Gå til innhold

Bunnplugg M50


HelgeS
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle skifte olje på bilen i ettermiddag der eg merka at halve bunnpluggen stod igjen i bunnpanna.. helv&%/!! Etter mykje om og men så fekk eg denne ut men når eg skulle finne ein verdig erstattar til bolten så viste da seg at den øydelagde va 11,8mm i diameter og det ville ikkje passa med M12.

No har eg filt ned ein M12, kjørt på med gjengetape som ei midlertidig løysing og latt da stå t.... Men når eg skal bestille ny bolt hos GS så står det M12! Kan nåken forklara meg forskjellen??

Den øydelagde bolten er forresten hul... Veit ikkje om da har nåke sei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den bare er 11,8 mm kan nok stemme siden toleransene på M12 strekker seg fra 11,7 til 11,9 mm ca. på utvending gjenger. I tillegg kan den gamle bolten ha slitte gjenger noe som også kan minske diameteren.

Når det gjelder at M12 bolten ikke passer: Er du sikker på at du har riktig stigning på gjengene? M12 har nemlig både stigning på 1, 1.25, 1.5 og 1.75 mm.

At du har latt det stå til med den bolten du har er nok ikke det lureste siden du kan ødelegge gjengene i bunnpanna, noe som kan skape problemer senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m12 kan være mye forskjellig d.. kan være fin gjener, vanlige rør gjenger osv..

ha på svart silikon på skruen din inntilvidere.. da blir det tett!

Rørgjenger har bare tomme betegnelser, så det er de 4 stigningene ovenfor du har å velge mellom..

Hvis du bare har skrudd den litt oppi så går det nok bra, men har du aluminiumsbunnpanne går gjengene fort at dundas.. Er uansett ikke noe problem. Bare gjenge opp igjen med vanlige M14 gjenger så setter du inn en ny "custom" bolt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...