Gå til innhold

Lambdasonde?


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen oppfører seg rart på tomgang når det er kaldt og den bruker 1 liter på mila i blandet kjøring.. Er ikke det i meste laget for en M40 motor?

Og slik er historien med tomgangen:

Den går jevnt på 850 ca. når bilen er varm

Når bilen er kald ligger den rundt 700, men når jeg trykker inn gassen og slipper den, så detter tomgangen ned til 500 før den jager et par ganger og igjen stabiliserer seg på 700 helt til den blir varm når den stiger til rundt 850..

Har byttet plugger, bensinfilter, renset tomgangs regulator, så da er det vell bare lambda og LMM igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe galt med lambdaen, siden den sviver fint når det er kaldt. Har inntrykk av at motoren går dårlig når den er driftsvarm hvis det er noe i veien med lambdaen.

Hva med temp.givere?

Har du sjekket at det ikke er noen lekkasjer i vakumslanger o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kommer et lite tips hvertfall :wink:

En ting som jeg hadde problem med (dette var på en m10 med L-jettronic) var at CO-skruen på LMM var feil justert, da sank turtallet altfor langt ned når jeg slapp gassen etter pådrag med kald motor, bilen stoppa faktisk flere ganger. Dette justerte jeg enkelt selv...

En annen ting kan være falsk luft, ta en test med startgass.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det men det har jeg også testet.. Har sprayet på slange mellom LMM og innsug og alle vakuum slanger..

Men kan CO-skruen være årsaken til bensinforbruket? Skal sies at jeg har K&N filter men trodde ikke justering var nødvendig..

Når jeg justerer den skal jeg bare skru på den til tomgangen slutter å falle drastisk på kald motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være lurt ja.. Kanskje jeg har funnet årsaken til bensinforbruket mitt da :)

Når jeg tenker tilbake så var det etter jeg satte på K&N filteret at tomgangsproblemene kom og i tillegg da sikkert bensinforbruket..

En sånn justering kan ikke koste mange kronene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det koster nok ikke mange kronene, men jeg gjorde det selv, biltilsynet i Skien har en automatisk miljøstasjon, dvs at man kan CO-utslippet selv med en sonde man stikker inn i eksosrøret og får oppgitt en verdi på innhold av CO.

Jeg stilte CO-skruen etter verdiene fra denne og alt blei knallbra, gjorde det samme med Taunusen før jeg solgte den.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært å hørt med verksted og de sier at det er ingen justeringsskrue på min LMM.. Kan det stemme? Enten så var den ødelagt eller så var det lambdan i følge dem..

Han mente at justeringsskruer på LMM var på gamle motorer, ikke så ny som min som er en -91 modell.. Syntes dette høres litt rart ut jeg men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det står nok ikke i vognkortet :(

Du kan ikke stille LMM på din motor fordi det tar ECU,en seg av.

Min holdt på slik for en stund siden.

En lokal BMW skruer sa at jeg skulle rengjøre luftmasse måleren samt spjeldhuset... Dette kunne ifølge han være noe som kunne være årsaken. Det hjalp på min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...