Gå til innhold

Trenger info! (Ventilkakling, grenrør og kvass kam)


thomkleven
 Share

Anbefalte innlegg

Har 525i, med M20B25 motor. Har gått et godt stykke over 300 000km, så skulle bare mangle at ikke den kaklet litt.

Men lurte bare på hva som egentlig skjer, gir dette mindre effekt, og hva kan skje etter hvert. Har snakket med en del som sier at dette ikke gjør noe særlig...

Det er ikke så veldig galt, har hørt myyyyyye verre.. Hehe. Så er ikke noe stort problem, men hadde vært greit med litt info.

Og så lurer jeg på om det går å skifte grenrør på denne mens motor står i bilen, samt om det er mye arbeid å skifte til kvassere kam..? Info?..

Passer E30 kam/grenrør på E34?...

Hmmm... Jeg lurer og lurer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer den kakler jo større fare før at du kan bren fast ventilene. du får nok mindre effekt når det blir kakling ja. ventilen åpner seg ikke helt som den skal. = mindre luft til motoren.

E30 kam og grenrør passer på din motor ja.

Så lenge du henter deler i fra en M20 motor.

Når du bytter kam så er det veldi lurt å skift ventiler og veparmer og exsenter skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ett godt stykke over 300 så er kammen/vippetøy sikkert utslitt, men kan jo vere bytta.

Om kammen er slitt ser du enkelt, se ned i olje påfyllingslokke eller ta av hele toppdeksele, og se om det er slitekant på kammen.

Og om der ikke er slitasje kan jo ventilene justeres, noe som bør gjøres med jevne melomrom på en slik motor.

Kam og grenrør skal passse fra e30 ja. om den har m20.

Kansje du må ha ett annen overgangsrør fra grenrøret og til midt potta.

Drar bilen helt opp til sperra? 6250 ? Vist ikke er d helt sikkert kammen er utslitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Takk for svar.. Ja, var det jeg lurte på, om grenrøret passet sammen med røret som går til midtpotta... Skal sjekke i helga, kamerat som har e30 med grenrør.

Jada, bilen drar lett som ingenting til sperra... Er noe dritt, var vant til sperre på 7000 på 520i'en, så denne bilen "bånner" jo med en gang... Hehe. Blir jo bedre når jeg får chippet denne også. Chip, kam, grenrør og filter bør jo gi ca. 30hk?..

Må se hva pengene strekker til.

Noen som vet om grenrør kan monteres med motoren i bilen?

Er bytte av kammen noe jeg kan gjøre selv? Har skrudd myyye, men ikke så mye på/i motoren ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om grenrør kan monteres med motoren i bilen?

Er bytte av kammen noe jeg kan gjøre selv? Har skrudd myyye, men ikke så mye på/i motoren ennå.

Grenrøret får du lirket i mens motor står i ja.

Bytte kam kan alle gjøre selvsagt. Det er bare kunnskap og/eller teknisk innsikt som er avgjørende. Viktige ting som en bør ha en viss formening om er feks:

Reigisterinnstilling, diverse momenter, ventilklaring osv...

Er jo ikke godt for oss å vite hvor "flink" du er, men tanke på spørsmålet ditt om du kan gjøre det selv.

Dessuten er det jo et issue om du skal bytte kammen i bil, eller om du skal ha toppen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx! :)

Joda, ville helst gjort alt med motor og topp i bilen...

Har Haynes manualen, der står det meste av teknisk info.

Ser om jeg klarer å lure med en kamerat av meg, som har skrudd på disse motorene i maaange år. Vanskelig å overtale, men Hehe.

Bli vel grenrør, chip å KN filter. Bør bli bra... Bør gi meg en ca. 25hk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...