kai Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Jeg har en bmw 318i E36 91 mod, lurer på om hvordan det blir å sette på en turbo uten at det er gjort noe med motoren, som f.eks hvor mye turbo trykk jeg kan kjøre med før det eventuelt ryker en topp pakning el noe på motoren generelt? å hvor mye hk kan det utgjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Vil anbefale deg å søke litt på teknisk her på forumet, for dette spørsmålet begynner å bli en gjenganger her nå.... Men på den annen side, bruker du litt tid på din søken her - så er det bra mye info til din interesse vil jeg tro. Lykke til.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kai Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2006 Det er jo flere hundre sider og mye å lese seg fram til, finner ikke mye konkrete svar på det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Hvis ikke du gidder å søke på teknisk, sjekk om det er noen lignende din bil under "våre sider"... Men ett tips: hvis du ikke orker å bruke litt av din tid på å søke info, er vel gjerne ikke du typen til å montere turbo i bilen din heller. Å bygge turbo er nesten et eget fag, samt at det er tidkrevende å bygge... Så noen stunder i forkant på dataen for å samle litt forkunnskap er vel ikke å forakte?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kai Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2006 Skal ikke bygge en turbo, har en ferdi turbo som jeg bare skal sette rett på uten å gjøre noe med motoren.. Lurer bare på om noen har peiling om hvor mye turbotrykk jeg kan kjøre med før noe ryker på motoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Det Pedi mener er at hvis du har planer om å montere en turbo på motoren din bør du gidde og lese litt først.. lære litt om hva dette handler om. Han mener ikke at du skal bygge en turbo fra bunnen av.. men at du skal bygge en turbomotor tenker jeg. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn når man skal bygge en turbomotor, ikke bare å skru den fast på et å annet grenrør og se effekttallet mangedoble seg på rulla. De fleste motorer klarer 0,4-0,5bar uten å gjøre noe med motoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Skal ikke bygge en turbo, har en ferdi turbo som jeg bare skal sette rett på uten å gjøre noe med motoren.. Selvsagt ikke, men å "bygge turbo" så menes det selvsagt å montere turbo med tilbehør. Å "bare sette på turboen" er vel et begrep som er meg og ganske mange andre ukjent. Sorry, men for meg er "bare" et ukjent begrep i turbo-bygging. Lurer bare på om noen har peiling om hvor mye turbotrykk jeg kan kjøre med før noe ryker på motoren Ingen som kan med sikkerhet si dette, men estimeres rundt 0,4-0,5... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kai Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2006 ok. veit du ca hvor mye hk d øker med 0,5 bar?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 ok. veit du ca hvor mye hk d øker med 0,5 bar?? Mange faktorer spiller inn, men ca 50% effektøkning kan oppnås ca... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kai Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2006 noen flere som vet mer? så 1 innlegg her om en som har gjort d jeg tenker å gjøre. d sto at han kjørte i 3 år med 1 bar lade trykk. er d mulig når d ikke er gjort noe me motor`n????? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 noen flere som vet mer? så 1 innlegg her om en som har gjort d jeg tenker å gjøre. d sto at han kjørte i 3 år med 1 bar lade trykk. er d mulig når d ikke er gjort noe me motor`n????? Hva med å sende han en PM?? Er nok ikke så mange som vet det du vil vite, for alt kommer an på kjørestil, tilstand motor etc etc... Finnes ingen fasit her på budsjett-bygge som du skal ha her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 noen flere som vet mer? så 1 innlegg her om en som har gjort d jeg tenker å gjøre. d sto at han kjørte i 3 år med 1 bar lade trykk. er d mulig når d ikke er gjort noe me motor`n????? det var min motor det, 1 bar ladetrykk og originalsprut, eneste som var gjort var at opphøyninga på stempla var dreid vekk! Men dette var en m10 motor, de tåler mye juling, men mest sannsynlig så var det kun flaks at den holdt så lenge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kai Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2006 hvor mye koster d ca å få dreid bort opphøyninga på stempla? hvar d orginal topp pakkning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 han sa det eneste som var gjort var å dreie stempla. få sveist deg en adapter til grenrøret ditt + en downpipe, skru fast turboen å se hva som skjer:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 hvor mye koster d ca å få dreid bort opphøyninga på stempla? hvar d orginal topp pakkning? usikker på pris men tror ikke det er mange kronene. original toppakning ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå