Betakaroten Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Hei. Nå har det seg slik at jeg er eier av en 86mod 4dørs 325i som har gått 240k. Og nå går jeg her og tenker på turbokonvertering og trimming+diverse prosjekter. Det som da irriterer meg litt, er at jeg egentlig kunne tenkt meg en 2dørs med facelift etter 88. Og dersom jeg først skal trimme litt hadde det vært greit med en motor som hadde gått litt mindre. Det første jeg tenkte på var å selge å kjøpe todørs, men det blir fort dyrt. Deretter vurderte jeg å få tak i 316 karosseri og flytte over, men det blir for mye arbeid. Så det jeg har tenkt på i det siste er om jeg hadde dratt ned til tyskland, hentet en 325i der som "tilfredstiller mine behov", tatt den inn til norge som vrak og smekka over skiltene fra 4dørsn min. Da hadde jeg plutselig fått en helt "ny" bil, pluss at jeg da får en brukbar bra delebil(den gamle). En brukbar 325i i tyskland ligger på 1000-2000euro. Ja det koster ikke noe mindre å selge og kjøpe ny i norge, men da har jeg faktisk to biler. Da går det an å selge deler (motor feks) fra den gamle ol. Så kommer spørsmålet mitt. Hva vil biltilsynet si til dette, jeg vil jo ikke betale avgifter og lignende. Jeg ser ikke for meg at de vil bli så begeistret for dette. Men hva er anderledes her en om at jeg hadde bygd om en 316? Vil det funke å søke rammebytte? Noen som har peil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bare_egil Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 du må søke om chassie bytte, men vet ikke hvordan dette går når det er 2 og 4 dørs... men har planer om å gjøre det samme egentlig. har en vraket 2 dører 325i som jeg skal fikse opp med en 316i...men men laget en tråd om hvordan dette evt ville funke, de fleste sa at det var veldig mye papir og frem og tilbake til tollvesenet, biltrangsynet osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Vet et karosseribytte så beholder man ikke de gammle skiltene, men du får et helt nytt skilt nummer og helt nytt rammenr på det ny karosseriet. Dette vet jeg siden jeg tok rammebytte selv for 1.5 år siden. Umulig og beholde de gammle skiltene desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Betakaroten Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Øyvind L.:at jeg ikke får beholde gamle skiltene går bra. Men hvordan gikk det med rammebytte? Måtte du søke om dette? Måtte du ha en god grunn for å bytte? Spørs om biltilsynet synes at det er god nok grunn at jeg vil ha todørs for å få rammebytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 tviler på at du får bygge om en 4-dørs til en 2-dørs, men hør med biltilsynet. de er de eneste som kan gi deg ett riktig svar. jeg har aldri foretatt ett karrosseribytte, men jeg har skjøtet en bil en gang. da søkte jeg hos biltilsynet og fikk det godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bare_egil Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 hvis du finner ut noe så skriv det gjerne her...trenger litt info om dette jeg også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Jeg har foretatt karosseribytte på en 635i jeg hadde for et år siden, og fått dette godkjent. Dette må være med en identisk bil, og første kriteriet er at bilen MÅ være registrert skadet - enten hos politi, lensmann eller forsikringsselskap. Dette er en omfattende prosess (som egentlig kunne vært rimelig enkel..), så sjekk heller opp bare egils tråd der jeg synes å huske at jeg skrev ganske omfattende hva som måtte til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 hvis du finner ut noe så skriv det gjerne her...trenger litt info om dette jeg også.. Ehh.. synes nå å huske at jeg og en annen supplerte deg med den info du burde trenge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Øyvind L.:at jeg ikke får beholde gamle skiltene går bra. Men hvordan gikk det med rammebytte? Måtte du søke om dette? Måtte du ha en god grunn for å bytte?Spørs om biltilsynet synes at det er god nok grunn at jeg vil ha todørs for å få rammebytte. Ja du må søke. Bilen må også være så skadet at det ikke lønner seg og fikse. Tror ikke du får lov og få 2 dører isteden for 4, men det bør du ringe og spørre om. Motor, girkasse og diffrensial må være med over ifra den gammle bilen hvis det kan brukes selfølgelig. Er vist minst 3 viktige ting på bilen som må være med over på den nye. På min blomberte de motor og girkasse og diffen. Desse blomberingene sjekket de når den nye bilen ble vist også ble de fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Ja du må søke. Bilen må også være så skadet at det ikke lønner seg og fikse. Tror ikke du får lov og få 2 dører isteden for 4, men det bør du ringe og spørre om. Motor, girkasse og diffrensial må være med over ifra den gammle bilen hvis det kan brukes selfølgelig. Er vist minst 3 viktige ting på bilen som må være med over på den nye. På min blomberte de motor og girkasse og diffen. Desse blomberingene sjekket de når den nye bilen ble vist også ble de fjernet. Tviler på at du får lov å gå fra 4 til 2 dører sånn helt uten videre. Det må brukes 3 av 4 hovedkomponenter ved karosseribytte, dvs motor, gir, forstell eller bakstell. Etter at jeg viste min til ferdigstillelse, så lot de plombene stå. Og der står de ennå.. BTW.. Jeg fikk motor, forstell og bakstell plombert - da girkassen var defekt i den norske bilen min... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.T.S Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 du får garantert ikke bytte fra 4 til 2 dørs.. ikke sikkert du får bytte på en vanlig e30 i det hele tatt på grunn av alder og verdi! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 ikke sikkert du får bytte på en vanlig e30 i det hele tatt på grunn av alder og verdi! Jeg fikk klar beskjed om at verdi er ikke et tema i denne saken av tollvesenet. Tema er om bilen blir mer trafikksikker med tanke på karosseribytte kontra oppbygging. Dette er rent sitat tollvesenet i Bergen... Og den bilen jeg holdt på med var en 1983 modell (og verdi lik null for de teite tollvesen-damene...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.T.S Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 vært med på cirka ti bytter siste året så har litt greie på det da . og vet at flere har fått avslag på sierra av siste typen pga alder/ verdi .. men dette blir vel praktisert på forskjellige måter rundt om i landet. forresten driver du godkjent verksted ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 forresten driver du godkjent verksted ? Nope... Trenger ikke det for å kunne utføre karosseribytte. All skruing ble utført i min egen garasje... Og som sagt, de i Bergen var ganske påståelige om at penger ikke var et tema, kun sikkerhet... Og dette var en 1983 modell som sagt. Men de syns det var en "spesiell sak", siden bilen var så gammel, for de fleste bilene var av nyere kaliber... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Betakaroten Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Skal ringe det lokale biltilsynet og høre i morgen. Så skal jeg til trondheim snart så jeg tenkte jeg kunne høre hva de sa der. Har hørt at de er mer medgjørlige der. Skulle da tro at både motor girkasse driverk forstell og bakstel skulle passe godt over todørs og firedørs, så det burde ikke være noe problem. Men siden bilen ikke er skadet så tror jeg det kan bli et problem, jeg gidder ikke kræsje for å få rammebytte. Uansett så skal jeg ringe i morgen å høre hva de sier. Hva mener dere med at dere har fått motor og girkasse er plombert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå