Gå til innhold

Kald tikking


hartvix
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min tikker tydelig i noen minutter etter start. Når den har tikket seg 'ferdig' og blitt god og varm maler den fint, men enkelte ganger når det er ekstremt kaldt (type -10 til -15) og bilen er tungt lastet kan den tikke av og til selv når den er varm (begynner plutselig å tikke, så forsvinner tikkingen, så kommer den tilbake, osv.). Dette skjer ikke når bilen er tom og det er normal utetemperatur.

Det jeg lurer på er... kan det være oljepumpa som begynner å bli dårlig? Om ventilløfterne hadde vært slitt hadde vel bilen tikket hele tiden?

Bilen var netttopp på service og fikk nytt oljefilter og Castrol Softec 5w30. Synes den var bedre et par dager etter service, men nå er den akkurat som før igjen.

Hvor mye koster det å bytte oljepumpe og er det fullstendig bomskudd å tro at dette er kilden til tikkingen?

Det er snakk om M40-motor btw...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det begynte og tikke til meg så tikket det når bilen var kald og innimellom når den var varm uavhengig av om bilen var lastet full eller ikke.

Her var det da noen av ventilløfterne som fant det for godt og tikke innimellom så fikk alle skifta pronte(uten kostnad for min del ;) )

så får håpe det ikke er det for det er en kostbar affære.. men du har ikke 24ventiler og tenke på lell så for Din del blir det nok litt rimeligere Hvis det er løfterne som synger på siste verset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være kammen men skift ventilløftere først siden disse blir "slappe" med tiden og oljen renner klarer ikke presse de langt nok opp. Det kan også hjelpe med litt tykkere olhe samt kjøre den mot turtallsperra for å få presset ny olje opp igjen i ventilløfterne (funker hos meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...