Gå til innhold

turbo på s50b30...??


danni
 Share

Anbefalte innlegg

får meg snart s50b30 motor i e30`n min.. jeg vurderer senere å bygge turbo på denne.. da lurer jeg derfor på om mye må gjøres me selve motor for at den skal tåle dette.. tenker jeg vil kjøre på ett trykk der det vil gi effekten på mellom 400-450hk.. er jo ikke snakk om å øke mer enn litt over 100hk her..

men før pengene gir meg mulighet til dette vil jeg øke effekten litt.. blir jo større og ny eksos hele veien.. så tenkte jeg på et voksent filter, og kanskje chip.. er vel en merkbar forbedring dette?? andre råd?? har hørt det er to styringsbokser på denne motoren, men ikke alle som chipper begge.. noen som vet?? takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt det er to styringsbokser på denne motoren, men ikke alle som chipper begge.. noen som vet?? takker for svar :D

Har hørt mye jeg også gjennom årene, men dette må da være det rareste?

For det første så vil jeg ikke tro annet enn at det kun er en styresentral på denne motoren. For det andre, hvis det nå skulle ha vært 2 styresentraler (slik som feks 750i..) så hvor rart virker det ikke å chippe kun en???

Nei, dette må jeg få en bedre løsning/forklaring på før jeg godtar.

Og ang turbo....

Husk nå at lavbudsjett-turbo er litt spesiellt. Og lavbudsjett-trimming av S-motorene er vel mindre smart. Hovedsaklig så er alle S-motorer høykomprimerte. Å "smelle" på to topp-pakninger er ikke helt det samme som på en M-motor... Og S-motorene har heller ikke de billigste delene hvis det skulle bli ras - ei heller er S-motorene et billig utgangspunkt...

Nei, kjør løpet helt ut, eller hold deg til et effekt-filter... Det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men før pengene gir meg mulighet til dette vil jeg øke effekten litt.. blir jo større og ny eksos hele veien.. så tenkte jeg på et voksent filter, og kanskje chip.. er vel en merkbar forbedring dette?? andre råd?? har hørt det er to styringsbokser på denne motoren, men ikke alle som chipper begge.. noen som vet?? takker for svar :D

Det sitter to bokser der. Men den ene er kun til å styre vanosen (litt mindre å svart boks). Den andre er selve ECU`en.

Hvis u skal ha 400hk så hadde jeg ikke giddi å kjøpt chip. spar de pengene til du skal kjøpe turbo. Du trenger ikke ha opp motoren for å få 400hk. bare turbo å det som hører med. større dyser og et sprut til 5-6000kr. Lader den me 0,4bar=400hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis u skal ha 400hk så hadde jeg ikke giddi å kjøpt chip. spar de pengene til du skal kjøpe turbo. Du trenger ikke ha opp motoren for å få 400hk. bare turbo å det som hører med. større dyser og et sprut til 5-6000kr. Lader den me 0,4bar=400hk

Den motoren har vel orginalt 10,5:1 i komp...

Forstår ikke vitsen med kostnaden og arbeidet med å montere turbo for å kjøre 0,4 ladetrykk - og i tillegg ha komp på over 10...

Men han får nå selvsagt gjøre som han vil for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. ja, høres litt unødvendig ut å bare lade 0,4 ja, ikke vet jeg..

pedi, det du mener da er at jeg burde bygge skikkelig sånn at motoren er god for endel mer hk, eller bare drite i hele turbobygget??

om jeg da ser bort ifra alt me turbo da, hva burde da gjøres for en merkbar effektøkning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pedi, det du mener da er at jeg burde bygge skikkelig sånn at motoren er god for endel mer hk, eller bare drite i hele turbobygget??

om jeg da ser bort ifra alt me turbo da, hva burde da gjøres for en merkbar effektøkning??

Ja faktisk. Kjøp heller en 3.2 istedenfor og sett et filter på den samt et ECU-mod - så har du en god sugemotor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du ikke skal ha turbo, anbefaler jeg deg trimkammer...

Her er det en god del å hente, da originale kammer ikke er all verden kvass :D

Koster ca 6000kr med dine gamle i innbytte....

Eller kan du få kjøpe trimchip av meg for 2500kr

Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett noen bremsepapir..?

Ikke han heller...

Sikkert den mannen som er mest hatet og omdiskutert i statene vil jeg tro.

Men flink er han nok, tviler på at noen kan si noe på det - selv om han er litt påståelig om hk-antall...

Tipper han har 850hk.

Dere kan jo regne på de litt.

-2.1 bar ladetrykk

-8300rpm

-3200ccm

-Dalhbekk påstår å ha 1000hk i golfen sin på 2.1 liter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye forskjell på 3,0 og 3,2 som det kan se ut som på originale data. Her er noen målinger utført av supersprint.

Forøvrig kopiert fra diskusjon om de aktuelle motorene her på forumet.

"Leter du litt finnes det mange målinger av s motorer påinternett og i blader.

Her er f.eks målinger fåretatt av supersprint,FØR noen som helst effektanlegg:

S50B30:

OEM

Claimed data:

Horsepower 286 Hp at 7000 rev/min

Torque 320 Nm at 3600 rev/min

Actual data:

Horsepower 295.5 Hp at 6590 rev/min

Torque 340 Nm at 5060 rev/min

S50B32:

OEM

Claimed data:

Horsepower 321 Hp at 7400 rev/min

Torque 350 Nm at 3250 rev/min

Actual data:

Horsepower 299.2 Hp at 6420 rev/min

Torque 360 Nm at 3690 rev/min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...