Lien Skrevet Januar 24, 2006 Share Skrevet Januar 24, 2006 Bilen oppfører seg rart på tomgang når det er kaldt og den bruker 1 liter på mila i blandet kjøring.. Er ikke det i meste laget for en M40 motor? Og slik er historien med tomgangen: Den går jevnt på 850 ca. når bilen er varm Når bilen er kald ligger den rundt 700, men når jeg trykker inn gassen og slipper den, så detter tomgangen ned til 500 før den jager et par ganger og igjen stabiliserer seg på 700 helt til den blir varm når den stiger til rundt 850.. Har byttet plugger, bensinfilter, renset tomgangs regulator, så da er det vell bare lambda og LMM igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2006 Rå respons Ingen som kan svare på et enkelt spørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Januar 24, 2006 Share Skrevet Januar 24, 2006 Jeg tror ikke det er noe galt med lambdaen, siden den sviver fint når det er kaldt. Har inntrykk av at motoren går dårlig når den er driftsvarm hvis det er noe i veien med lambdaen. Hva med temp.givere? Har du sjekket at det ikke er noen lekkasjer i vakumslanger o.l? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 24, 2006 Share Skrevet Januar 24, 2006 her kommer et lite tips hvertfall En ting som jeg hadde problem med (dette var på en m10 med L-jettronic) var at CO-skruen på LMM var feil justert, da sank turtallet altfor langt ned når jeg slapp gassen etter pådrag med kald motor, bilen stoppa faktisk flere ganger. Dette justerte jeg enkelt selv... En annen ting kan være falsk luft, ta en test med startgass. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mack10 Skrevet Januar 24, 2006 Share Skrevet Januar 24, 2006 Hvordan tester man dette?? Bare sprayer når den står på tomgang og ser om den tar til seg noen steder?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 24, 2006 Share Skrevet Januar 24, 2006 ja, la bilen stå på tomgang og spray litt rundt innsug, gasspjeld og slanger, bare pass på å ikke prøve på eller i nærheten av luftfilteret. Hviss turtallet endres når du sprayer så tyder det på at den suger falsk luft...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Glemte å nevne det men det har jeg også testet.. Har sprayet på slange mellom LMM og innsug og alle vakuum slanger.. Men kan CO-skruen være årsaken til bensinforbruket? Skal sies at jeg har K&N filter men trodde ikke justering var nødvendig.. Når jeg justerer den skal jeg bare skru på den til tomgangen slutter å falle drastisk på kald motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gbraen Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Eh, kanskje du skal få ett verksted med CO-måler til å foreta den justeringen? Skal jo være innenfor ett visst mål, og får du CO for høy, blir bensinforbruket høyt også. Du kan risikere og justere deg helt bort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Det kan nok være lurt ja.. Kanskje jeg har funnet årsaken til bensinforbruket mitt da Når jeg tenker tilbake så var det etter jeg satte på K&N filteret at tomgangsproblemene kom og i tillegg da sikkert bensinforbruket.. En sånn justering kan ikke koste mange kronene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 det koster nok ikke mange kronene, men jeg gjorde det selv, biltilsynet i Skien har en automatisk miljøstasjon, dvs at man kan CO-utslippet selv med en sonde man stikker inn i eksosrøret og får oppgitt en verdi på innhold av CO. Jeg stilte CO-skruen etter verdiene fra denne og alt blei knallbra, gjorde det samme med Taunusen før jeg solgte den.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Har nå vært å hørt med verksted og de sier at det er ingen justeringsskrue på min LMM.. Kan det stemme? Enten så var den ødelagt eller så var det lambdan i følge dem.. Han mente at justeringsskruer på LMM var på gamle motorer, ikke så ny som min som er en -91 modell.. Syntes dette høres litt rart ut jeg men.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Står det i vognkortet hvor mye CO-nivået skal være egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 bumpitibumpbump.. Må nesten få løst dette her.. Er det mye forskjell på LMM'ene på de forskjellige motorene egentlig? Og hvor sitter justeringskruen på LMM'en? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dazium Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Nei,det står nok ikke i vognkortet Du kan ikke stille LMM på din motor fordi det tar ECU,en seg av. Min holdt på slik for en stund siden. En lokal BMW skruer sa at jeg skulle rengjøre luftmasse måleren samt spjeldhuset... Dette kunne ifølge han være noe som kunne være årsaken. Det hjalp på min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Høres bra ut.. Får prøve på dette før jeg slår til med å bytte lambdasonde.. Hvis der er LMM det er noe galt med så driter jeg i det for det er for kostbart til å bytte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå