet Januar 26, 2006 Med fare for å være helt newbie her: Hva er en viskosekobling? Er det meninga at vifta skal surre såpass at bilen ikke koker på tomgang(mao det er noe feil med min)? Takker for hjelpen. Skal sjekke den DIY'en.
M6 Bjørn Skrevet Januar 26, 2006 Skrevet Januar 26, 2006 Med fare for å være helt newbie her: Hva er en viskosekobling? Er det meninga at vifta skal surre såpass at bilen ikke koker på tomgang(mao det er noe feil med min)?Takker for hjelpen. Skal sjekke den DIY'en. Viskosekobling eller vifteclutch som noen kaller den sitter inne i vifta,du kan enkelt sjekke om den er gåen,på varm motor stikke en avis el inn i viftebladene stopper vifta lett ja da er viskosekoblinga gåen.
Kjetil Sømme Skrevet Januar 26, 2006 Skrevet Januar 26, 2006 Viskosekobling eller vifteclutch som noen kaller den sitter inne i vifta,du kan enkelt sjekke om den er gåen,på varm motor stikke en avis el inn i viftebladene stopper vifta lett ja da er viskosekoblinga gåen. Desverre er ikke "avismetoden" noen god indikasjon den heller. Jeg har testa det på min tidligere E28 med gåen viskosekobling. Kjøpte ny på BMW og testet etter montering. Omtrent samme resultat på avisa... Hvis radiatoren er tett, vannpumpa funker, systemet har nok kjølevæske og er lufta skikkelig, og er evt trykktesta, da er det bare å bytte viskosekoblinga. Eller å bygge om til elektrisk vifte, det er ikke så vanskelig. Det funker veldig bra på konebilen hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå