Gå til innhold

Kjøre rapport på bilen selv med laptop!


thunderstorm77
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilgang til dataprogram som kan lese av rapport fra min 2002 BMW 318i. Jeg har i det siste hatt noen småproblemer, og dette programmet skal visstnok kunne spesifisere hva problemet med bilen er.

Jeg snakket med verksted som skulle ha nesten kr 1.000,- for å lese av en slik rapport, ca. 30 min arbeid. Dette er etter min mening sure penger å betale før de i det hele tatt har gjort noenting.

Det eneste jeg behøver å gjøre er å kjøpe en kabel som kan koble min BMW til en laptop. Er det noen som har prøvd dette? Vil jeg klare å tolke disse resultatene i det hele tatt (er ikke noe bil-freak)? Kan dette medføre problemer med bilens datamaskin eller andre problemer?

Takk for tilbakemeldinger. Synes det hadde vært spennende å gjøre dette selv innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal ikke vær noe vansklig så leng programmet er grafisk...jeg har altså en golf og bruker at annet program som heter vag-com det er veldig enkelt å finn fram feiler og sånt...regner med at bmw er ikke så vansklig å hell på med heller...men vær forsiktig når du hell på med sånt..tenk engang ekstra istede for å trykk å tenk etterpå!

Mvh Stian S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter dette programmet? Hvor har du fått tak i det. Skulle gjerne hatte et slikt program selv.

Jeg husker ikke helt hva programmet heter. Det var på 3 cd'er tror jeg, den ene het noe med BMW TIS pluss en del andre saker. Skal sjekke når jeg kommer hjem og sette inn en link hvor du kan finne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått BMW TIS og ETK så er dette på 3 CD'er, men det er ingen programvare der for å kjøre diagnose mot bilen direkte. Og det er veldig spesielle kabler BMW bruker mot bilen, de drives fra bilens 12V anlegg, og har masse elektronikk i seg. Prisen på den minste BMW diagnosemaskinen er vel kr 80-100.000 + mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått BMW TIS og ETK så er dette på 3 CD'er, men det er ingen programvare der for å kjøre diagnose mot bilen direkte. Og det er veldig spesielle kabler BMW bruker mot bilen, de drives fra bilens 12V anlegg, og har masse elektronikk i seg. Prisen på den minste BMW diagnosemaskinen er vel kr 80-100.000 + mva.

Har fått tak i TIS og ETK Disc 1 og 2 pluss BMW Carsoft 6.5. Hva kan jeg bruke dette til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått BMW TIS og ETK så er dette på 3 CD'er, men det er ingen programvare der for å kjøre diagnose mot bilen direkte. Og det er veldig spesielle kabler BMW bruker mot bilen, de drives fra bilens 12V anlegg, og har masse elektronikk i seg. Prisen på den minste BMW diagnosemaskinen er vel kr 80-100.000 + mva.

Lokalverkstedet her i byen gjør denne diagnosesjekken for ca 640,- inkl mva (dvs, én verkstedtime). Tviler da på at de har investert i akkurat slikt utstyr. Har ikke sett selve utstyret, men de har tatt en diagnosesjekk på bilen min ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalverkstedet her i byen gjør denne diagnosesjekken for ca 640,- inkl mva (dvs, én verkstedtime). Tviler da på at de har investert i akkurat slikt utstyr. Har ikke sett selve utstyret, men de har tatt en diagnosesjekk på bilen min ihvertfall.

Det finnes langt billigere utstyr å få kjøpt, men da er det ikke originalt BMW-utstyr. Kjetil skriver "BMW diagnosemaskin", og har sikkert rett i prisen på den. Uoriginale får man til priser som absolutt er innenfor rekkevidde for mannen i gata. De kan resete servicelamper og lese ut feilkoder (du får bare ut noen tall, og må selv slå opp i bok for å finne ut hva de betyr), samt slette de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Arimanni.. Meina han har noko program greie som dei bruka på verkstad.. Han skryte ihvertfall øve da.... :)

Kven av dei Roar? Har 3 forskjellige BMW programmer ;-)

Men brukar AutoData for det meste.. Funker heilt greit til det eg bruker det til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes langt billigere utstyr å få kjøpt, men da er det ikke originalt BMW-utstyr. Kjetil skriver "BMW diagnosemaskin", og har sikkert rett i prisen på den. Uoriginale får man til priser som absolutt er innenfor rekkevidde for mannen i gata. De kan resete servicelamper og lese ut feilkoder (du får bare ut noen tall, og må selv slå opp i bok for å finne ut hva de betyr), samt slette de.

Jeg bruker CarSoft 6.5.1.1

Da får jeg ut EOBD/OBDII koder men også BMW's egne koder (langt flere feilkoder), samt alle andre moduler i bilen (girkassestyring, lysmodul, ABS/ASC/DSC, PDC, kaross-elektronikk, handsfree, EWS+++). Carsoft gir en nummerfeilkode men også feilmeldingen(e) i klartekst, noe som er veldig behagelig. Programmet fungerer omtrent like bra som BMW's eget til å finne og nulle feilkoder (har prøvd begge deler selv), men kabelen til programvaren er vanskelig å finne. Prisen på Carsoft er vel ca 60.000 kroner http://www.carsoft.be/ sier de som har spurt.

Den kabelen innholder også mye elektronikk og krever en skikkelig serieport (usb-adapter virker sjelden bra).

Carsoft kan også nulle servicelamper på gamle og nye modeller, samt sette opp i-drive, km/miles visning, og litt småting. I tillegg virker livedata skikkelig på den siste versjonen, kan se reell motortemp, antall liter luft/minuttet, lambda, fortenning osv og masse annen morro 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes langt billigere utstyr å få kjøpt, men da er det ikke originalt BMW-utstyr. Kjetil skriver "BMW diagnosemaskin", og har sikkert rett i prisen på den. Uoriginale får man til priser som absolutt er innenfor rekkevidde for mannen i gata. De kan resete servicelamper og lese ut feilkoder (du får bare ut noen tall, og må selv slå opp i bok for å finne ut hva de betyr), samt slette de.

Jeg bruker CarSoft 6.5.1.1

Da får jeg ut EOBD/OBDII koder men også BMW's egne koder (langt flere feilkoder), samt alle andre moduler i bilen (girkassestyring, lysmodul, ABS/ASC/DSC, PDC, kaross-elektronikk, handsfree, EWS+++). Carsoft gir en nummerfeilkode men også feilmeldingen(e) i klartekst, noe som er veldig behagelig. Programmet fungerer omtrent like bra som BMW's eget til å finne og nulle feilkoder (har prøvd begge deler selv), men kabelen til programvaren er vanskelig å finne. Prisen på Carsoft er vel ca 60.000 kroner http://www.carsoft.be/ sier de som har spurt.

Den kabelen innholder også mye elektronikk og krever en skikkelig serieport (usb-adapter virker sjelden bra).

Carsoft kan også nulle servicelamper på gamle og nye modeller, samt sette opp i-drive, km/miles visning, og litt småting. I tillegg virker livedata skikkelig på den siste versjonen, kan se reell motortemp, antall liter luft/minuttet, lambda, fortenning osv og masse annen morro 8)

Noen tips om hvor jeg får kjøpe en slik kabel? Finnes de i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...