Gå til innhold

Ulyd venstre bakhjul...? FANT FEILEN:D BMW 318IS 1996


Pesos
 Share

Anbefalte innlegg

Har tatt opp det her før.. menneh, begynne å klø meg litt i hodet nå. Er ulyd under belastning (sving) fra venstre bakhjul (trur jeg), samt svidd lukt fra hjulet etter å ha kjørt litt. Er ingen lyd når du kjører rett fram, og lyden kommer først fram etter å ha kjørt litt.

Tok av begge skivene bak, handbrekk ser ut til å fungere som normalt, bremsene er ok. Snurret på lagerene, disse gikk fint rundt uten noe slark.

Renset alt å satt det på plass igjen, men lyden er der enda.

Kan det være lageret allikevel?? Har hørt at det kan være gåent for det om det ikke er slark, spess. på bmw. Hva annet kan det eventuelt være?

Kan vel være diffen som takker for seg...? Hva er symptomer på at den evetuelt er på vei å konke?

Nevnes at bilen er gådt 116000, alt av servicer er tatt. Inspeksjon 2 ble tatt i august i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, litt snedig..spess siden bremsene så ut til å funke helt fint. Hjullageret kan lage svidd lukt hvis det er dårlig, rimer jo litt med at lyden kommer etter man har kjørt litt. Lyden kan beskrives som om at dekket skulle ha tatt borti et eller annet, i varierende styrke... skjønner IKKE bære av hva som skjer der baki :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du ta av hjulet og sette stetoskop på lageret mens du snurrer akslingen rundt.. Da hører du med en gang ulyder i lageret og du kan da høre om det er slitt eller ikke. Ulyder forsterkes ved store hastigheter og hvis det er på vei til å skjære seg så kan det høres ut som du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Øhm.. har ikke hatt tid til å gjøre noe mer med lyden enda. Menneh, kan kanskje virke som at det er diffen. Da lyden er mer som en uling. Hvordan sjekke om det er diffen som er gått? Litt sært at den er ryki på 116000 allerede da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, skal på verksted med bilen på mandag. Er en veeeldig grei sak det der, er garanti på arbeid gjort av et verksted på 1 år. Diffen på e36 er veldig følsomme greier som ikke tåler feil ojle, BMW krever derfor såkalt LS (limited slip) olje på akslinger med sperre.

Så de skal først prøve å skifte olje, for lyden jeg hører er mest sannsynlig lamellene som gnur seg mot hverandre. Men disse må mest sannsynling byttes siden bilen er gådt 8000 km siden den var på service der. Forsvinner lyden etter oljeskift, og de ikke vil bytte deler skal jeg uansett ha det skriftelig at de har fylt feil olje på akslingen. Greit å ha hvis man får skader relatert til dette senere.

Verkstedet prøvde å nekte på det først, men innrømmet til slutt at mekanikkeren hadde blingset på at bilen hadde sperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...