Gå til innhold

Universalbakpotter


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Har igjen gjort et forsøk på å få eksosen min en smule penere og gjorde da sjakktrekket å kjøpe en slik overgang fra enkel til dobbel stuss.

Deretter kortet jeg ned eksosanlegget 9 cm, men da oppsto jo det problemet at potten går på demperen bak slik at den må henge skjevt og 5cm lavere enn hvordan jeg egentlig vil ha det.. I tillegg får jeg da ikke på opphenget.

Derfor har jeg vurdert å kjøpe en universal potte med to rette endestusser men hvordan er lengden på disse? Veit det er noen inne her som har solgt slike før, men er det noen spesielle dere vil anbefale? Hvordan er det med festemekanismene til disse?

Har IKKE lyst til å kjøpe effektanlegg for det koster alt for mye penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse universale rustfrie er uten fester. Må sveise på selv. Simons sine har fester, men du må nok tilpasse det litt selv. Men tutene på det de har er litt pinglete synes jeg.. Jeg kikket lenge etter selv, men alt jeg fant var enten ENORME tuter (type 2x3-3.5") eller for små (Simons sin universalpotte til 7-800,-). Sistnevnte hadde mye mindre innløp enn originalpotta, så jeg er redd den hadde strupa motoren.. så det ble en standardpotte i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare bruke originale eksosbraketter og feste opp bakpotten med patentbånd da.. Veit ikke hvordan det funker i praksis, men det var dette jeg hadde tenkt til å gjøre.. Må i hvertfall få gjort noe med eksosen nå for nå henger den i ståltråd etter mitt lille forsøk på forbedring 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til innkjøp av en Simons bakpotte med 2x2 toms utløp som er akkurat passe! Kostet med 750 kroner så det syntes jeg var billig i motsetning til et sett med potte og rør som kostet 3000 kroner :) Får den på tirsdag så da ser jeg hvor mye rør og slik jeg trenger etterhvert..

Skal slenge opp noen bilder når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden i de Torshov pottene er helt rå 8) Er en del sveising og tilpassing for å få de på, men det går greit for de fleste 8) Alle kjenner noen som kan sveise

Mener du da fæl brumming hele tiden eller bare ved høyt turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd de på Torshov, til litt over 1000,-? Hvordan er lyden i de?

Lyden i de Torshov pottene er helt rå 8) Er en del sveising og tilpassing for å få de på, men det går greit for de fleste 8) Alle kjenner noen som kan sveise

Bare synd at tutene på de er helt latterlige. Var og skulle kjøpe en slik, fordi jeg trodde de var akkurat det jeg leita etter, men utløpene ødela alt.

Når det gjelder Simonspotta Lien har kjøpt så er den fin nok, men innløpet er som sagt utrolig lite. Passer sikkert på 316/318, men når du kommer til 2-literne så er det som sagt mye mindre innløp i den potta enn på den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.. Innløpet på simonspotta er 2" noe som er det samme som jeg har på min originalt.. Derfor passer den ypperlig! :) I tillegg har den 2x2" utløp med litt skråskjærte endestusser som gjør at den passer godt med resten av linjene på bakfangeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er potta montert og tenkte derfor å dele med dere hvordan det ble..

Måtte en del tilpasning til med eksosbeslag, rør, bend etc. men ble bra tilslutt. Syns messig er den potta perfekt men lyd nivået syntes jeg er i overkant høyt egentlig..

Lyden er rimelig høy ved tomgang og det topper seg mellom 2500-3500 rpm. Før og etter dette turtallet høres den ikke så godt..

Tror nok det blir slitsomt i lengden, men blir vell vant til det og som alt annet..

Slenger ut bilder og film i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bilder.. Har også en film som er uploada på bmwccn ftp'en.. Skal sies at lyden er noe missvisende for det er filmet med digital foto kamera!

ftp://213.167.109.66/Simons.universalpotte.på.M40.MOV/

Den filmen er litt vanskelig å få lastet ned.. Stikk inn på ftp://213.167.109.66/ og finn fram til "Simons.universalpotte.på.M40.MOV" så lagrer du filen med høyreklikk..

DSCN0882.jpg

DSCN0883.jpg

Bilen er ekstremt møkkete på bildene, men dette var bare for å vise hvordan passformen var..

Alt i alt kostet det meg 1136 kroner..

I denne prisen fikk jeg med:

- Universalpotte fra Simons

- 0.5m 2" rør

- 0.5m 2" fleksirør

- 4 eksosbeslag

- Eksosoppheng

- Patentbånd

- Selvborrende skruer

- Eksospasta

- Et ark med 80 pussepapir

Ble i grunn billig og resultatet syntes jeg ble bra selv om lyden er litt for høy etter min mening..

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...